‌چرا مراحل مقدماتی مسابقات قرآن را جدی نمی‌گیریم؟
کد خبر: 3365427
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

‌چرا مراحل مقدماتی مسابقات قرآن را جدی نمی‌گیریم؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک کارشناس قرآنی عنوان کرد: متأسفانه مسابقات قرآن در کشور از یک نارسایی و ضعف رنج می‌برد که این نارسایی درخصوص عدم توجه به سطوح پایین‌تر و مرحله مقدماتی مسابقات است.

سیدمهدی سیف، کارشناس قرآنی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه مسابقات قرآن از یک نارسایی و ضعف رنج می‌برد که این نارسایی نیز درخصوص عدم توجه لازم به سطوح پایین مسابقات است، گفت: این نارسایی در تمامی مسابقات قرآنی که در کشور برگزار می‌شود وجود دارد تا جایی‌که مسابقات قرآن اوقاف نیز از این نارسایی رنج می‌برد.
وی افزود: اگر مسابقات قرآن را پیگیری و رصد کنیم، می‌بینیم که این مسابقات در مرحله شهرستانی و منطقه‌ای آنطور که باید جدی گرفته نمی‌شود و در مراحل مقدماتی بسیار ضعیف برگزار می‌شود اما هر چه به مراحل بالاتر از جمله استانی، کشوری و بین‌المللی می‌رسد مسابقات از کیفیت بیشتری برخوردار شده و مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

توجه زیادی به مرحله شهرستانی و منطقه‌ای مسابقات قرآن نمی‌شود
سیف در ادامه گفت: اگر هدف مسابقات قرآن انس عمومی مردم با قرآن و تشویق و ترغیب اقشار مختلف جامعه به فعالیت‌های قرآنی و قرائت و حفظ ‌است با این نحوه برگزاری که در مراحل مقدماتی و شهرستانی شاهد آن هستیم و توجه زیادی به رقابت‌ها در این سطح صورت نمی‌گیرد دستیابی به این هدف کمی مشکل می‌شود.
وی یادآور شد: این مسئله که فقط به مراحل بالاتر در مسابقات قرآن بها بدهیم و سطوح پایین‌تر را ضعیف برگزار کنیم به هیچ عنوان شایسته نیست و به نظر می‌رسد مسابقات قرآن در مراحل مقدماتی و شهرستانی نیز باید همانند مسابقاتی در سطوح بالاتر مورد توجه باشد تا بتواند رسالت خود را به درستی ایفا کند.

مسابقات قرآن باید با یک مدل مناسب برگزار شود
این کارشناس قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مسابقات قرآن سازمان اوقاف و همچنین مسابقات قرآن آموزش و پرورش باید با یک مدل مناسب و خاص خود طراحی شوند تا بتوانند عموم مردم را به بازی بگیرند و به‌ویژه نوجوانان و جوانان را جذب کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: زمانی‌که قرآن‌آموزان خود را که در مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن اول شده‌اند را می‌بینم و درباره سطح مسابقات از آنها سوال می‌کنم اینطور به نظر می‌رسد که هیچ اتفاقی در مرحله منطقه‌ای مسابقات رخ نداده و کار خاصی در مرحله منطقه‌ای و شهرستانی انجام نشده است تا موجب جذب این قرآن‌آموزان نوجوان و جوان شود و اگر دانش‌آموزی رتبه‌ای به دست نمی‌آورد تشویق شود تا در دوره‌های بعد رتبه‌های بهتری را کسب کند.

مسابقات قرآن آموزش و پرورش در مراحل مقدماتی، دانش‌آموزان را جذب نمی‌کند
سیف در این بخش از سخنان خود به نحوه برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: نحوه برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در مرحله مدرسه‌ای و آموزشگاهی که مقدماتی‌ترین مرحله این مسابقات است نیز دانش‌آموزان را تشویق و جذب نمی‌کند چرا‌که مسابقات در این مرحله بسیار ناشیانه و ضعیف برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: متأسفانه در مسابقات قرآن دانش‌آموزی و حتی مسابقات قرآن اوقاف فقط آن شخصی که رتبه برتر را به دست می‌آورد، امیدوار می‌شود و کسانی که رتبه‌ای به دست نمی‌آورند سرخورده می‌شوند و حتی پیش می‌آید که دست از آن فعالیت قرآنی می‌کشند. باید راهکاری داشته باشیم تا بچه‌هایی که در مسابقات قرآن مقام نمی‌آورند نیز همچنان امیدوار باشند و فعالیت قرآنی خود را با جدیت دنبال کنند.

captcha