دولت با نفوذ آمریکا در شرایط پساتحریم مقابله می‌کند/ برجام مسئله محرمانه‌ای ندارد
کد خبر: 3345696
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
سخنگوی دولت:

دولت با نفوذ آمریکا در شرایط پساتحریم مقابله می‌کند/ برجام مسئله محرمانه‌ای ندارد

گروه سیاسی: محمد باقر نوبخت درباره نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ آمریکا که دیروز توسط معظم له بیان شد، گفت: دولت رسما موضع دارد که با نفوذ آمریکا و هر کشوری در شرایط پساتحریم مقابله می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز، سه‌شنبه 27 مردادماه، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره نقطه نظرات دولت در زمینه مسایل مختلف به خصوص مسایل هسته‌ای و روابط دولت و مجلس درباره سند برجام توضیح داد.

سخنگوی دولت در خصوص سخنان رئیس جمهور درباره همسوسازی فرمانداران با دولت نیز توضیح داد. نوبخت در این باره گفت: سخنی که آقای رئیس جمهور درباره فرمانداران همسو بیان کردند، همه شنیدیم. باید قبول کرد فرمانداران دقیقا سیاست‌های دولت تدبیر و امید را که می‌تواند متفاوت با سیاست‌های دولت گذشته باشد، اجرا کنند. بنابراین اگر همسو نباشد امکان اجرای سیاست‌های دولت توسط فرمانداران که در نزدیکترین فاصله با مردم هستند، صورت نمی‌گیرد. لذا وزارت کشور در این باره تلاش کرد و مواردی که تشخیص داد ناهماهنگ است، هماهنگ خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره لایحه شفاف سازی انتخابات نیز توضیح داد. نوبخت در این باره گفت: درباره این که لایحه شفاف سازی انتخابات چه زمانی به مجلس می‌رود، باید گفت مجلس لوایح و طرح‌های زیادی در دست دارد و 15 آذر نیز بنا داریم لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کنیم. برنامه ششم نیز قبل یا بعد از انتخابات اسفندماه به مجلس می رود. لذا به نظر نمی آید فرصت باشد قانون شفافسازی انتخابات در این مجلس به تصویب برسد. با این حال از تقدیم این لایحه به مجلس استقبال می کنیم و در همکاری مشترک بین دولت و مجلس این را به اقدام می رسانیم.

نوبخت درباره سئوالی که از آمادگی مسئولان دولتی برای مناظره با مسئولان دولت سابق پرسیده بود، گفت: از پاسخگویی مسئولان دولت سابق استقبال می کنیم و آنها می توانند نظرات خود را به رسانه ها بدهند و منعکس شود تا برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم.

سخنگوی دولت درباره نگرانی  رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ آمریکا که دیروز توسط معظم له بیان شد، گفت: دولت رسما موضع دارد که با نفوذ آمریکا و هر کشوری در شرایط پساتحریم مقابله می کند. در این مذاکرات آمریکایی‌ها نگرانند ایران دست بالا را داشته باشد و مطمئنا اگر با کشورهای دیگر وارد مذاکره شویم، منافع ملی ما ارجح است و اجازه نفوذ اقتصادی یا در عرصه سیاسی یا فرهنگی را نه به آمریکا و نه به کشور دیگری نمی‌دهیم. فرزندان ملت که پیروان واقعی مقام معظم رهبری هستند، از این سنگرها دفاع می‌کنند.

معاون رئیس جمهور درباره سند برجام نیز گفت: در این سند چیز محرمانه‌ای وجود ندارد و بسیار شفاف است. ولی در ارتباط با آژانس و بازدیدهایی که نیاز دارد، مجلس مشخص کرد شورای عالی امنیت ملی باید نظارت کند، لذا هیچ نگرانی وجود ندارد.

نوبخت درباره موضع رسمی دولت در خصوص سند برجام نیز توضیحات مبسوطی داد.

وی در این باره گفت: در این خصوص دو بار اظهارنظر کردم. یک بار وقتی لایحه الزام دولت برای صیانت از دستاوردهای هسته ای و یک بار نیز درباره اینکه لایحه ای باید از سوی دولت داده شود یا نه، توضیح دادم. رویکرد مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مذاکرات و توجه به این موضوع، کاملا متفاوت با مجلس آمریکاست. در مجلس آمریکا حزب رقیب که مخالف مذاکره است برای بلااثر کردن نتایج مذاکرات فعال شده و رسانه ها نیز اخبار را منعکس می کنند.

نوبخت اضافه کرد: اما در مجلس ایران، نمایندگان محترم موافق مذاکرات هسته‌ای هستند و توجه‌شان نیز به این موضوع به عنوان حزب رقیب برای منافع سیاسی خود نیست. بلکه برای منافع ملی به این موضوع توجه دارند و ما قدردان آنها هستیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در آن قانون که به صورت الزام دولت برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصویب شد، گفت: مجلس اجرایی شدن و اثربخش بودن این مذاکرات را مشروط اعلام کرد. متن این قانون می گوید: در راستای صیانت از منافع ملی و پادمان منع گسترش سلاح هسته ای، هر گونه نتیجه مذاکرات در صورتی معتبر است که این الزامات سه گانه رعایت شود: لغو همه تحریم‌ها به صورت یک‌جا و نظارت‌های متعارف آژانس و همچنین هیچ محدودیتی برای کسب دانش هسته‌ای پذیرفته نیست و رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی الزامی است.

وی در این باره توضیح داد: مجلس به شرطی این مذاکرات را معتبر دانست که این شرایط وجود داشته باشد. ما گفتیم این مغایر با اصل 176 قانون اساسی است که پاره ای از این دست مسایل به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است و مصوبات این شورا با امضای رهبر انقلاب لازم الاجراست. از سال 1382 پرونده هسته ای به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شد و شورا این را در دست بررسی داشت. آنچه در پیرامون مسایل هسته ای بود نیاز به کسب اجازه از مرجعی غیر از شورای عالی امنیت ملی نبود. توافقات پاریس و سعدآباد نیز با تایید شورای عالی امنیت ملی اجرایی شد و نیاز به تایید مجلس نبود. الان نیز مجلس می گوید باید با تایید شورای عالی امنیت ملی باشد.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: در تبصره این قانون نیز گفته شده بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی گفت: اصل 77 قانون اساسی در ارتباط با اینکه چطور می توان نسبت به معاهدات بین المللی عمل شود، تصریح شده عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد. در اصل 125 قانون اساسی نیز نوشته شده امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها و قراردادهای بین المللی دولت ایران با سایر دولت‌ها و امضای پیمان‌های بین المللی پس از تصویب مجلس با رئیس جمهور است. پس تصریح شده هر گونه امضایی منوط به تصویب مجلس است. اگر قرار است این برجام امضا شود، باید به مجلس داده شود. پروتکل الحاقی باید امضا شود، که ما آن را به مجلس می‌دهیم. ولی در برجام توافق کلی است و امضایی صورت نمی‌گیرد. محدودیت‌هایی برای آن سو قائل شده‌اند و محدودیت‌هایی نیز برای ما به وجود آمده، ما توافقی را با آنها امضا نمی‌کنیم. قطعنامه ای از سوی شورای امنیت صادر شد و همه تحریم‌ها یک‌جا لغو شد.

وی افزود: در رابطه با این موضوع، 6 کشور با ایران مذاکره کردند. کدام کشور برجام را به مجلس خود بردند تا امضا شود؟ آمریکا هم این اقدام را نداشت. چون این سند را به عنوان یک قرارداد دوجانبه بین ایران و آمریکا تلقی نمی کند. هیچ امضایی از سوی رئیس جمهور و نماینده قانونی ذیل سند برجام صورت نمی گیرد و ما طبق اصل 176 قانون اساسی عمل می‌کنیم و شورای عالی امنیت ملی که در قانون اساسی اختیارات قانونی دارد به دقت در این باره در حال رسیدگی است و هر زمان این بررسی تمام شد، موضوع را اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

نوبخت در پایان سخنان خود در این‌باره گفت: از نظر مصلحت نیز هیچ مجلسی تصویب نکرده، اگر ما تصویب کنیم، آنچه در این مفاد است همه‌اش تایید می شود و یک سری محدودیت‌هایی که قبول کردیم، مجلس محترم دولت را مجبور به قبول این محدودیت‌ها می کند. ممکن است طرف مقابل به اقدامات خود پایبند نباشد و ما هم لزومی نداریم با تصویب قانونی، پایبند باشیم. افکار عمومی جهان تایید می کند و همه نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته نیز تأیید می‌کند ایران دست بالا را داشته. این قرارداد برد-برد است و اینطور نیست کسی به صورت کامل زیان دیده باشد.

نوبخت درباره شکایت‌هایی که دولت از مسئولان دولتی سابق مطرح کرده نیز گفت: همانطور که قبلا از همین تریبون بیان شده، در راستای شکایت یکی از دولتمردان قبلی نسبت به دولت فعلی اعلام شد، بلافاصله دستگیر شدند. سئوال شد با شکایت ما دستگیر شده و من توضیح دادم نسبت به دولت سابق این اعتقاد را نداریم الان که تمامی اسناد و مدارک در اختیار ماست، شروع به ایراد اتهام کنیم. معتقدیم مرجع رسیدگی به اتهامات، قوه قضاییه است. اخلاقی نیست چیزی را ما بیان کنیم. قوه قضاییه آنها را دعوت می‌کند و حرف‌هایشان را می‌شنود.

وی گفت: معاون اول که رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است درباره پرونده‌های مفتوح مطالبی را بیان می کند از جمله مسئله بابک زنجانی. بیان بقیه مسایل را در غیاب افراد با آموزه‌های اسلامی خود در تعارض می‌بینیم. ظاهرا سناریویی در تلاش است در ارتباط با مسئولان دولت فعلی اتهاماتی را ایراد کند. به این سروران توصیه می‌کنم هر موردی که خلاف صورت گرفته یا فسادی می‌بینند به جای تشویش اذهان عمومی به قوه قضاییه اعلام کنند.

وی همچنین درباره اظهارات یک نماینده مجلس گفت: آقای دکتر میرکاظمی نماینده باشخصیت و اصولگرا و معتقد به قیامت هستند. از ایشان انتظار داریم هر خلافی صورت گرفته به قوه قضاییه ارجاع کند. پرونده فعلی حداقل 10 سال است بررسی می شود و اگر قوه قضاییه خلاف قانونی می دید برخورد می کرد و ما به عدالت، دقت و استقلال این قوه اعتماد داریم.

نوبخت درباره عدم لغو تحریمها در شرایط فعلی گفت: درباره حذف تحریمها برای صادرات نفت و سوخت هنوز نسبت به اجرایی شدن اینها فاصله داریم. به هر میزان فرصت ایجاد شود استفاده می کنیم.

وی گفت: این که گفته شود ایران وارد بازار نفت نشود تا قیمت تنزل نیابد، این را نادرست می دانیم. ما باید تلاش کنیم سهمیه تولید خود را در بازارهای نفت احیا کنیم. سال گذشته در یک اقدام هماهنگ که برای فشار به جمهوری اسلامی در مذاکرات بود، قیمت نفت به شدت تقلیل یافت. الان نیز که بحث ورود ایران به بازار نفت مطرح است، تلاشهایی را در این راستا می بینیم. ما مصمم به احیای سهم خود از بازار هستیم. کسانی که در این فاصله بیش از سهمیه خود نفت تولید کرده اند، باید عقب نشینی کنند.

وی درباره ارتباط دولت با خبرنگاران نیز ضمن تشکر از رسانه ها گفت: دولت به صورت اصولی و منطقی از خبرنگاران قدردان است. هیات وزیران از شما تشکر می کند جهت پاسخگویی دولت کمک کنید. از خبرنگاران و رسانه ها تشکر می کنیم و جوابهای ما نیز به جامعه منعکس می شود. دولت از رسانه ها قدردان است.  لذا هفته آینده هفته دولت است و با رئیس جمهور به یکی از داستانها سفر می کنیم و همچنین یک دیدار عمومی با شما خواهیم داشت.

captcha