برگزاری مسابقات قرآن مناطق آزاد با محوريت گراميداشت شهداي قرآني فاجعه منا
کد خبر: 3477856
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶

برگزاری مسابقات قرآن مناطق آزاد با محوريت گراميداشت شهداي قرآني فاجعه منا

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین دوره مسابقات قرآن کریم مناطق هفت‌گانه آزاد کشور با محوریت گراميداشت شهداي قرآنی فاجعه منا، بهار 95 به میزبانی منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد.

محمدرضا پورمعین، دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: به دلیل همزمانی دومین دوره مسابقات قرآن کریم مناطق هفت‌گانه آزاد با برگزاري انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، برگزاري این مسابقات به بهار 95 انتقال یافت.

وی با بيان اينكه متسابقین از مناطق آزاد اروند، کیش، قشم، ماکو، انزلی، ارس و چابهار شرکت خواهند کرد، گفت: با موافقت معاونت فرهنگی مناطق آزاد، دومین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت، ابتهال و مسابقات فرهنگی و هنری قرآنی مناطق آزاد در منطقه اروند استان خوزستان برگزار خواهد شد.

دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور  با بیان اینکه این مسابقات با حضور ساکنین، مهاجرین، کارکنان مناطق آزاد و خانواده‌های آنان در دو سطح زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار می‌شود، افزود: این مسابقات سراسری با حضور جمعی از اساتید و داوران بنام کشور در شهر آبادان و بخشی از آن در خرمشهر برگزار خواهد شد.

پورمعین با اشاره به استقبال معاونت فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد اروند گفت: امیدواریم بتوانیم این مسابقات را در سایه همدلی و همزبانی با تنوع در رشته‌های مسابقات برگزار کنیم. خوشبختانه مسابقات سال گذشته با موفقیت خوبی در چابهار برگزار شد.

دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور در مورد رویکردهای دومین دوره مسابقات سراسری مناطق آزاد کشور اظهار کرد: امسال دو هدف به صورت ویژه در این مسابقات دنبال می‌شود که یکی تنوع‌بخشی به رشته‌های مسابقات است؛ این مسابقات از حدود سه یا چهار رشته امسال به 12 رشته رسید که برای حضور حداکثری و کمی و کیفی علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است. همچنین رشته‌های فرهنگی و هنری مثل شعر، داستان، مقاله، فیلم، عکس، تواشیح و ابتهال نیز به بخش​های مسابقه اضافه شد.

پورمیعن کیفی‌سازی را هدف دیگر مسابقات امسال عنوان کرد و گفت: معاونت فرهنگی مناطق آزاد با اهمیت خاصی که نسبت به مناطق آزاد کشور نسبت به نوآوری، ابداع و ابتکار در فرآیند فعالیت‌های فرهنگی تاثیر دارد. از جمله مسابقات قرآن که با روخوانی‌های قرآنی توسط لهجه‌های بومی در تلاوت ادعیه و ابتهال به صورت خاص این دو هدف را در کیفیت و تنوع‌بخشی دنبال می‌کنیم.

دبیر شورای راهبردی قرآن مناطق آزاد در خصوص داوری این دوره از مسابقات مناطق آزاد اظهار کرد: در درجه اول داوران خبره کشوری حضور خواهند داشت.؛ اما با توجه به اینکه خطه خوزستان و منطقه آزاد اروند از اساتید بنام کشوری برخوردار است از حضوراین اساتید استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: مرحله مقدماتی این مسابقات در هفت منطقه آزاد تجاری ـ اقتصادی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو با استقبال ساکنین، مهاجرین، کارکنان مناطق آزاد و خانواده‌های آنان در دو سطح زیر 16 سال و بالای 16 سال تا پایان دی‌ماه برپا شد.

دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری ـ اقتصادی با اشاره به اینکه این مسابقات با رویکردی نوین و رشته‌های متنوعی همچون روخوانی قرآن همراه است، تصریح کرد: مسابقات فوق در سال گذشته به میزبانی منطقه آزاد چابهار انجام گرفت و امسال نیز با وجود تقاضای چند منطقه دیگر، براساس تدابیری منطقه آزاد اروند انتخاب شد.

يادآور مي‌شود، رشته‌های دومین دوره مسابقات قرآن مناطق آزاد شامل قرائت قرآن(تحقیق)، ترتیل، روخوانی قرآن، عکاسی با موضوع آیات قرآن، نهج‌البلاغه، اذان و حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 15 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ 25 جزء و حفظ كل خواهد بود.

captcha