گفتمان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت؛ تنها راه نجات کشور
کد خبر: 3472136
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
حجت‌الاسلام کشوری عنوان کرد:

گفتمان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت؛ تنها راه نجات کشور

گروه اندیشه: دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، محاسبات غیرواقعی و ناکارآمد جریان توسعه‌گرا و عاجز بودن ادبیات توسعه غربی در حل مشکلات مردم را علل اصلی اجرایی نشدن برنامه‌های توسعه کشور عنوان کرد و در ادامه گفتمان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را تنها راه نجات کشور و حل مسائل مردم دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، 12 بهمن‌ماه در نشست تبیین پیوست پیشنهادی الگوی اسلامی پیشرفت برای برنامه توسعه کشور که در مسجد الزهرا(س) دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: ما در ایران تجربه 70 سال برنامه‌ریزی با نگاه مدرن را داریم که این زمان طولانی نتوانست کشور را به اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های توسعه برساند؛ البته اهداف تعریف‌شده در نگاه توسعه‌گرا، اهداف مترقی محسوب نمی‌شود اما همان نگاه حداقلی جریان توسعه نیز پیاده نشده است.

وی افزود: عمق ناکارآمدی برنامه توسعه زمانی مشخص می‌شود که آن را با تاریخ برنامه‌ریزی کشورهایی چون کره جنوبی، مالزی و حتی خود آمریکا که مهد این نوع نگاه محسوب می‌شود، مقایسه کنیم. ما دو برابر کره جنوبی سابقه برنامه‌ریزی داریم، حال سؤال اینجاست که چرا برنامه‌ریزی در ایران با وجود قدمت طولانی و مکاتب زیادی که برای تدوین آن به کار گرفته شده است، به ثمر نمی‌رسد؟


بخش عمده‌ای از احکام برنامه‌های توسعه کشور تاکنون اجرایی نشده است

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از احکام برنامه‌های توسعه کشور تاکنون اجرایی نشده است، اظهار کرد:
بخش عمده مواد فرهنگی برنامه پنجم توسعه که در سال‌های انتهایی آن به سر می‌بریم به مرحله اجرا در نیامده است؛ این برنامه که شامل 235 ماده و متشکل از 141 هزار حکم می‌شود، حجیم‌ترین برنامه توسعه ایران به شمار می‌رود.

وی علت اصلی اجرایی نشدن برنامه‌ریزی توسعه در ایران را محاسبات غیرواقعی، بخشی و ناکارآمد جریان توسعه‌گرا در ایران عنوان و اضافه کرد: دو دلیل را می‌توان بر این امر متصور بود، اینکه مجریان قصد جدی برای پیاده کردن برنامه ندارند و یا پیشنهادات برنامه‌ریزان غیردقیق و غیرواقعی است.

حجت‌الاسلام کشوری همچنین افزود: با توجه به مجری بودن برنامه‌نویسان، احتمال نخست منتفی است لذا احتمال دوم تقویت می‌شود بنابراین پیشنهاد همیشگی ما به نیروهای انقلاب این است که دائما اسناد برنامه‌های توسعه کشور را بازخوانی کنید زیرا تنها در این حالت با عمق فاجعه آشنا خواهید شد.

ادبیات توسعه غربی از حل مشکلات مردم عاجز است
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر لایحه برنامه ششم توسعه کشور از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، از عدم انطباق برخی از سیاست‌های کلی این برنامه که به موضوع تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی کشور اشاره دارد، انتقاد کرد و افزود: ما یک ابرگزاره در الگوی پیشرفت اسلامی داریم و آن اینکه ادبیات توسعه غربی نمی‌تواند مشکلات و مسائل مردم را حل کند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی یادآور شد: این موضوع همیشه چه قبل و چه بعد از انقلاب تاکنون استمرار داشته و محاسبات توسعه‌ای کاملا توهمی و غیرواقعی بوده است بنابراین چرا باید تدابیری را در کشور به کارگیری کنیم که به منافع ملی ضربه بزند.

وی با تأکید بر اینکه به هر میزان که برنامه توسعه غربی برای ما غلط است برای خود آمریکا نیز خطاست، گفت: به عنوان نمونه اگر کوپن غذایی در آمریکا نباشد، 50 میلیون نفر از گرسنگی خواهند مرد و البته این کار از دلسوزی دولت آمریکا نیست بلکه به منظور جلوگیری از شورش‌های اجتماعی انجام می‌شود.

دغدغه اصلی الگوی اسلامی پیشرفت؛ حل مشکلات مردم
حجت‌الاسلام کشوری در بخش دیگری از سخنانش دغدغه الگوی اسلامی پیشرفت را حل مشکلات مردم دانست و عنوان کرد: حل نشدن مشکلات کشور به ناکارآمدی مدل‌های برنامه‌ریزی باز می‌گردد به گونه‌ای که حتی در آمریکا که مفاهیم توسعه به بهترین شکل ممکن پیاده شده، نیز نتوانسته مشکل فقر را حل کند بنابراین حداقل چند دهه طول خواهد کشید تا از چنبره مفاهیم مدرن خارج شویم.

وی بازخوانی اسناد نظام برنامه ریزی کشور را بهترین راه اثبات ناکارآمدی برنامه‌های توسعه کشور عنوان و اضافه کرد: برنامه اول توسعه ساده‌ترین و برنامه پنجم، حجیم‌ترین برنامه توسعه کشور به شمار می‌رود و هیچ‌کدام نیز اجرایی نشده است که این امر ناکارآمدی این برنامه‌ها را به اثبات می‌رساند، ناکارآمدی نیز به معنای ابطال مبانی است.

گفتمان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت؛ تنها راه نجات کشور
این کارشناس حوزه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با طرح این پرسش که چرا برنامه‌های توسعه در ایران عملیاتی نمی‌شود، تنها راه نجات کشور و حل مسائل مردم را گفتمان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت دانست و گفت: ما در پایان سال 90 در قم سندی به نام «اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی» تدوین کردیم که حاوی 100 بسته بحثی است و  هر کدام از این بسته‌ها خود چندین سرفصل دارد و به توضیح بُعدی از اداره دینی جامعه می‌پردازد.

وی با بیان اینکه دین شبکه‌ای از مسائل است لذا برای پاسخ به هر کدام از این مسائل باید یک نظام دینی شکل گیرد، اظهار کرد: ما به 100 جزء از این سؤال پیچیده پاسخ دادیم که مطالعات آن 15 سال به طول انجامید. آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی به معنای نداشتن الگوی خاص اداره جامعه و بهره‌گیری از الگوهای غربی در اواسط دهه هفتاد، مقدمه تدوین این نقشه راه شد.

در مرحله پرورش الگوی پیشرفت هستیم
حجت‌الاسلام کشوری با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته گزارش 12 بسته را به نخبگان داده‌ایم و در سال آینده نیز گزارش سه بسته را ارائه خواهیم داد، ابراز کرد: بنابراین ما در مرحله پرورش الگوی پیشرفت هستیم بدین معنا که نسبت به بحث الگوی پیشرفت اسلامی هیچ ابهامی نداریم و می‌توانیم به راحتی آن را توضیح دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما با بهره‌گیری از این 100 بسته، پیشنهادی را ارائه کردیم، گفت: در سال 94 تنها به یک پرسش پاسخ دادیم که پیوست الگوی پیشرفت اسلامی چه برنامه‌ای برای برنامه ششم توسعه کشور دارد که در قالب چهار برنامه بحثی تنظیم شده و ما به تبیین بسته اول می‌پردازیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: بسته اول به یک سؤال مهم پاسخ می‌دهد و آن این است که «اگر انقلاب اسلامی برنامه توسعه غربی را قبول ندارد انتظارش از حوزه برنامه‌ریزی چیست و چه برنامه‌ای را مطلوب می‌پندارد؟» زیرا در غیر این صورت نقدهایش به برنامه غربی، مانع توسعه غربی در کشور نمی‌شود.

روح انقلاب اسلامی، نظام‌سازی اجتماعی مبتنی بر تفکر اسلام است
حجت‌الاسلام کشوری در خصوص مفهوم انقلاب اسلامی اینگونه توضیح داد: انقلاب اسلامی یک روح دارد که عبارتست از نظام‌سازی اجتماعی مبتنی بر تفکر اسلام، به عنوان نمونه اگر اصل ولایت‌فقیه بر قوای سه‌گانه حاکم نبود، فتنه 88 به فروپاشی نظام می‌انجامید که مشاهده کردید این اتفاق نیفتاد و این امر به سبب همان نظم سیاسی امام خمینی(ره) است.

وی اضافه کرد: مفهوم نظام‌سازی به زبان ساده، تغییر روال‌های اجتماعی زندگی مردم است که یکی از ابعاد آن سیاسی است، بدین معنا که امام(ره) نظم موجود در زمان طاغوت را نپذیرفتند و تفکیک قوا را به ولایت فقیه گره زدند؛ همچنین ایشان در حوزه امنیت و دفاع نیز نظم جدید ایجاد کردند. مسئله امنیت در دنیا با محوریت شرکت‌های امنیتی تأمین می‌شود اما در ایران با محوریت بسیج بازتعریف شده به همین دلیل است که ما از امنیت مطلوبی برخورداریم.

امنیت برتر ایران؛ محصول نظام‌سازی امام(ره) در حوزه امنیت
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در ادامه توضیحاتش افزود: بسیاری از کشورهای دنیا چندسال است بسیج شده‌اند تا سوریه را فلج کنند اما کار مستشاری ما باعث درگیر کردن مردم در عمق میدان و عدم توفیق دشمن شده که کارآمدی این امر را نشان داده است لذا نظام امنیتی ما یک نظام خاص در دنیاست و این امنیت برتر، محصول نظام‌سازی در حوزه امنیت است.

وی در پایان با بیان اینکه مقصود از انقلاب اسلامی تفکری است که قدرت نظام‌سازی اجتماعی مبتنی بر اسلام را دارد و بر مبنای آن بارگذاری شده است، یادآور شد: امام خمینی(ره) در 10 حوزه مرتبط با زندگی مردم نظام‌سازی کرده و از همان ابتدا تأکید می‌کردند که ما آمده‌ایم اسلام را پیاده کنیم اما مسائل کشور بیش از 10 حوزه است لذا ما باید این نظام‌سازی را همه جانبه کرده و برای بخش‌های باقی‌مانده نیز نظام جدید تعریف کنیم زیرا انقلاب اسلامی به معنای مرحله نظام‌سازی اجتماعی همه‌جانبه است.
captcha