ایجاد مکاتب جدید حاصل غفلت در ترویج صحیح دین است
کد خبر: 3381925
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
آیت‌الله حسینی‌زنجانی:

ایجاد مکاتب جدید حاصل غفلت در ترویج صحیح دین است

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه به هیچ عنوان قرآن و عترت از یکدیگر جدا نیستند، گفت: درحال حاضر مکاتب بسیاری ایجاد شده است که این امر حاصل جدا شدن قرآن و عترت و غفلت در ترویج مفاهیم دینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی، استاد حوزه علمیه مشهد در نشست تخصصی اصول و مبانی تفسیری قرآن امام خمینی(ره) که روز گذشه، 13 مهرماه در سالن اجتماعات دانشگاه تربیت مدرس قرآن مشهد برگزار شد.

آیت‌الله زنجانی با اشاره به تاویل و تفسیر در بیانات امام خمینی(ره) گفت: در معنا تفسیر یعنی پرداخت و پرده‌برداری تنها از ظاهر نفس در حالی که تحویل سوق به سمت یک حقیقت خارجی دارد همچنین تفسیر در رابطه با یک گفتمان لفظی است و تحویل در جایگاهی بالاتر از لفظ قرار دارد.

وی در ادامه با رجوع به قرآن کریم افزود: آیات قرآن به دو نوع است یکی محکمات و دیگری متشابهات و با درک مفاهیم تاویل و تفسیر نتیجه‌ای خواهیم گرفت که حاکی از تشخیص تاویل توسط خداوند متعال و ائمه اطهار است و حق ما در این میان تنها تفسیر است و به طور کلی تاویل یا به عبارتی حقایق خارجی تنها مربوط به خداوند و انبیا است.

زنجانی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با ترویج فرهنگ قرآن در مشهد توسط دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: اصلی‌ترین نکته که باید به آن توجه داشت مساله قرآن وعترت است هر دو در مفاهیم باید در سایه یکدیگر ارائه شود و به هیچ عنوان این دو از یکدیگر جدا نیست درحال حاضر مکاتب بسیاری ایجاد شده است که این امر حاصل جدا شدن قرآن وعترت و غفلت در ترویج مفاهیم دینی است.

آیت‌الله زنجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا که اشاره به نزدیک شدن ایام محرم و وجود هیات مذهبی به عنوان مرکزیت تجمع و شکل‌گیری مذهبیون و مسلمانان و همزمان وجود فرقه‌های نوظهور و نحوه جلوگیری از چنین عواملی را اشت بیان کرد: از ائمه اطهار نقل شده که اگر مردم به زیبایی‌هایی در دین و عترت توجه کند خود به خود دنبال رو مسیر اهل بیت قرار می‌گیرند و در نتیجه مسئولین شهری و متصدیان و به طور کلی کسانی که به نوعی نقشی در برگزاری این هیئات مذهبی دارند باید جلساتی را برگزار کنند تا معارف اهل بیت و ایده‌های آنان به صورت دقیق بررسی و مو شکافی شود.

وی در ادامه افزود: این امر مستلزم استفاده از ابزار روز و نوین است و در مجموع ابعاد و مفاهیم زیبایی شناسی دین و اهل بیت را در بین مردم منتشر کنیم و از ارائه جنبه‌های سخت،‌ دشوار و خشن دین پرهیز کنیم و به واسطه چنین تبلیغی مردم در بهترین جایگاه یعنی همین هیئات مذهبی جذب می‌شوند و به خاطر داشته باشیم رسالت هیئات مذهبی ارائه معارف اهل بیت بوده و بخشی از مان را نیز باید به عزاداری پرداخت.

آیت‌الله زنجانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با نقش حوزه و دانشگاه در جلوگیری از تحریف سخنان امام خمینی اظهار کرد: صیانت از آموزه‌های ایشان اصلی‌ترین وظیفه حوزه و دانشگاه است و در عین حال سخنان ایشان نیز همچون قرآن محکمات و متشابهاتی دارد هیچ گاه یک سخنرانی را ملاک قرار ندهید و مجموع کلمات و سخنان ایشان را با توجه به شرایط و اقتضاء زمان خود منظور کرده و سپس در صورت لزوم ارائه دهید.

captcha