مراسم سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله خوشوقت برگزار می‌شود
کد خبر: 3477996
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

مراسم سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله خوشوقت برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: مراسم سومین سالگرد ارتحال عالم ربانی آیت‌الله خوشوقت 5 اسفند ماه در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم ارتحال این استاد فقید و برجسته حوزه، روز چهارشنبه 5 اسفند ماه با حضور شخصیت‌های حوزوی، نمایندگان بیوت مراجع عظام و فضلا و روحانیون حوزه برگزار خواهد شد.
این مراسم امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه امام خمینی(ره) واقع در خیابان صفائیه قم برگزار می‌شود و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی نیز سخنران این مراسم هستند.
یاداور می شود آیت الله عزیز خوشوقت أعلی الله مقامه در سال 1305 هجري شمسي در دامان والدینی متدین از اهل زنجان قدم به عالم فانی گذاشتند. والدین ایشان بعد از مدت کوتاهی به شهر تهران مهاجرت نمودند و ایشان از سه سالگی در منطقه مذهبی در جنوب تهران رشد و نمو یافتند.

ورود به حوزه علميه

بعد از اتمام تحصیلات متداول، تحصيلات حوزوي را در تهران آغاز و با حضور در مكتب مرحوم حاج شيخ علي اكبر برهان رحمه الله در مسجد لرزاده از آداب و تعالیم آن مرد الهی به مدت 5 سال بهره بردند. پس از آن به شور و شوق آموختن معارف ديني و استفاده از عنايات خاصه كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به قم مقدس، آشيانه اهل بيت عصمت و طهارت وارد شدند و به مدت 13 سال از حوزه مقدسه علمیه قم بهره بردند.

اساتيد

ايشان در سطح از اساتيدي همچون شهيد آيت الله صدوقي رحمه الله و‌ آيت الله مجاهدي تبريزي رحمه الله و به مدت هفت سال از درس خارج فقه آيت الله العظمي بروجردي رحمه الله و فقه و اصول حضرت امام خميني رحمه الله استفاده نمودند. همچنين حكمت و فلسفه الهي را در محضر مفسر كبير قرآن علامه طباطبائي أعلي الله مقامه آموختند. انفاس قدسي آن استاد بزرگ، ايشان را با دقائق و رموز و درجات اخلاق و عرفان آشنا ساخت و از اين جهت مورد توجه و محبت ويژه علامه أعلي الله مقامه قرار گرفتند.

بازگشت به تهران

پس از وصول به مقامات بلند اخلاقی و مراتب بالاي منقول و معقول و نيل به درجه اجتهاد علمی، جهت انجام وظائف و تحقق رسالت عالمان رباني، به تهران بازگشتند و با امامت جماعت در مسجد امام حسن مجتبي علیه السلام، فعالیت تبلیغی خویش را آغاز نمودند و بمرور تشنه کامان زلال معارف ناب به گرد چراغ پرفروغ وجودش حلقه زدند و ایشان تقریبا بمدت پنج دهه و تا پايان عمر مباركشان، به تربيت نفوس مستعد و دل هاي مشتاق همت گماردند.

شخصيت پايدار

فارغ از مراتب علمي در اصول، فقه، تفسير، حديث، حكمت الهي، تاريخ اسلام، تاریخ معاصر و مباحث ادبي كه در هر يك دارای آراء ابتكاري و خاصي بودند، شخصيتي مستحكم و استوار و انقلابی داشتند. آنان كه محضر مباركش را درك كرده بودند سکینه و وقار الهی را در او مي­يافتند و استحكام معنوي و علمي را در پاسخ های کوتاه و شفاف وی به وضوح مي­ ديدند. تواضع و مردمی بودن به همراه سكوت هاي طولاني و معنا دار ایشان، پرده از عمق وجود او برمي­ داشت. همين ویژگی های ممتاز موجب شده بود تا علامه طباطبائي أعلي الله مقامه، ايشان را محل رجوع مطمئني براي طالبان معرفت و هدایت بدانند و رهبر معظم انقلاب امام خامنه­ ای مدظله العالی نيز ايشان را فانوس هدايت در طوفان هاي گوناگون معرفي نمايند.

سرانجام این عبدِصالح و شایسته­ پروردگار پس از عمری بندگی و مجاهدتِ مخلصانه دعوت کریمانه­  « ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ » را در دیار حبیب لبیک گفت. آری حضرت آیت الله خوشوقت اعلی الله مقامه پس از زیارت آخرین مدینه­ ی منوره و انجام عمره در حریم حرم آهنگ لقاء دوست نمود و پس از 17روز در بيمارستاني در مكه مكرمه در کوی وصل مأوی گرفت.
captcha