نمایش عکس‌های بی‌نام و نشان در نگارگذر نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3322991
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵

نمایش عکس‌های بی‌نام و نشان در نگارگذر نمایشگاه قرآن

گروه هنر: در گذرگاه مرکز همایش‌های بین‌المللی باغ موزه دفاع مقدس گالری عکسی از ابنیه‌اسلامی ایران برپاست، آثاری که بعد از 10 روز از آغاز به کار نمایشگاه همچنان بی‌نام و نشان هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ثبت عکس از ابنیه‌های باشکوه تاریخی که شاخصه آنها استفاده از زاویه دید متفاوت عکاس و تنظیم ارتفاع ویزور دوربین به نحوی است که عظمت بنا و معماری آن بیش از پیش نمایانده شود، همیشه جذابیت‌های خاص خود را هم برای عکاس و هم  برای مخاطبان داشته است.
امسال نیز در فضای باز نمایشگاه بین‌المللی قرآن و مشخصاً گذرگاه مرکز همایش‌های بین‌المللی باغ موزه دفاع مقدس که منتهی به صحنه اجرای نمایش‌های آئینی و سنتی می‌‎شود، شاهد به نمایش درآمدن 20 قطعه عکس از ابنیه تاریخی و غالباً دوره معماری اسلامی در ایران هستیم که جذابیت خاص خود را داراست.
با این وجود همچنان با گذشت 10 روز از آغاز به کار نمایشگاه، این آثار فاقد اتیکت مشخصات عکاس و بنایی که سوژه عکاسی قرار گرفته است هستند و این در حالی است که حقوق معنوی اثر یک عکاس زمانی تحقق می‌یابد که نمایش عکس وی با ارائه کامل مشخصات همراه باشد که گویا بخش هنری نمایشگاه قرآن در زمینه این اقدام کمی دچار اهمال شده است.
عکس‌های به نمایش درآمده در نگارگذر نمایشگاه قرآن و در محلی که به آن اشاره شد غالباً مربوط به عکاسی معماری مساجد استان‌های مرکزی ایران هستند و با توجه به معرق کاشی به کار رفته در بنای بدنه، طاق، ایوان، گلدسته و مناره‌های آن که یا به رنگ لاجوردی (مشخصه معماری دوره صفوی) و یا به رنگ زرد(مشخصه معماری دوره قاجاریه) است، بخشی از شکوه و عظمت معماری ایرانی و اسلامی را به رخ می‌کشد.
علیرغم این، هر چند که عکس‌ها به شکل شایسته‌ای شاسی شده‌اند و کنج هر عکس به لوگوی کمیته هنری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منقش است و این عکس‌ها بر روی پانل‌های ویژه‌ای آویزان شده که بر سر هر کدام چراغ‌های ویژه گالری نصب است، اما تاکنون نسبت به ارائه درخور این آثار اقدامی نشده است و این عکس‌ها در غالب ساعات دایر بودن نمایشگاه یعنی پس از افطار در تاریکی کمترین توجه را به خود جلب می‌کنند.
به نظر می‌رسد با توجه به فضای مفید و وسیعی که بخش هنری نمایشگاه در ساختمان اصلی باغ کتاب به خود اختصاص داده است بهتر بود که این 20 قطعه عکس به این مجموعه ملحق شده و منفک از آن به نمایش درنمی‌آمدند که شاید به این واسطه مورد غفلت مدیریت بخش هنری نمایشگاه قرآن واقع شده باشند.

captcha