راه‌اندازی موزه قرآن همچنان مسکوت مانده است/ احداث نمونه‌ای مشابه در ترکیه
کد خبر: 3305186
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
طراح پروژه موزه قرآن:

راه‌اندازی موزه قرآن همچنان مسکوت مانده است/ احداث نمونه‌ای مشابه در ترکیه

گروه هنر: موزه قرآن از جمله پروژه‌های فرهنگی است که با توجه به خلاقیتی که در زمینه معماری آن به کار رفته، علاوه بر کاربرد در زمینه به نمایش گذاشتن نسخ خطی قرآن، به عنوان یک بنای شاخص معماری هنری نیز محسوب خواهد شد؛ هر چند که هنوز اقدامی در زمینه احداث آن صورت نگرفته است.

عبدالرضا محتشمی، مهندس طراح پروژه موزه قرآن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: متأسفانه در طول یک سالی که از ارائه طرح احداث موزه قرآن از سوی گروه مشاوران معمار آبمیس می‌گذرد، اما هیچ اقدامی در جهت موافقت با اجرای این طرح در ضلع جنوبی اتوبان شهید همت اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: ما پیگیر این طرح از طریق ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و حتی دفتر مقام معظم رهبری بودیم اما مهمترین مسئله و مانع بر سر راه اجرای این طرح، اعتبارات مورد نیاز آن است که حتی با رایزنی‌هایی که با شهرداری صورت گرفت نتوانستیم مسئولان شهری را مجاب به احداث این بنا کنیم.

طرح موزه قرآن

نمایی از طرح موزه قرآن
محتشمی تصریح کرد: به هر حال با وجود آنکه این عزم وجود داشت تا این موزه پیش از آنکه دولت ترکیه دست به اقدام مشابهی بزند در ایران ایجاد شود، اما تا این لحظه همچنان مسکوت مانده و این در حالی است که ما به نسبت ترکیه و سایر کشورهای مسلمان منطقه صاحب گنجینه غنی‌تری از نسخ خطی قرآن و آثار فاخر کتابت قرآن هستیم، اما ترکیه همچنان مدعی است و قرآن‌های خطی زیادی در اختیار دارد و باید مکانی آبرومند برای به نمایش درآمدن آنها ایجاد کرد.

حلقه واسط مجموعه فرهنگی عباس‌آباد و مصلای امام خمینی

این مهندس معمار در ادامه گفت: سال گذشته که خبر طراحی این موزه از سوی ایکنا منتشر شد و به تبع آن برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها آن را انعکاس دادند، تصور بر این بود که مسئولان با احساس نیاز به احداث چنین بنای هنری که علاوه بر دارا بودن فضایی عارفانه منبعث از معماری ایرانی و اسلامی، نمای بیرونی آن به زعم بسیاری از کارشناسان معماری خارج از ایران «لندآرت» محسوب می‌شود، مشارکت فراگیری در ایجاد آن داشته باشند که تاکنون چنین نشد.


محتشمی افزود: به هر حال موزه قرآن با توجه به مکانی که برای احداث آن در نظر گرفته شده به عنوان یک مکان فرهنگی می‌تواند حلقه واسطی میان دو مجموعه فرهنگی عباس‌آباد و مصلای امام‌خمینی(ره) باشد که امیدواریم حداقل مسئولان شهری به اهمیت این موضوع پی ببرند.

ارائه طرح‌های موزه به قالیباف
وی تأکید کرد: از سوی موزه آثار خطی استاد محفوظی که قرار بود مشارکتی در زمینه احداث این پروژه داشته باشد، مدارک و نقشه‌های این پروژه به قالیباف، شهردار تهران ارائه شده است، اما تاکنون که نظر مساعدی برای شروع آغاز عملیات احداث آن دریافت نکرده‌ایم.
محتشمی در پایان گفت: تصور ما این بود که با توجه به نوع خاص طرای این بنا و خلاقیتی که در زمینه معماری آن به عمل آمده است، مؤسساتی همچون مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این امر مشارکت کنند که این اتفاق نیفتاده است؛ هر چند که همچنان امیدواریم ارائه نقشه بنای این موزه به رده‌های بالای مدیریت شهری و معاونان فرهنگی و عمرانی شهرداری تهران، نتیجه‌بخش باشد و در آینده نزدیک شاهد احداث این موزه باشیم.

طرح موزه قرآن

captcha