تدوین کتب عمومی برای استفاده عوام/ انتشار ۸ کتاب درباره امام حسین(ع)
کد خبر: 3387278
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
در بیست و هشتمین نشست صبح ناشر عنوان شد؛

تدوین کتب عمومی برای استفاده عوام/ انتشار ۸ کتاب درباره امام حسین(ع)

گروه ادب: مدیر انتشارات دارالحدیث در بیست و هشتمین نشست صبح ناشر گفت: این انتشارات مدتی است که به تلخیص کتاب‌های تخصصی دارالحدیث برای استفاده عمومی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی‌نیا، مدیر انتشارات دارالحدیث در بیست و هشتمین نشست صبح ناشر در جمع اهالی رسانه گفت: این انتشارات مدتی است که به تلخیص کتاب‌های تخصصی دارالحدیث برای استفاده عمومی می‌پردازد. این اقدام در راستای ترویج کتابخوانی و استفاده هرچه بهتر اقشار مختلف از آثار علمی و محتوایی انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با اشاره به اینکه مؤسسه علمی دارالحدیث از اواخر دهه  60 توسط آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در زیرزمین خانه وی ایجاد شد و از سال 74 به ساختمان دیگری منتقل و رسما تأسیس شد، توضیح داد:  ابتدا مجموعه‌ای پژوهشی بود و سپس دارالحدیث دانشکده علوم و حدیث شهرری را با مقطع کارشناسی این رشته طراحی کرد و سپس چهار گرایش کلام، تفسیر، اخلاق و نهج‌البلاغه در مقطع کارشناسی ارشد را دایر کرد. سال 84 نیز دانشکده علوم و حدیث در قم تأسیس شد و دانشگاه قرآن و حدیث هم شکل گرفت و دانشکده شهرری پردیس آن شد. در ادامه شعبه‌ای نیز از این دانشگاه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان دایر شد.
مدیر انتشارات دارالحدیث به فعالیت پژوهشگاه قرآن و حدیث با 200 محقق و 20 گروه پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: طی 20 سال کار پژوهشی 340 عنوان کتاب توسط دارالحدیث تهیه شده که در مجموع به 650 جلد می‌رسد.
وی درباره نحوه تأسیس انتشارات دارالحدیث افزود: پس از تأسیس مرکز پژوهشی دارالحدیث که سالی 40 عنوان کتاب را تهیه می‌کرد به راه‌اندازی انتشارات آن نیز احساس نیاز شد. این انتشارات در مدت کوتاه فعالیت خود، تولیدات تخصصی پژوهشگاه قرآن و حدیث را در قالب جمع‌آوری احادیث، کتاب‌های اخلاقی، کلامی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در دستور کار قرار داد و از سه سال پیش رویکرد ترویجی نیز ضمیمه آن شده و بر اساس کتاب‌های حجیم و تخصصی کتاب‌های کوچکی به صورت منتخب برای استفاده عوام تهیه شده است. در این راستا در دو سال اخیر 40 عنوان کتاب عمومی و ترویجی را چاپ کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا گفت: از جمله کتاب‌های ترویجی این انتشارات می‌توان به مجموعه هفت جلدی «رستاخیر کربلا» بر اساس کتاب بزرگ «شهادت‌نامه امام حسین(ع)» اشاره کرد که مقتل، احادیث، بانوان کربلا، زیارت امام حسین(ع) و کتاب کودک را شامل می‌شود تا تمام اعضای خانواده بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین در این راستا می‌توان به تولیدات نرم‌افزاری عمومی نیز اشاره کرد.
مدیر انتشارات دارالحدیث به چاپ 11 عنوان کتاب کودک توسط این انتشارات اشاره کرد و افزود: تلاش داریم کتاب‌های ما تولیدی ولی غیر بازاری باشند. تیمی را راه‌اندازی کرده‌ایم که نشست‌های تخصصی را برای ارتقای وضعیت کتاب‌های کودک و نوجوان برگزار می‌کنند. اخیراً ناشران کودک و نوجوان قم راه‌اندازی شده که دفترآن در فروشگاه دارالحدیث در حال فعالیت است.
وی با بیان اینکه انتشارات دارالحدیث هشت اثر با موضوع امام‌حسین(ع) را در کارنامه دارد، گفت: در این راستا می‌توان به دانشنامه امام حسین(ع) در 16 جلد، حکمت‌نامه امام حسین(ع) در دو مجلد، شهادت‌نامه امام حسین(ع) در دو جلد شامل مجموعه نقل‌های تاریخی معتبر درباره مقتل و شهادت، گزیده شهادت‌نامه امام‌حسین(ع) و فرهنگنامه مرثیه‌سرایی اشاره کرد.
تهیه گزیده کتاب‌های تخصصی در دو قالب فرهنگنامه و حکمت‌نامه
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا به تهیه گزیده کتاب‌های تخصصی دارالحدیث در دو قالب فرهنگنامه و حکمت‌نامه اشاره کرد و یادآور شد: فرهنگنامه ناظر به سبک زندگی و اخلاق و حکمت‌نامه نیز گزیده احادیث است.
مدیر انتشارات دارالحدیث گفت: این انتشارات تهیه دو نرم‌افزار «امام‌حسین(ع)» و «ثارالله» را نیز در کارنامه دارد. همچنین 20 اثر این انتشارات به چندین زبان ترجمه شده است که در این راستا می‌توان به ترجمه منتخب «میزان الحکمه» به 12 زبان اشاره کرد.
وی عمده‌ترین مشکل نشر کتاب در کشور را به نهادینه ‌نشدن فرهنگ کتابخوانی مرتبط دانست و تصریح کرد: باید کمیته‌ای برای بهبود کتابخوانی و رفع مشکلات ناشران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شود.
حجت‌‌الاسلام سبحانی‌نیا همچنین گفت: «قنوت سرخ» جدیدترین کتاب عاشورایی انتشارات دارالحدیث است که به زودی منتشر خواهد شد.
یادآور می‌شود، بیست و هشتمین نشست صبح ناشر، صبح امروز یکشنبه 26 مهر با حضور اصحاب رسانه در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

captcha