آشتی با خداوند، بهترین راه نجات از اعتیاد است
کد خبر: 3336510
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳

آشتی با خداوند، بهترین راه نجات از اعتیاد است

گروه اجتماعی: اعتیاد پلی است که با گذشتن از آن، انجام بسیاری از خلاف‌ها و ناهنجاری‌ها عادی می‌شود؛ بهترین راه برای نجات از اعتیاد، آشتی با خداوند سبحان و روی آوردن به نماز و حضور در نماز جماعت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، دوری از عادت‌های زشت از مسئولیت‌های انسان است از عوامل انحراف و موانع زندگی سالم، اعتیاد به انواع مواد مخدر است. در زمان کنونی به دلایل مختلف از جمله همسایگی با کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان، پُل ارتباطی بودن ایران برای صادرات مواد مخدر به دنیا، کشور ما را دچار این مرض سخت و خطرناک و این مشکل و معضل بزرگ نموده است.

شاید بیش از دومیلیون نفر از هموطنان ما یا به‌صورت اعتیاد یا تفریحی و تفننی از مواد مخدر استفاده می‌نمایند. چه جوانانی که در راه استفاده و یا قاچاق مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند. و چه جوانایی که به‌خاطر اعتیاد به انواع گناهان و تخلفات آلوده شده و از سرقت گرفته تا قتل و تجاوز و غیره را مرتکب می‌شوند.

درصد بالایی از زندانیان کشورمان مربوط به مواد مخدر است

اعتیاد پُل و پله‌ای است که با آن، انجام بسیاری از خلاف‌ها و ناهنجاری‌ها، شدنی شده است. پیامبر اسلام(ص) فرمودند: زمانی بر امت من خواهد آمد که عده‌ای چیزی به‌نام بنگ می‌خورد! من از این افراد بیزارم  و آن‌ها هم از من دورند.
همچنین فتوای علمای شیعه بر حرمت استعمال و معامله مواد مخدر می‌باشد. دلیل حرمت یکی به ضرر داشتن استعمال این مواد برمی‌گردد که از انسان یک موجود ذلیل و بیچاره می‌سازد و به‌تدریج اعضای بدن را از بین می‌برد و یکی هم به اسراف بودن مواد مخدر که روزانه صدها میلیارد تومان به کشور ما آسیب و خسارت وارد می‌کند.

تنهایی، مهمترین عامل در اعتیاد و بازگشت فرد به اعتیاد است

از جمله سؤالاتی که در قیامت از انسان می‌کنند این سؤال است که: جوانی‌ات را در چه چیزی صرف کردی؟ واقعاً افراد معتاد چه جواب دارند که بدهند؟ آیا می‌توانند جواب بدهند که بهترین سال‌های عمر خود را در خواب و خیال و چرت زدن و انگل بودن و بی‌حال بودن و وارد کردن خسارت به خود و خانواده و جامعه گذرانده‌اند؟.
از جمله عوامل اعتیاد یا بازگشت فرد پاک به اعتیاد، تنهایی است. که در دین ما از تنهایی مذمت شده لذا برای همه ساعت‌های شبانه‌روز  برنامه کاری و معنوی پیشنهاد شده است. انسانی‌که می‌تواند خلیفه‌الله باشد با گرفتار شدن در دام اعتیاد به پستی‌ها سقوط می‌کند.
اگر افراد معتاد خود را بشناسند و درباره خودشان بررسی کنند قدم بلندی را در نجات خود برداشته‌اند. همچنین این افراد باید برای اعمال و کارهایی که کرد‌ه‌اند یک حسابرسی ایجاد کنند و ببینند تاکنون چه اعمال خوب و بدی مرتکب شده است.

افراد معتادی که در دوران اعتیاد کارهای زشتی مرتکب شده‌اند باید بپذیرند که در این مدت، این کارها را انجام داده که نباید انجام می‌داد و این به‌خاطر اعتیاد به مواد مخدر بوده است. اعتیاد این بلا را سر او آورده که او را احیاناً دزدی، شرابخواری، خیانت، رها کردن مسئولیت خود در قبال خانواده و جامعه، دور شدن از خداوند سبحان کشانده است. اگر این مرحله را درست طی کند، به بدی و زشتی اعتیاد پی می‌برد و کارهای زشت خود را توجیه نمی‌کند و اعتراف می‌کند که اشتباه کرده است و راه را عوضی رفته است و سرمایه خود را که عمر اوست مدت‌ها در پوچی و لهو و لعب گذرانده که باید هر چه سریع‌تر جبران نماید. پس باید نواقص خود را جبران کند و بداند که همیشه برای جبران خطاها و بدی‌ها، فرصت است.
مخصوصاً با توبه به درگاه الهی، رحمت الهی را برای خود سرازیر نماید و بداند که اگر کسی مورد رحمت الهی قرار گیرد او نجات یافته است.
خداوند سبحان آن چنان بندگانش را دوست دارد که از دوست داشتن مادر، فرزندش را هزاران بار بیشتر است. لذا توبه را برای بازگشت او قرار داده و اگر شخصی گناه کرد و توبه کرد سپس توبه خود را شکست باز هم می‌تواند توبه کند و هیچ محدودیتی در توبه کردن نیست.

توبه؛ یکی از درهای رحمت الهی/ شرک بزرگ‌ترین گناه است

یکی از درهای رحمت خداوند رحیم، باز گذاشتن در توبه است. انسان‌های گنهکار تا زنده هستند فرصت بازگشت و نجات خود را دارند. چه گناهان بزرگ و چه گناهان کوچک. چه برای کسی‌که گناهان کمتری انجام داده است و چه برای کسی که مدت‌های زیادی را به گناه مشغول بوده است.
بزرگترین گناه، شرک به خداست و بعد از آن مأیوس شدن از رحمت خداوند است. بهترین راه برای نجات از اعتیاد، آشتی با خداوند سبحان و روی آوردن به نماز و حضور در نماز جماعت است.

غلامرضا آقامیرزایی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در این رابطه گفت: 250 میلیون نفر از مردم جهان حداقل یک‌بار از مواد مخدر یا روان‌گردان‎ها استفاده کرده‎اند.

وی اظهار کرد: پارسال 550 تن مواد مخدر در کشور کشف و ضبط شد و 270 هزار نفر از قاچاقچیان روانه زندان شدند.

پیشگیری از اعتیاد در اولویت قرار گیرد

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر لرستان  فقر، محرومیت از حقوق شهروندی، دسترسی آسان به مواد مخدر، مشکلات اقتصادی و اشتغال را از مهمترین دلایل گرایش افراد به موادمخدر بیان کرد.

آقامیرزایی اضافه کرد: اگر پیشگیری از اعتیاد در اولویت قرار گیرد قطعاً بیشترین نتیجه حاصل می‎شود لذا خانواده‎ها به عنوان نخستین رکن جامعه باید آموزش و آگاهی لازم را در این زمینه کسب کنند.

captcha