تبیین نقش مهم پدافند هوایی در پیروزی والفجر 8
کد خبر: 3473966
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
تندرو مطرح کرد:

تبیین نقش مهم پدافند هوایی در پیروزی والفجر 8

گروه جهاد و حماسه: مدیر روابط عمومی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: پدافند نیروی هوایی با ابتکار شهید منصور ستاری در زمان عملیات والفجر 8 برگ زرینی را در کارنامه خدمات خود ورق زد.

حمیدرضا تندرو، مدیر روابط عمومی نهاجا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه پدافند نیروی هوایی با ابتکار شهید ستاری در زمان عملیات والفجر 8 برگ زرینی را در کارنامه خدمات خود ورق زد، عنوان کرد: پدافند نیروی هوایی در عملیات والفجر 8 در دوران دفاع مقدس بیش از 50 فروند هواپیمای عراق را منهدم کرد که محور اصلی عملیات، شهید منصور ستاری بود.

تندرو افزود: در اولين اقدام، شهيد ستاری بعضی از واحدهای سامانه هاوك از قبيل رادار تجسس، رادار تجسس ارتفاع پايين و واحد مقابله با جنگ الكترونيك را حذف كرد و با اين حركت قدرت تحرك و جابه‌جايی سامانه هاوك به‌صورت قابل ملاحظه‌ای افزايش يافت. از طرف ديگر وظيفه رادار تجسس (PAR) هاوك را به رادارهای مادر و كنترل شكاری محول كرد و رادارهای مذكور را در يك شبكه ارتباطی گسترده و دقيق با اين سامانه هماهنگ كرد. هواپيماهای متخاصم توسط اين رادارها كشف و مختصات آن به سايت هاوك اعلام می‌شد و بلافاصله سامانه هاوك روشن و عملياتی می‌شد و با استفاده از اطلاعات دريافت شده از هدف، روی آن قفل می‌كرد و موشك به سمت هدف شليك و فوراً سامانه خاموش می‌شد.

مدیر روابط عمومی نهاجا با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس 1300 نفر از پرسنل این نیرو به شهادت رسیدند، گفت: حدود 350 نفر از این شهدا خلبان بودند.

وی توضیح داد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی یک نیروی واکنش سریع است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج مستشاران از کشور دشمنان تصور کردند، نیروی هوایی ضعیف شده و به طراحی جنگ تحمیلی اقدام کردند. دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساعت 13:30 روز 31 شهریور 1359 نخستین حمله هوایی عراق آغاز شد که به دنبال آن دو ساعت بعد از حمله، سه گروه پروازی نیروی هوایی کشورمان از پایگاه‌های بوشهر و نوژه همدان اولین پاسخ را به دشمن دادند و پایگاه‌های عراق را کوبیدند.

تندرو افزود: 10 ساعت بعد نیز عملیات کمان 99 یا «140 فروندی» توسط نهاجا انجام شد که به انهدام بسیاری از پایگاه‌های عراق انجامید. خلبانان شجاع نیروی هوایی با عملیات‌های بزرگ خود نقشه‌های عراق را در رسیدن به تهران ظرف یک هفته نقش بر آب کردند.

وی تاکید کرد: نهاجا به عنوان نیروی واکنش سریع در تمام عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس چتر محافظ سایر نیروها بوده است.

captcha