مسابقات قرآن کارکنان فنی و حرفه‌ای کشور در مشهد آغاز می‌شود
کد خبر: 3382384
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
با پیام مراجع عظام تقلید؛

مسابقات قرآن کارکنان فنی و حرفه‌ای کشور در مشهد آغاز می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهارمین دوره مسابقات کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از فردا، ۱۵ مهرماه به میزبانی مشهد و با قرائت پیام دو تن از مراجع عظام تقلید آغاز می شود و ۱۶ مهرماه نیز با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست خبری چهارمین دوره مسابقات کشوری قرآن کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امروز، 14 مهرماه در این اداره کل برگزار شد.

در ابتدای این نشست افشین رحیمی، رئیس ستاد چهارمین دوره مسابقات قرآن کارکنان سازمان فنی و حرفه ای کشور، ابراز کرد: در سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیش از 100 هزار نفر کارآموز داریم لذا مربیان و همکاران ما با داشتن فرهنگ قرآنی و ارتقای مهارت‌هایشان می‌توانند ارزش‌های دینی را به جامعه بزرگ کارآموزان منتقل کنند.

وی با بیان اینکه در سازمان فنی و حرفه‌ای سند راهبرد مهارت و فناوری طراحی و در آن هشت راهبرد و 28 سیاست گنجانده شده است، گفت: یکی از این محورها اهتمام به امور فرهنگی و اطلاع رسانی است که از جمله این برنامه‌های عملیاتی توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی است و در همین راستا امسال چهارمین سال است که مسابقات قرآن در میان کارکنان این نهاد برگزار می‌شود.

رئیس ستاد چهارمین دوره مسابقات قرآن کارکنان سازمان فنی و حرفه ای کشور افزود: این مسابقات در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود که نخستین بار در سال 91 به میزبانی استان فارس و با حضور 1250 نفردر کلیه مراحل، سال دوم نیز در همین استان و با حضور 1700 نفر برگزار شد.

وی ادامه داد: مشهد در سال سوم برگزاری مسابقات امر میزبانی را با حضور 1520 نفر بر عهده داشت که امسال نیز چهارمین دوره را با حضور 1471 نفر میزبانی خواهیم کرد.، البته این تعداد شرکت کننده افراد حاضر در کلیه مراحل مسابقات به شمار می‌روند.

رحیمی افزود: از فردا 15 مهرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در ساعت8:30 صبح با تلاوت قرآن توسط سیدجواد حسینی، قاری برجسته کشور و قرائت پیام آیت الله جعفر سبحانی و عبدالله جوادی آملی در سالن همایش های آستان قدس رضوی واقع در ورودی باب الجواد چهارمین دوره این مسابقات آغاز می‌شود.

رئیس ستاد چهارمین دوره مسابقات قرآن کارکنان سازمان فنی و حرفه ای کشور عنوان کرد: مراسم اختتامیه نیز بعدازظهر 16 مهرماه در سالن مهارت‌های ارم سازمان فنی و حرفه‌ای جنب اداره کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مسابقات در رشته‌های صوت و لحن، حفظ جزء 3، ترتیل و مفاهیم است، گفت: امسال 1400 نفر در مرحله شهرستانی از 31 استان، یک مرکز تربیت مربی و یک ستاد سازمانی که 32 حوزه آزمون را شامل می شود، به رقابت پرداختند و در نهایت 144 نفر که 92 آقا و 52 بانو را شامل می شود، به مرحله کشوری راه یافتند.

در ادامه حجت‌الاسلام سعید ملاحسنی، دبیر اجرایی برنامه‌های قرآنی سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ابراز کرد: در این سازمان شورای قرآنی فعال است که فعالیت های مختلف قرآنی را در این سازمان  پیگیری می‌کند و میزبانی دو سال مسابقات قرآن این سازمان نیز در همین راستا است.

حضور داوران برجسته کشور در مسابقات قرآن سازمان فنی و حرفه ای کشور

وی گفت: برای داوری این مسابقات با موسسه قرآنی سراج همکاری کردیم که پنج نفر از اساتید برجسته قرآن مشهد شامل هروی، پناهی، سیدجواد سادات فاطمی، حسنی و حمید شاکرنژاد امر داوری بخش آقایان و خانم‌ها اسحاق‌نژاد، افکاری، سلطانی، مریم خطیب و افخمی داوری قسمت بانوان را بر عهده دارند.

ملاحسنی افزود: مسابقات آقایان از ساعت 15چهارشنبه، 15 مهرماه با برگزاری مسابقات حفظ سه جزء، ترتیل و قرائت آغاز می‌شود که در طول برگزاری مسابقات دو تلاوت ویژه توسط استاد پناهی و حمید شاکرنژاد نیز برای این روز در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: مسابقات بانوان نیز از ساعت 8 الی 11صبح پنج‌شنبه، 16 مهرماه با انجام مسابقات رشته حفظ و ترتیل پیگیری می شود که در بخش بانوان مسابقات قرائت را نداریم و در نهایت مسابقات رشته مفاهیم نیز چهارشنبه، 15 مهرماه در ساعت 16 بعدازظهر از کتاب دقایقی با قرآن حجت الاسلام محسن قرائتی برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی برنامه‌های قرآنی سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: حدود چهار سال است که شورای قرآن در سازمان فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شده است و در کنار برگزاری برنامه‌های قرآنی متنوع، امرآموزش قرآن را نیز در راستای توسعه و ترویج برنامه قرآنی پیش‌بینی و اجرا می‌کند.

ملاحسنی گفت: براساس این راهبرد برنامه‌های آموزشی این نهاد در این شورا اجرا می‌شود و امسال توانستیم  بودجه‌ای را به فعالیت های قرآنی به ویژه در بحث آموزش اختصاص دهیم که برای هر شهرستان مبلغی بین 3 تا 5 میلیون تومان اختصاص یافته است که بودجه قرآنی مشهد نیز پنج میلیون تومان است.

دبیر اجرایی برنامه‌های قرآنی سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از پنج دستگاهی است که برنامه‌های آموزش قرآن را در فعالیت‌های خود قرار داده است و به صورت مدون و دائمی به این فعالیت‌ها می‌پردازد.

اجرای برنامه های متنوع برای مخاطب سازمان فنی و حرفه ای

وی با بیان اینکه حدود 15 هزار کارمند در رده‌های مختلف رسمی، پیمانی و قراردادی در این سازمان فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: هزینه‌ای که برای برگزاری این دوره از مسابقات قرآن کشوری پیش‌بینی شده 135 میلیون تومان است.

ملاحسنی اضافه کرد: در سازمان فنی و حرفه‌ای حدود 2/5 الی 3 میلیون نفر در رده های سنی مختلف آموزش‌های متفاوتی را دریافت می کنند که این تعداد در استان خراسان رضوی 100 هزار نفر است، لذا برای ارتقای مناسب سطح قرآنی طیف گسترده این مخاطبان برنامه های متنوعی اجرا می شود.

تربیت 500 مربی روخوانی و روان خوانی قرآن در سازمان فنی و حرفه ای

وی با بیان اینکه امسال در سازمان فنی و حرفه ای 27 استان برنامه روخوانی و روانخوانی قرآن در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: در همین راستا در حال تهیه تفاهم‌نامه‌ای با خانه کارگر هستیم تا آموزش و قرآن به کارگران را با تربیت 500 مربی روخوانی و روانخوانی قرآن در مرکز تربیت معلم این سازمان پرورش داده  و تحول بزرگی را در بحث فعالیت های قرآنی در کارخانجات کشور شاهد باشیم.

دبیر اجرایی برنامه‌های قرآنی سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: این تفاهم نامه تا هفته آینده به امضا می‌رسد و مقدمات آن انجام شده است تا از میان کارگران با برگزاری آزمون بتوانیم افراد توانمند و مستعد برای دریافت این آموزش ها و تربیت مربی و معلم قرآن را انجام دهیم و پیش‌بینی اولیه برای ارائه آموزش‌ها به سه میلیون نفر کارگر است تا در مرحله بعدی بتوانند به دیگران آموزش دهند.

وی در مورد بحث بودجه‌های قرآنی افزود: متاسفانه بودجه‌های قرآنی و فرهنگی در کشور دچار مشکل است به طوری که در شورای عالی قرآن مقرر شد هفت میلیارد تومان بودجه به ادارات و سازمان‌ها جهت انجام فعالیت های قرآنی  اختصاص پیدا کند که در خواست ما در خانواده بزرگ سازمان فنی و حرفه ای کشور اختصاص مبلغ 500 میلیون تومان برای فعالیت های قرآنی است.

captcha