بنای مساجد جدید از معماری اسلامی فاصله گرفته است
کد خبر: 3349295
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲

بنای مساجد جدید از معماری اسلامی فاصله گرفته است

گروه اجتماعی: مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی گفت: بنای مساجد شاخصه معماری اصیل اسلامی ـ ایرانی است اما متأسفانه در بنای برخی از مساجد جدید از معماری اسلامی فاصله گرفته‌ایم.


حجت‌الاسلام محمدتقی ایزدخواه، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: اگر معماری مساجد برخی از کشورهای اسلامی را از نظر بگذرانیم درمی‌یابیم که اکثر آنان متحد الشکل هستند.



وی اظهار کرد: اما در کشور ما در حال حاضر چیزی به نام متحد الشکل بودن مساجد وجود  ندارد در حالی که می‌توان بر اساس معماری اصیل ایرانی و اسلامی مساجد را به شکل زیبایی متحد الشکل بنا کرد تا شهره جلوه‌ای از هنر ایرانی ـ اسلامی پیدا کند.



مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه معماری مساجد شاخصه  هنر اصیل اسلامی ـ ایرانی است، بیان کرد: اما متأسفانه در بنای برخی از مساجد جدید از معماری و هنر اسلامی فاصله گرفته‌ایم.



ایزدخواه ادامه داد: شاید تصور برخی از ساخت مسجد براساس معماری اسلامی ـ ایرانی، بنای مساجدی باشکوه و پرهزینه است در حالی که هر چقدر به سمت هنر دینی برویم مساجدی خواهیم داشت که بیانگر عظمت و شکوه در عین سادگی باشند.



وی گفت: گاه مشاهده می‌کنیم برای ساخت یک مسجد نزدیک یک میلیارد هزینه می‌شود اما وقتی به هر گوشه مسجد نگاهی می اندازیم نشانی از هنر اسلامی و معماری دارای قدمت ایرانی که روح معنویت را در انسان متجلی می کرد، مشاهده نمی‌کنیم.



مسجد صرفاً جایگاه رکوع و سجده و عبادت نیست



مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی بیان کرد: مسجد صرفاً جایگاه رکوع و سجده و عبادت نیست، اگر تعالیم دینی درباره مسجد را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مسجد خانه دوم یک مؤمن است.



ایزدخواه اظهار کرد: در تاریخ نقل شده است که روزی پیامبر(ص) وارد مسجد شدند و دیدند عده‌ای مشغول عبادت و عده‌ای در حال مباحثه علمی هستند و ایشان ثواب و اجر گروهی را بیشتر دانستند که مشغول مباحثه علمی‌اند که این مهم نشان می دهد یکی از کارکردهای مسجد آموزش است.



وی با اشاره به اینکه در گذشته در مساجد سکوهای به نام سکوی فضاوت وجود داشته، یادآور شد: اگر زیرساخت ها فراهم شده و فرهنگ‌سازی شود می توان شاهد حضور شوراهای حل اختلاف در مساجد شد.

captcha