جلوه‌گری حقیقت هنری در «معماری اسلامی»/ اسلام معماری را چگونه شکل داد؟
کد خبر: 3214450
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

جلوه‌گری حقیقت هنری در «معماری اسلامی»/ اسلام معماری را چگونه شکل داد؟

گروه هنر: معماری در جهان اسلام یکی از بزرگترین جلوه‌های ظهور یک حقیقت هنری در کالبد مادی به‌شمار می‌رود. از لحاظ تاریخی «معماری» اولین هنری است که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار کند.

معماری در جهان اسلام یکی از بزرگترین جلوه‌های ظهور یک حقیقت هنری در کالبد مادی به‌شمار می‌رود؛ از لحاظ تاریخی «معماری» اولین هنری است که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار کرده، از طرف مسلمانان مورد استقبال قرار گیرد. معماری اسلامی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شیوه‌هایمعماری در تاریخ معماری جهان قابل بازشناسی است.

معماری اسلامی همان‌گونه که از نام آن بر‌می‌آید شامل معماری گستره‌ای از جهان می‌شود که ما با عنوان جهان اسلام می‌شناسیم، معماری این کشورها تحت تأثیر ایدئولوژی اسلام در طول زمانی مشخص قرار گرفته و به‌همین خاطر دارای برخی ویژگی‌های مشترک شدند.

پیدایش این سبک با ظهور اسلام و تأثیر آن بر معماری رواج یافت و نمودهای آن را می‌توان در مساجد، آرامگاه‌ها، قصرها و دژها مشاهده نمود، از اولین نمودهای این هنر می‌توان به گنبد صخره در اورشلیم اشاره کرد که در قرن ۶ میلادی ساخته شد و کاشی‌هایی با نقوش آبی، سبز و طلایی از گل، بته و تاج بود.

captcha