تجلی معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه اسپانیا
کد خبر: 3147022
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱

تجلی معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه اسپانیا

شعب خارجی: معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه عکس «ایران شگفت‌انگیز؛ زیبایی‌های هندسه اسلامی» در «مادرید» اسپانیا متجلی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آیین افتتاحیه این نمایشگاه نسبت به این که تزئین و معماری ایرانی متأثر از فرهنگ اسلامی و برگرفته از کلام خداوند و اشعار عارفانه است، تأکید شد.
این نمایشگاه از 19 فروردین به همت رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا و همکاری کانون معماران مادرید و انجمن ایرانشناسی، در محل نمایشگاهی کانون معماران شهر مادرید برگزار شده است و تا 15 اردیبهشت ادامه دارد.
در آیین افتتاحیه این نمایشگاه هنری که جمعی از ایرانیان مقیم مادرید، ایرانشناسان و اسپانیایی‌های علاقه‌مند به فرهنگ و هنر ایران اسلامی حضور داشتند، خانم مارتا بارونا پاستور، عضو هیئت مدیره و رئیس بخش فرهنگی کانون معماران و مهندسان شهر مادرید ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی کشورمان جهت برپایی این رویداد هنری در گالری کانون معماران و مهندسان، گفت: امید است با برپایی این نمایشگاه، گوشه‌ای از تمدّن کهن ایران اسلامی به هنردوستان معرفی شود.
ضرورت معرفی فرهنگ ایران در سطح جهان
آلفرد کاواناگ، رئیس انجمن ایرانشناسان اسپانیا نیز اظهار کرد: با توجه به جایگاه مطلوبی که فرهنگ و هنر ایران از آن برخوردار است، باید زمینه‌ای برای معرفی این تاریخ کهن ایجاد شود؛ فرهنگ ایران ناشناخته است و به اشتباه آن را بخشی از معماری عرب می‌دانند.
وی در ادامه افزود: هر چند که بسیاری از اصطلاحاتی که در معماری به‌کاربرده می‌شود، عربی ‌هستند امّا تکنولوژی‌های استفاده‌شده، پیش از این از سوی معماران، اساتید و نقشه‌برداران پارس به کار رفته است.
کاواناگ تأکید کرد: معماری ایران از ارزش به‌خصوصی برخوردار است که از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به طراحی مناسب و محاسبات دقیق اشاره کرد؛ نکته قابل توجهی که در شاکله معماری ایرانی مشهود است، اهمیت یگانگی آن و تجلی‌ خداوند در انسان است.
وی در رابطه با آثار هنری نمایشگاه «ایران شگفت‌انگیز؛ زیبایی‌های هندسه اسلامی»، گفت: از جمله آثاری که در این نمایشگاه دیده می‌شود، همچون خطاطی‌ها، نقش و نگاره‌های گل و گیاه و طاق‌ها، دارای معماری انحصاری ایرانیان بوده و می‌توان آن را در قرن ۱۰ در مسجد اصفهان دید.
از دیگر سخنرانان این آیین، خوسه ماریاسیمون، از عکاسان هنرمند بود که ضمن تشریح زیبایی‌های معماری در ایران، اظهار کرد: ایران موفق شده است که آثاری با بی‌نهایت زیبایی به وجود آورد و آن را برای بشریت حفظ کند و از نمایش آن به جهان حمایت کند.
گذشت ۷ هزار سال پیش از میلاد مسیح از سابقه معماری در ایران
وی ادامه داد: پیش از این در نمایشگاه‌های دیگری حضور و آثاری خود را در زاویه نور، سایه، انعکاس نور و زبان عکاسی‌ متمرکز کردم؛ امّا امروز با مشاهده هنرهای ایرانی تصمیم گرفتم تا آثاری از اساتید ایران را به عنوان یادبود در معرض نمایش هنردوستان قرار دهم.
در ادامه این مراسم، علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی ‌ایران در اسپانیا در رابطه با آثار معماری ایران، گفت: به طور قطع آثار معماری به عنوان نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور محسوب می‌شوند؛ تمدّن‌های تاریخی نخست از طریق همین آثار معماری شناخته می‌شوند.
وی افزود: هنر معماری بی‌شک یکی از بارزترین مظاهر تمدّن هر قوم و ملّت است و بهترین بازگوکننده نحوه برخورد آن کشور با مسائل مربوط به حیات و بینش از جهان خلقت است.
رایزن فرهنگی ‌کشورمان با اذعان اینکه سابقه معماری در ایران به بیش از ۷ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد، گفت: معماری ایرانی به دلیل ویژگی‌های خاصی ‌که دارد، یک معماری بسیار برجسته‌ در سطح جهان مطرح است؛ این معماری دارای ویژگی‌هایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوان‌های رفیع، ستون‌های بلند و همچنین تزئینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است، می‌باشد.
وی معماری اسلامی را برگرفته و متأثر از فرهنگ اسلامی دانست و بیان کرد: این معماری ضمن رعایت جوانب فیزیکی، روح‌انگیز بوده و همه مسائل مربوط به زیست سالم و خوب را در نظر می‌گیرد؛ در واقع عنصر اصلی‌ یا همان عنصر فضا در معماری اسلامی براساس حضور انسان تعریف شده است.
رایزن فرهنگی کشورمان در پایان یادآور شد: در تزئین و معماری ایرانی، علاوه بر ظرافت‌های معماری از کلام خداوند یا اشعار عارفانه و اشعار شعراء استفاده شده است که تأثیر به‌سزایی در ماندگاری آن در ذهن افراد دارد.

captcha