خانه‌ام مدرسه قرآن است/ نمایندگان ایران و لیبی؛ قوی‌ترین رقبا در این دوره مسابقات
کد خبر: 3305869
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
حافظ نیجریه‌ای:

خانه‌ام مدرسه قرآن است/ نمایندگان ایران و لیبی؛ قوی‌ترین رقبا در این دوره مسابقات

گروه بین‌الملل: خانه من مدرسه قرآن است به همین خاطر از کودکی در کنار قرآن بودم اما حفظ حرفه‌ای قرآن را در سن ۱۴ سالگی شروع کرده و پس از مدتی حافظ کل قرآن شدم.

مختار محمد برنومه محمود، نماینده کشور نیجریه در رشته حفظ کل سی‌ودومین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: اگر به سالن مسابقات نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که افراد زیادی از مذاهب مختلف در نهایت دوستی گرد هم آمده‌اند. هیچ چیز نمی‌تواند جز قرآن کریم ما را به این شکل کنار هم جمع کند؛ پس باید به آموزه‌های قرآن باز گردیم و دست دوستی را به سوی هم دراز کنیم.

برنومه محمود، دانشجوی کارشناسی ارشد تفسیر قرآن در شهر کانو نیجریه است و در خانه نیز به کودکان و نوجوانان قرآن کریم را آموزش می‌دهد.

وی در سال 2006 در مسابقات مالزی و در سال 2009 در مسابقات عربستان شرکت کرده و توانسته مقام سوم در رشته تفسیر را از آن خود کند. برنومه محمود اولین بار است که در مسابقات ایران شرکت کرده‌ است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی در این مسابقات می‌گوید که ایران و لیبی قوی‌ترین رقبای من هستند.

محمود معتقد است که مسابقات ایران، مالزی و دبی بهترین مسابقات در سطح بین‌المللی هستند.

این حافظ 27 ساله می‌گوید: خانه من مدرسه قرآن است به همین خاطر از کودکی در کنار قرآن بودم اما کار حفظ حرفه‌ای قرآن را در سن 14 سالگی شروع کرده و پس از مدتی حافظ کل قرآن شدم.

وی افزود: پدر من و برادران من معلم قرآن هستند و من به مدد آموزش‌های آنان قرآن را یاد گرفتم و از مربیان خارجی مدد نگرفته‌ام.

این حافظ قرآن گفت: قرآن کریم راهنمای زندگی آرام و سعادتمند در این جهان و آخرت است اما تنها از رو خواندن قرآن برای درک معانی آن کافی نیست.

وی افزود: خداوند در آیه 151 سوره بقره می‌فرماید: «کَما أَرسَلنا فیکُم رَسولًا مِنکُم یَتلو عَلَیکُم آیاتِنا وَیُزَکّیکُم وَیُعَلِّمُکُمُ الکِتابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُم مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ: همچنان که پیامبری از خود شما را بر شما فرستادیم تا آیات ما را برایتان بخواند و شما را پاکیزه گرداند و کتاب و حکمت آموزد و آنچه را که نمی‌دانستید به شما یاد دهد».

مختار محمد برنومه محمود توضیح داد: در این آیه بر چند نکته تأکید می‌شود که اولاً خواندن و تلاوت قرآن، دوماً تزکیه نفس و سوماً آموزش است. بنابراین فقط خواندن کتاب کافی نیست و اگر تلاش نکنیم تا آموزه‌های آن را درک کنیم و به کار ببندیم و به آنچه توصیه می‌کند؛ عمل نکنیم، معنای آن را درک نکرده‌ایم.

وی در مورد بافت جمعیتی نیجریه گفت: کشور من حدود 170 میلیون نفر جمعیت دارد، 75 درصد آن‌ها مسلمان هستند. به لحاظ جمعیتی  بیشتر آن‌ها صوفی، سپس از اهل تسنن و شیعیان هستند. جمعیت شیعیان نیجریه حدود 10 میلیون نفر است.

محمود اضافه کرد: شیعیان و صوفیان نیجریه با یکدیگر بسیار متحد هستند اما متأسفانه اهل تسنن بعضاً اختلافاتی دارند و این مسئله که ما به اولیاء خدا و اهل بیت(ع) ارادت داریم برای آن‌ها قابل قبول نیست.

وی در مورد آموزش قرآن در نیجریه گفت: علاوه بر آموزش‌های سنتی قرآن کریم، مؤسسات و دانشگاه‌های اسلامی متعددی در نیجریه وجود دارند که در زمینه آموزش علوم اسلامی و قرآنی فعال هستند که دانشگاه ایرانی جامعة المصطفی(ص) نیز از آن جمله است.

برنومه محمود خاطرنشان کرد که در نیجریه عده زیادی از جوانان مسلمان به حفظ قرآن همت می‌کنند.

وی گفت: متأسفانه ما در کشورمان دانشگاه‌های صرفاً قرآنی نداریم اما امید آن است که در آینده تأسیس شوند.

این حافظ نیجریه‌ای گفت: در نیجریه مسابقات قرآن به صورت داخلی در رشته‌های مختلف مثلاً حفظ چند جزء و حزب به صورت استانی و سپس کشوری برگزار می‌شود و پس از رتبه‌بندی، به ترتیب به مسابقات قرآنی عربستان، ایران و امارات اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به لباس خاص خود توضیح داد که این لباس بومی مردم نیجریه است و ما مانند مصری‌ها و مالزیایی‌ها لباس خاصی برای محافل قرآنی نداریم.
برنومه همچنین با اشاره به حضور پررنگ بانوان در جامعه ایران، عنوان کرد که حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی می‌تواند سبب ارتقاء نسل آینده مسلمان شود.

وی در پایان این گفت‌و‌گو مسابقات قرآن ایران را بسیار عالی توصیف کرد و گفت: در ایران امکانات بسیار خوبی از خوراک گرفته تا محل اقامت و رفت‌وآمد در اختیار ما قرار داده می‌شود.

captcha