اجرای فرمول نمازخوان شدن بچه ها در مهدهای کودک
کد خبر: 3478303
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳

اجرای فرمول نمازخوان شدن بچه ها در مهدهای کودک

گروه جامعه: معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز با اشاره به آموزش مربیان مهدهای کودک برای ترویج نماز بین بچه‌ها، گفت: به بچه ها نماز خواندن یاد نمی دهیم بلکه مفهوم نماز را آموزش می دهیم.

سید علی منیری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه کتاب راهنمای مربی ویژه نماز برای مهدهای کودک تهیه شده و 50 جلسه واحد کار اجرایی نیز در خصوص مفاهیم مربوط به نماز برای مربیان طراحی شده است، گفت: ما مربی را آموزش می دهیم و مربی بچه ها را آموزش می‌دهد.

وی ادامه داد: آموزش‌های مطرح شده شامل داستان، شعر، نقاشی، خاطره و بازی و تمام قالب‌هایی است که ادبیات کودک می پسندد و دربرگیرنده مفاهیم مربوط به نماز، دعوت به نماز، وضو و ... است. البته همچنان که همه می دانند نماز برای کودکان مهدکودک‌ها واجب نیست بر همین اساس ما نمی‌خواهیم به بچه‌های مهدکودک نماز را آموزش دهیم بلکه می‌خواهیم مفهوم نماز را در ذهن بچه ها جا بیندازیم.

منیری تصریح کرد: مفهوم نماز از پرستش خدا شروع می‌شود یعنی اول باید به یاد خدا بیفتیم تا نماز بخوانیم؛ همچنان که در آیه 15 سوره اعلی خداوند می فرماید: «وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى؛ و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد» (سوره اعلی آیه 15) .

وی افزود: ما هم سعی می‌کنیم از همین فرمول استفاده کنیم یاد خدا را در ذهن بچه‌ها جا می‌اندازیم و به تبع آن در آینده بچه ها نمازگزار هم می‌شوند. البته با توجه به اینکه بهترین حالت نماز در مسجد و به جماعت است، این مسائل نیز در قالب شعر و بازی به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. یعنی بیشتر یک علاقه‌آفرینی در مقطع نونهالان انجام می‌دهیم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد اقامه نماز به روایتی از امام صادق(ع) که مطرح فرموده اند در سن پایین ضرورتی ندارد که بچه‌ها را درگیر مفاهیم احکام دینی بکنیم بلکه فقط کلیت‌ها مطرح شوند، گفت: بر همین اساس کلیت و فرم نماز و دلیل عمده‌ای که برای نماز خواندن داریم از جمله بندگی و سپاس از نعمت‌های الهی و پرستش خدا در قالب شعرها، بازی‌ها، نقاشی و داستان آموزش داده می شود.

وی کتاب حجت الاسلام قرائتی به نام «پرتوی از اسرار نماز» را مرجعی برای تفکر و برنامه‌ریزی در خصوص ترویج نماز و اجرای طرح های ستاد اقامه نماز اعلام و اظهار کرد: در این کتاب حجت‌الاسلام قرائتی مطرح کرده‌اند که دلایل نماز خواندن انسان‌ها از نظر اسلام چند مورد است که شامل نیاز انسان‌ها به عبادت و آرامش، تعبد، قدرشناسی و از همه مهم‌تر پرورش روحیه ادب است؛ تمام نماز یک نوع ادب در قبال کسی که تمام وجود شما متعلق به او است.

منیری با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از مردم در جهان به سمت استفاده از داروهای آرام بخش رفته و یا به دنبال ورزش‌هایی برای تسکین و آرامش روانی خود هستند در حالی که در اسلام نماز برای کسب آرامشی است که به یک منبع قوی متصل است، گفت: وقتی برای بچه‌ها بخواهیم این نیاز و نحوه رفع آن را تشریح کنیم، از منبع قوی آرامش بخش سخن می‌گوییم و فعلاً بر روی روش‌ها و جزئیات تکیه نمی‌کنیم.

وی اعلام کرد: همه مدیران مهدهای کودک، روانشناسان کودک و ... که با آنها مشورت شده معتقد بودند که از روش‌های غیر مستقیم برای آموزش مفاهیم استفاده کرده و سعی کنیم در قالب بازی این مفاهیم را تکرار کنیم تا ملکه ذهن بچه ها شود.

منیری در پایان گفت: در مهدهای کودک برای آموزش نماز از جلوه‌های سمعی و بصری استفاده می‌شود و از مهدهای کودک خواسته شده که چند پوستر و نقاشی مربوط به نماز را در مهدکودک نصب کنند، البته ما یک فایل ویژه برای خانواده‌ها نیز داریم.

captcha