واکنش جهان اسلام با دعوت «رشدی» به نمایشگاه فرانکفورت آزموده می‌شود
کد خبر: 3379282
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
امینیان در صبح ناشر اظهار کرد:

واکنش جهان اسلام با دعوت «رشدی» به نمایشگاه فرانکفورت آزموده می‌شود

گروه ادب: مدیر انتشارات اندیشه‌ورزان آریا در بیست و هفتمین نشست صبح ناشر گفت: دعوت سلمان رشدی به کنفرانس خبری نمایشگاه فرانکفورت تست واکنش جهان اسلام است و باید در مقابل این اقدام با هوشیاری کامل برخورد کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امیر شهریار امینیان، مدیر انتشارات اندیشه‌ورزان آریا در بیست و هفتمین نشست صبح ناشر مرکز رسانه‌ای شیرازه با بیان اینکه دعوت سلمان رشدی به کنفرانس خبری نمایشگاه فرانکفورت تست واکنش جهان اسلام است و باید در مقابل این اقدام با هوشیاری کامل برخورد کنیم، توضیح داد: اکنون با جریانی مواجه هستیم که تا سال 1997 به دلیل فتوای امام (ره) مبنی بر حلال بودن خون سلمان رشدی ملحد نمی‌توانستیم در نمایشگاه فرانکفورت شرکت کنیم، اکنون در آخرین روزهای باقیمانده تا نمایشگاه باخبر شده‌ایم که سلمان رشدی در کنفرانس خبری نمایشگاه حضور خواهد داشت. این در حالی است که امسال قرار بر این بوده که تشکل‌های نشر کشور ما حضور فعالی در نمایشگاه داشته باشند. حضور یا عدم حضور ما در این نمایشگاه تاثیر زیادی بر نمایشگاه خواهد داشت.
باید وارد پروسه بین‌المللی نشر شویم
امینیان با تاکید بر اینکه باید با دیپلماسی فرهنگی وارد عرصه بین‌الملل شویم، تاکید کرد: فضای بین‌الملل برای معرفی نشر ما به جهانیان آماده است و باید وارد پروسه شویم، نه پروژه. شاید گاه عدم حضور در نمایشگاه با خالی گذاشتن غرفه ایران موثرتر از حضور باشد. در هر سال با مسئله‌ای ملی و فراتر از حوزه نشر و کتاب مواجه هستیم که باید درباره آن مجلس و دولت تصمیم‌گیری اساسی کنند.
نماینده مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: در صورت حضور در نمایشگاه فرانکفورت، غرفه ایران با برنامه‌هایی چون رونمایی از ترجمه انگلیسی کتاب‌های «راز نگین سرخ» از سردار حمید حسام، «راز گمشده مجنون» اثر مرضیه نظرلو و کتاب «دو پنجره، دو کبوتر، یک پرواز» به قلم سیدمهدی شجاعی، برپایی نشست با ناشران حوزه جنگ و نیز نشستی درباره نقش زنان در روایت دفاع مقدس میزبان مخاطبان خواهد بود.
وی یادآور شد: سال 80 گروه اندیشه‌ورزان آریا را با هدف تولید فکر و محتوای غنی با ساختاری خودکفا تاسیس کردیم. بخشی از فعالیت این گروه اقتصادی است که نمایشگاه‌های مختلف را برگزار می‌کند. همچنین کارگروه سنجش میدانی به نظرسنجی برای شناسایی نیاز مخاطبان می‌پردازد و دارای گروه ویژه ترجمه است. همه آورده‌های این تشکل فرهنگی در حوزه فرهنگ و اندیشه هزینه می‌شود. در تالیف نیز تمرکز اصلی ما بر ادبیات داستانی است.
امینیان با تاکید بر اینکه ادبیات داستانی دفاع مقدس کشور ما به زودی جهانی می‌شود، گفت: خصلت ادبیات داستانی دفاع مقدس شناختی است، نه احساسی و فرد را وارد جزییات ذهنی زندگی می‌کند. هر جنگی که رخ می‌دهد ابتدا دارای موج‌های احساسی است چراکه در آن تهییج افکار عمومی نقش دارد و این احساس عمومی در قالب متن نمود می‌کند. به همین دلیل آثار دهه‌های اول پس از جنگ احساسی‌تر هستند.
وی ادامه داد: اکنون وارد مرحله خاطره‌نگاری و مستندنگاری شده‌ایم و به دنبال آن به مرحله داستان‌نویسی می‌رسیم. البته در حوزه شعر انقلاب و دفاع مقدس جلوتر هستیم و از مستندنگاری به ادبیات رسیده‌ایم که هم داستان دارد و هم دارای مضامین پخته است.
امینیان گفت: از سال 83 کارگاه‌های داستان‌نویسی گروه اندیشه‌ورزان آریا را راه‌اندازی کردیم که آخرین آنها شامل 30 نویسنده بود. حدود 50 نویسنده جوان اندیشه‌ورزان آریا توانسته‌اند مقام‌های برتر را در جوایز ادبی یوسف و غنی‌پور از آن خود کنند.
وی افزود: سال 90 انتشارات اندیشه‌ورزان آریا را نیز تاسیس کردیم که تاکنون حدود 40 عنوان کتاب را در کارنامه داشته است. از جمله این آثار می‌توان به ترجمه کتاب «طعم آسمان» نوشته ابتسام برکات، بانوی فلسطینی و «هیچ‌کس به ما نگفت که شکست خوردیم» در قالب خاطره داستان اشاره کرد. قرار است در قالب طرح سپهر اندیشه شامل سیر مطالعاتی صهیونیسم 25 اثر این انتشارات همراه با 15 اثر منتشر شده در سبد نشر دیگر ناشران منتشر شود.

تا سال 97 غرفه‌ای در نمایشگاه فرانکفورت نداشتیم
مدیر انتشارات اندیشه‌ورزان آریا با اشاره به ورود این نشر به حوزه بین‌الملل از سال 1999 میلادی گفت: تا سال 1997 با تحریم مواجه بودیم و به دلیل فتوای امام خمینی(ره) مبنی بر حلال بودن خون سلمان رشدی ملحد به ما غرفه‌ای در نمایشگاه فرانکفورت تعلق نمی‌گرفت. سال 1998 اولین حضور ایران در این نمایشگاه بود و از آن تاریخ احساس کردم نشر ما از قابلیت خوبی برای حضور در عرصه بین‌الملل برخوردار است. از سال 2007 بخشی از نشست‌های ایران در نمایشگاه فرانکفورت به ما سپرده شد و به تدریج مدیریت نشست‌ها را برعهده گرفتیم و ارتباط بیشتری با ناشران خارجی پیدا کردیم.
وی با بیان اینکه از سال 95 قصد داریم تنها در حوزه بین‌الملل فعالیت کنیم و کتاب فارسی منتشر نکنیم، افزود: تاکنون حضور فعال ایران در نمایشگاه فرانکفورت بازتاب‌هایی نیز داشته و یکی از سازمان‌های صهیونیستی مرتبط با اتحادیه اروپا و پارلمان آمریکای لاتین در گزارش سال 2012 در دو صفحه به ایران پرداخته و درباره حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت هشدار داده است.
بیست و هفتمین نشست صبح ناشر، امروز، 12 مهر با حضور اصحاب رسانه در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

captcha