فتاوی شیوخ درباری آل‌سعود شگفت‌انگیز است/ حاکمیت تفکر وهابی در مکه
کد خبر: 3379582
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
دری نجف‌آبادی:

فتاوی شیوخ درباری آل‌سعود شگفت‌انگیز است/ حاکمیت تفکر وهابی در مکه

گروه سیاسی: نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: حوادث پیش‌آمده در مکه چهره جنایتکاران را نمایان می‌کند گرچه هنوز به قطع علت حادثه مشخص نشده اما فتواهای عجیب ‌و شگفت‌انگیز شیوخ درباری آل‌سعود نمی‌تواند این جنایات را توجیه کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌اللملی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی عصر روز گذشته، دوازدهم مهرماه در مراسم گرامیداشت جان‌باختگان فاجعه منا که در مصلی اراک برگزار شد گفت: مسئله وهابیت از جمله مسائل دنیای امروز است و صرف سخنرانی و صحبت از آل‌سعود و وهابیت نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند، تنها کارنامه و عملکرد آنان ماهیت جنون آمیزشان را به نمایش می‌گذارد و اقدامات این گروهک در طول 90سال گذشته گویای این مدعاست.

وهابیون؛ تأمین کننده مالی تروریست

آیت‌الله دری نجف‌آبادی اضافه کرد: فتنه‌هایی که در کشورهای سوریه، عراق، یمن شاهد آن هستیم و شکل گیری گروهک داعش تنها به وهابیون بر‌می‌گردد، وهابیون تأمین کننده سرمایه و ایجاد کننده انگیزه برای تروریست‌ها هستند، محو آثار تاریخی مسلمانان  از جمله تخریب قبرستان بقیع و سرکوب مسلمانان از مهمترین این اقدامات است، 50 درصد ساکنین مدینه منوره را شیعیان تشکیل می‌دهند و این اقدامات منجر به مهاجرت از این منطقه بسیار مهم شده است.

لزوم بررسی ابعاد نظامی و اعتقادی وهابیت در دانشگاه‌ها

خطیب جمعه اراک با اشاره به اینکه آل‌سعود و مسائلی که به آن ختم می‌شود با سیاست و اعتقادات پیوند خورده، ادامه داد: می‌بایست ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی مسئله وهابیت و وابستگی به اسرائیل در دانشگاه‌ها، حوزه علیمه و مراکز نظامی به طور جدی بررسی شود و نحوه برخورد با آن در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: حوادث پیش‌آمده درمکه چهره جنایتکاران را نمایان می‌کند گرچه هنوز به قطع علت حادثه مشخص نشده اما فتواهای عجیب ‌و شگفت‌انگیز شیوخ درباری آل‌سعود نمی‌تواند این جنایات را توجیه کند.

دلایل احتمالی فاجعه منا

آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: علل فاجعه غم‌بار منا مشخص نیست؛ جنگ با یمن و غفلت از موسوم حج و حجاج و یا تسویه حساب داخلی و دعوای خانوادگی پادشاه عربستان از اولین گزینه‌های پیش رو است حتی فرهنگ وهابیت نیز می‌تواند دلیل بی‌ارزش شمردن خون، حیات و شخصیت انسان‌ها و وقوع فاجعه منا باشد اما بدترین شکل آن می‌تواند انتقام گیری آل‌سعود از جمهوری اسلامی ایران باشد.

اقدامات مسئولین نظام در برابر فاجعه منا قابل تقدیر است

وی افزود: در فاجعه منا حرمت بندگان به دست افراد جاهل، مغرور و سبک مغز زیر سوال و آبروی اسلام و مسلمین ازبین رفته است. عدم پذیرش ارگان‌های ایرانی از طرف عربستان برای یاری رساندن، تنها به دلیل خفه کردن مسئله در نطفه بود، خوشبختانه عنایت رهبری، رئیس جمهور و هوشیاری ملت ایران نسبت به این واقعه قابل تقدیر است.

سکوت در برابر فاجعه منا جنایت به مسلمین است

آیت‌الله دری نجف آبادی تصریح کرد: مکه حرم امن‌الهی است همه افراد در برابر این سرزمین مقدس یکسانند اما آل‌سعود به نام اسلام، امام و خادمین حرمین، حرمت زائران این مکان مقدس را زیر سوال می‌برد اگر علمای درباری آل‌سعود قصد داشته باشند فاجعه منا را به  قضا وقدر نسبت دهند باید گفت وای بر اسلام و مسلمانان.

وی ادامه داد: متأسفانه در حرم خدا و پیغمبر فکر وهابیت و تعصبات غلط آل‌سعود حاکم است مسلمانان و کشورهای اسلامی با اتحاد می‌تونند وارد میدان شوند و امور مهمترین مناطق اسلامی را به دست بگیرند، تا زمانیکه تعصبات غلط در عربستان حاکم است و کار در دست کاردان نیست نمی‌توان انتظار حل مشکلات را داشت.

خطیب جمعه اراک در پایان گفت: فاجعه بزرگ اسلامی توجیه ندارد؛ مسئولیت مهاجران الی‌الله و خون‌های به ناحق ریخته شده که در آن سوءتدبیر و بی‌کفایتی موج می‌زند به گردن آل‌سعود و علمای درباری عربستان است و هرکس سکوت کند از این جنایت حمایت کرده.

خبرنگار: ریحانه قاسمی

captcha