شیراز میزبان نخستین همایش ملی معماری ایرانی ـ اسلامی می‌شود
کد خبر: 3454758
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

شیراز میزبان نخستین همایش ملی معماری ایرانی ـ اسلامی می‌شود

گروه اجتماعی: دبیر اجرایی همایش ملی معماری ایرانی ـ اسلامی از برگزاری این همایش در روزهای 28 و 29 بهمن‌ماه در شیراز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، امیرحسین جمشیدی، دبیر اجرایی همایش ملی معماری ایرانی ـ اسلامی روز گذشته، 28 آبان در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه شهرداری شیراز و سازمان نظام مهندسی فارس، برگزاری کننده این همایش خواهند بود، گفت: توسعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در معماری و شهرسازی از اهداف مغفول مانده محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون برای تبیین این مهم گام بلندی برداشته نشده است، همایش ملی معماری ایرانی، اسلامی را نخستین و مهمترین گام دانست و گفت: بیشتر اقدامات و برنامه‌های اجرایی شده یا صرفا آکادمیک یا صرفا اجرایی بوده است، در این همایش تلاش به سمت ایجاد یک جریان رو به رشد معطوف شده است.
بنا بر این گزارش، طاهر نصر، دبیر علمی نخستین همایش معماری ایرانی ـ اسلامی نیز با اشاره به نشست شورای سیاست‌گذاری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: در آن جلسه سه تصمیم مهم، شامل صدور گواهی ارتقا پایه مهندسان شرکت کننده در این همایش، ایجاد پژوهشکده معماری ایرانی، اسلامی و تشکیل دبیرخانه دائمی همایش، اتخاذ و مصوب شد.
وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این همایش رسیدن به تعریفی کامل از شهر ایرانی اسلامی است، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به سیمای شهر اسلامی و معماری ایرانی اسلامی، برنامه‌ریزی برای برگزاری این همایش از یکسال قبل آغاز شد.
نصر با بیان اینکه اهداف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه، توجه به مبانی اسلامی و ایرانی در نظام ساخت و ساز کشور را مد نظر قرار داده است، گفت: در این همایش ما به‌دنبال ارائه تعریفی کامل از شهر ایرانی اسلامی و آشنایی با عواملی که در شکل‌گیری مراتب و مظاهر و جلوه‌های این شهر، ایفای نقش می‌کنند، هستیم.
وی اضافه کرد: رواج الگوها و آرائ وارداتی در زمینه شهرسازی و معماری، سبب شده تا اصول و مبانی نظری آنها به‌تدریج در جوامع وارد کننده رسوخ کرده و همه‌گیر شود.
نصر خاطرنشان کرد: معماری و شهرسازی هویت یک جامعه را به‌نمایش مِ‌گذارد، ایجاد و گسترش شهر ایرانی اسلامی، و نیز استحاله شهرهای موجود به سمت شهرهای مطلوب، یکی از لوازم بروز و ظهور تمدن ایرانی اسلامی است بنابر این می‌توان گفت توجه به هویت ملی، مهمترین هدف برگزاری این همایش خواهد بود.
وی اضافه کرد: در کمیته علمی این همایش، اساتیدی از دانشگاه‌های مطرح کشور مانند دانشگاه تهران، علم و صنعت ایران، شیراز، هنر اصفهان، آزاد واحدهای علوم تحقیقات تهران، شیراز، قزوین و امارات و همچنین هنر شیراز حضور و مشارکت دارند.
این استاد دانشگاه گفت: همایش ملی معماری ایرانی اسلامی، 4 محور اصلی و 22 زیرمحور دارد که در هر یک از آنها مقالاتی را پذیرش می‌کند، بنابراین می‌توان ادعا کرد این همایش بستری برای گرد‌همایی اندیشمندان و صاحب‌نظران در زمینه معماری ایرانی اسلامی است که دارای اندیشه و نظر در این حوزه هستند.
وی یکی از اهداف اصلی همایش را جمع‌آوری و تدوین نظرات کاربردی در حیطه معماری ایرانی اسلامی و مهندسی ساختمان عنوان و تصریح کرد: مقرر شده تا قبل از برگزاری همایش، نشست‌هایی با محوریت موضوع‌های اصلی، با نگاهی کاربردی و با حضور صاحب‌نظران برگزار شود تا بر غنای هرچه بیشتر همایش بیفزائیم.

captcha