معماری ایرانی؛ عامل گسترش معماری اسلامی است / بی‌هویتی معماری امروز حاصل تقلید از غرب
کد خبر: 3316633
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳

معماری ایرانی؛ عامل گسترش معماری اسلامی است / بی‌هویتی معماری امروز حاصل تقلید از غرب

گروه اندیشه: معماری اسلامی، شیوه‌ای از معماری است که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی به وجود آمده و معماری برخی از کشورها مانند هند، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و قفقاز، ایران، عراق، ترکیه، سوریه، فلسطین، مصر، تونس، الجزایر، مراکش تحت تأثیر ایدئولوژی اسلام در طول زمانی مشخص قرار گرفته‌اند و به همین خاطر دارای برخی ویژگی‌های مشترک شدند.

بسیاری از معماران و پژوهشگران معماری معتقدند فتح ایران توسط اسلام در قرن هفتم باعث شد تا معماران اولیه اسلامی به قرض گرفتن و اتخاذ بسیاری از سنت‌ها و روش‌های امپراتوری فارسی روی آورند، بنابراین معماری اسلامی از اتخاذ هنر معماری ایرانی تشکیل شده و باعث گسترش این هنر شده است.

گستره زمانی معماری جهان اسلام را می‌توان از سال‌های اولیه ظهور اسلام تا پیش از گستردگی عام معماری دانست با این حال نمی‌توان این گسترگی و نقش اثرگذار در معماری را در همه مناطق یکسان دانست؛ هنراسلامی تقریباً با روی کارآمدن سلسله امویان در سال ۴۱ هـ. ق و انتقال مرکز خلافت امویان از مدینه به دمشق، پدید آمد با این انتقال، هنر اسلامی ترکیبی از هنر سرزمین‌های همسایه به ویژه ایران شد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اکبری
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۱۱:۴۲
0
0
کاش ما نیز قدر معماری ایرانی را می دانستیم و امروز از این معماری در بناهای خود با تلفیق با معماری اسلامی بهره می بردیم
علی اکبر صیفی کار
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۱۲:۵۲
0
0
واقعا اثرات اسلام این دین عزیز و بزرگ در تمام جنبه های زندگی بشر مثبت و عالی بوده کاش قدر این نعمت الهی را خوبببب بفهمیم و شکر گذار باشیم.
captcha