انس با قرآن به دنبال تقویت روحیه مطالعه انجام می‌شود
کد خبر: 3353447
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
در برنامه نفس صبح مطرح شد؛

انس با قرآن به دنبال تقویت روحیه مطالعه انجام می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: به منظور انس با قرآن و تکرار هر روز آیات قرآن کریم، انسان روحیه مطالعه را در خود تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرضا اوحدی، کارشناس مذهبی در برنامه زنده «نفس صبح» شبکه قرآن سیما طی گفت‌وگویی صمیمانه با مخاطبان خود درخصوص انس با قرآن گفت: در جلسه گذشته از کارکردهای قرآن کریم و محبت و دوری از کینه صحبت هایی بیان شد که دراین برنامه به ادامه موضوعات باقی‌مانده خواهیم پرداخت.

اوحدی با اشاره به سالروز ولادت امام رضا(ع)، موضوع این برنامه را در باب انس با قرآن و تقویت روحیه مطالعه در انسان مطرح کرد.

وی با اشاره به روایتی از زندگی امام رضا(ع) تصریح کرد: زمانی که دشمنان اسلام، امام رضا(ع) را از مدینه به مرو منتقل می‌کردند، رجاء بن ابی ضحاک، سرپرست و فرمانده گروهی بود که ماموریت جابجایی امام (ع) را برعهده داشت و برای او امر شده بود که هرگونه رفتاری از جمله نیایش، نماز، ادای نافله و تلاوت قرآن که از امام در طول مسیر رخ می‌دهد در قالب گزارشی به مامون ارائه شود.

این کارشناس قرآن در ادامه افزود: طی گزارشی که رجا بن ابی ضحاک به مامون ارائه کرد، بیان شده است که حضرت رضا(ع) در طول مسیر که در بند بودند، هر روز دل خود را با آیات قرآن جلا می داد و 10 جزء قرآن را در شرایط سخت تلاوت می‌کرد که این موضوع انس حضرت را به قرآن نشان می‌دهد که پیروان واقعی امام باید به دنبال راهبرد اندیشه‌های امام و رفتارهای ایشان در حرکت باشند.

وی با اشاره به اینکه در اذهان عمومی این مسئله نفوذ کرده است که قرآن خواندن یکی از کارهای تکراری است، اظهار کرد: این تصور از ریشه غلطی برگرفته شده است زیرا در حدیثی از امام صادق(ع) روایت شده است که «... فإذا کان یوم القیامة قیل لقارئ القرآن اقرأ و ارقأ فکلّما قرأ آیة یرقى درجة» روز قیامت به قارى قرآن گفته می‌شود که «بخوان و بالا برو و او هر آیه که می‌خواند، یک درجه بالا می‌رود».

اوحدی درباره مبحث تکراری بودن تلاوت‌های قرآن کریم در هر روز بیان کرد: قرائت هر روزه قرآن کریم تکرار نیست بلکه حرکتی رو به جلو و پیشرفت‌ معنوی است از نظر روانشناسانه هم مطرح شده است که هر چیزی که تکرار داشته باشد، تلقین صورت می‌گیرد و با تکرار است که آن هویت ساخته می‌شود و لذا انس با قرآن مانند نفس کشیدن و غذا خوردن می‌تواند به عنوان عادتی شیرین و نیاز روحی به حساب بیاید که نیازمند تقویت است.

انس با قرآن یک حقیقت است

وی با توجه به سیره ائمه اطهار(ع) در زندگی روزانه، مطرح کرد: اگر می‌خواهیم که در زندگی همواره از سیره امامان و ائمه اطهار پیروی کنیم همواره باید در حرکت های آنان همگام باشیم و در نوع عبادت‌های مخلصانه و انس‌هایی که با کتاب معنوی داشتند همواره هم راستا باشیم و اگر با درگیری‌های زندگی فرصت، تلاوت 10 جزء قرآن کریم را نداشته باشیم که به طبع با گرفتاری‌های روزانه این امر میسر نیست، اما می‌توان روزی یک صفحه از قرآن را هر روز در برنامه داشته باشیم و در مسیر معنوی پای بگذاریم که انس با قرآن کریم یک حقیقت است که می‌تواند راهگشای مشکلات زندگی باشد.

اوحدی با اشاره به اینکه براساس مناسبت‌هایی که در طول سال از نظر معنوی در انسان‌ها رخ می‌دهد، بسیار شایسته است، بیان کرد: در مناسبت‌هایی مانند ماه مبارک رمضان که همواره انسان در دو بخش نماز و قرآن همواره در تلاش روحی قرار دارد و همواره در طول 30 روز به عبادت و انس با قرآن تکیه کرده است، ادامه روحیه معنوی را در زندگی پس از یک ماه داشته باشد و نوری که از قرآن مستتر شده است همیشه در دیدگان حفظ کند. 

این کارشناس که روزهای پنجشنبه از ساعت 7:30 تا 8 در شبکه قرآن سیما به مباحث و راهکارهای انس با قرآن کریم می‌پردازد، درباره یکی دیگر از شاخصه‌های انس با قرآن کریم، اظهار کرد: افرادی هستند که برای مطالعه رغبتی و میلی ندارند و مطالعه را  کاری مشکل تلقی کرده و علاقه‌ای به مطالعه از خود نشان نمی‌دهند که این افراد دچار رمیدگی روحی هستند که باید راه حلی برای رفع این مشکل اخذ شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با علاقه‌مندی به مطالعه راهکارهایی وجود دارد که تقویت یک سری خلقیات انسان از جمله صفت مطالعه است که انسان می تواند با ایجاد یک سری عادت‌ها، این شاخصه را  تقویت کرده و راهی به منظور عادت برای قرآن خواندن باشد که  می توان با عادت به روزنامه خواندن آغاز کرد که در این ارتباط در ابتدا تنها تیترها و بعد از مدتی شاهد خواهیم بود که چندین صفحه و یادداشت های روزنامه مطالعه می‌شود که این عادت همینطور می‌تواند در ارتباط با قرآن و آیات قرآن انجام شود.

اوحدی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه آینده به موضوع ارائه راهکار و چگونگی انس با قرآن کریم برای افرادی که سواد خواندن و نوشتن را ندارند، پرداخته خواهد شد.

برنامه «نفس صبح»، یک برنامه گفت‌وگومحور و صبحگاهی است و از شبکه قرآن سیما با محوریت رصد فعالیت‌های قرآنی کشور و ترویج کسب روزی حلال با بخش‌های مختلف مانند: معرفی خادمین قرآنی کشور، پخش گزارش از کسب رزق و روزی حلال از کسبه و مردم، تلاوت و تفسیر قرآن کریم، تقویم تاریخ در طول هفته از ساعت 7 تا 8:30 پخش می‌شود.

این برنامه درطول هفته به موضوعاتی از قبیل، دوست و دوست‌یابی در قرآن با حضور حجت الاسلام محمدعلی اخوان(شنبه‌ها)، نیت صحیح و احسن با کارشناسی حجت الاسلام سیدهادی عظیمی(یکشنبه‌ها)، خدمت به خلق توسط دکتربشارتی(دوشنبه‌ها)، ایمان به توحید با حضورحجت الاسلام محمد پویا(سه‌شنبه‌ها)، تربیت اسلامی با حضورحجت الاسلام مسعود اکبریان(چهارشنبه‌ها) و انس با قرآن با کارشناسی حجت الاسلام اوحدی در روزهای پنجشنبه می‌پردازد.

این بحث در جلسه آینده توسط محمدرضا اوحدی کارشناس مذهبی ادامه خواهد داشت.

captcha