مجتمع مسکونی بر اساس معماری نوین ایرانی ـ اسلامی ساخته شود
کد خبر: 3321848
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

مجتمع مسکونی بر اساس معماری نوین ایرانی ـ اسلامی ساخته شود

گروه اجتماعی: مدرس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: احیای فرهنگ مسکن اصیل ایرانی ـ اسلامی با شرایط، ابزارها و نیازهای امروز جزو مشکلاتی است که عموماً مسئولان با غفلت خود موجبات بروز آن را فراهم کرده‌اند.

علیرضا محمدی، فوق دکترای برنامه‌ریزی شهری و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، در رابطه با موضوع مشکلات شهری اردبیل، تصریح کرد: احیای فرهنگ مسکن اصیل ایرانی- اسلامی را مسئولان در دستور کارخود قرار دهند.
وی با بیان اینکه مسکن باید بر اساس معماری نوین ایرانی - اسلامی ساخته شود، گفت: از ویژگی‌های نمونه یک مسکن ایرانی ـ اسلامی، تأمین امنیت، رعایت عفت عمومی، برقراری عدالت، گسترش معنویت، رعایت تقوا و مبارزه با فساد، توجه به سالمندان، کودکان و معلولان، جایگاه بانوان در شهر اسلامی و... می‌باشد.
محمدی همچنین ادامه داد: یکی از مشکلاتی که درحوزه شهر مشاهده می‌شود عدم توجه به ترویج اصول اقلیم بومی، معماری و ایرانی اسلامی است، مشکلات شهری، مشکلات کالبدی شهر شامل زیرساخت‌های شهری، شبکه حمل ونقل، شبکه آب، گاز، مخابرات است.
وی ادامه داد: از جمله مسکن؛ کارگاهها و منابع پیرامون شهر و بافت های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی از مسائلی است که می‌توان به عنوان ابعاد و کالبدی توسعه شهر نام برد.
وی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی شهر نیز اشاره کرد وافزود: بارزترین مشکل اقتصادی؛ مسائلی همچون اشتغال و بیکاری، توریسم شهری و ازدواج و مسائل فرهنگی و فرهنگ شهروندی نیز از مشکلات اجتماعی است.
محمدی به مسائل مربوط به حوزه زیست محیطی نیز اشاره کرد و افزود: آلودگی‌های ناشی ازازدیاد استفاده ازخودروهای شخصی، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به شهری و سوءمدیریت پسماند شهری از مشکلات زیست محیطی است.
این استاد دانشگاه محقق اردبیلی افزود: تاکید ما بیشتر در مورد مسائل ومشکلات مربوط  به کالبدی شهراردبیل از جمله گسترش محلات جدیدالاحداث و شهرک‌های جدید است که  باید توجه ویژه‌ای شود.
وی با تاکید بر اینکه ساخت شهرک‌ها باید براساس نظریه‌ها و استاندارد سازی‌های شهری باشد، افزود: باید درحوزه ساخت شهرک های جدید  اصول شهرسازی رعایت شود.
محمدی گفت: در ساخت شهرک های جدید به مسائل محیط زیست و جغرافیای طبیعی شهر و ارزش‌های محیطی توجه نمی شود به عنوان مثال می توان به ساخت شهرک‌های پیرامون دریاچه شورابیل اشاره کرد که چشم اندازمحیطی شهر از بین می رود.
وی تصریح کرد: متاسفانه در شهراردبیل مساکن از نظر مقاومت در برابر زلزله غیر اصولی احداث می شوند و یا مصالحی که استفاده می شود استفاده ازانرژی‌های فسیلی را بالا می برد ویا با احداث خانه‌های بزرگ انرژی زیادی اتلاف می‌شود.
مدرس دانشگاه با بیان اینکه شهرک‌ها مرکزیت محله ندارد تا مردم از خدمات عمومی شهر(خیاطی، آرایشگاه ،بیمارستان و...) استفاده کند، افزود: در نتیجه عدم رعایت اصول شهرسازی منجر به استفاده از ماشین های شخصی می شود که این نیز به نوبه خود برای شهر آلودگی‌های محیط زیستی، اتلاف انرژی و رشد کالبدی شهر را به همراه می آورد.
وی در پایان گفت: ما نباید به بهانه ایجاد صنایع و کارخانجات آن هم کارخانجات مخرب محیط زیست و انرژی استفاده کنیم و نباید توان‌های توریستی و کشاورزی و دامداری استان اردبیل را با بی توجهی و احداث کارخانجات غیراستاندارد تهدید کنیم.

captcha