مناطق محروم خوزستان نیازمند مربیان پرورشی ـ قرآنی قوی هستند/ نهضت قرآنی و حرکتی جهادی صورت گیرد
کد خبر: 3480779
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱

مناطق محروم خوزستان نیازمند مربیان پرورشی ـ قرآنی قوی هستند/ نهضت قرآنی و حرکتی جهادی صورت گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مربیان مسابقات قرآن دانش آموزی خوزستان با تصريح براینکه قطب 1 مسابقات قرآن دانش‌آموزی خوزستان نیازمند حضور مربیان پرورشی قوی در زمینه قرآنی هستند، بر تحقق نهضتی قرآنی و حرکتی جهادی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) از خوزستان، در قطب یک مسابقات دانش‌آموزی خوزستان و در شهرستان هفتکل، نمایندگان شهرستان‌های باغملک، صیدون، ایذه، دهدز، مسجدسلیمان، اندیکا، شوشتر، گتوند، لالی، عشایر، رامهرمز، ناحیه 1 اهواز و باوی در دو بخش دختران و پسران مقطع متوسطه اول و دوم به رقابت پرداختند.

داوران پسر این دوره از این مسابقات نیز آرا و نظرات قابل توجه و تاملی داشتند که به ایکنای خوزستان بیان کردند. عبدالامام حمادی، داور رشته قرائت ترتیل سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای قرآن، نماز و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان، با اشاره به اینکه مناطقی همچون دهدز، گتوند، عشایر، اندیکا و لالی در رشته قرائت ضعیف عمل کرده‌اند، افزود: این مناطق کم‌برخوردار و محروم هستند.

وی با بیان اینکه در مناطق محروم نام برده شده شاهد استعدادهای ناب فراوانی بوده‌ایم، گفت: زمینه‌های زبان و ادا روی قرائت تأثیرگذار بوده است.

حمادی در ادامه هدف از برگزاری مسابقات قرآن را ایجاد انگیزه میان دانش‌آموزان به قرآن و فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد و افزود: در راستای ایجاد نهضت قرآنی باید تمرکز را روی آموزش قرار داد.

داور رشته قرائت ترتیل سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای قرآن، نماز و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان در ادامه گفت: در کنار آموزش دانش‌آموزان، آموزش مربیان پرورشی را باید در نظر گرفت به طور مثال اگر فرمانده اطلاعات کافی نداشته باشد نمی‌تواند سربازان زیر نظر خود را هدایت کند.

توانمندسازی معاونین پرورشی در رأس امور است

وی تصریح کرد: توانمندسازی معاونین پرورشی نیز در رأس امور است.

حمادی تأکید کرد: قرآن‌آموزانی که علاقه مند و مستعد در امور قرآنی هستند باید در ارتباط مستقیم با معاون پرورشی مدرسه در ساعات بیکاری و زنگ تفریح و به صورت روزانه مورد آموزش قرآن قرار بگیرند؛ توجه مقطعی و دورادور نتیجه مطلوب را نخواهد داد.

شاهین خزلی، داور رشته قرائت تحقیق بخش صوت مسابقات دانش‌آموزی در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان با تقدیر از اداره قرآن در برگزاری با کیفیت مسابقات، افزود: قطب یک در این دوره از مسابقات از ضعف جدی برخوردار بودند.

برگزاری مسابقات ملاک انتخاب برترینها نیست

وی با بیان اینکه برگزاری خود مسابقات ملاک انتخاب برترینها نیست، گفت: ممکن است یک قاری ممتاز در روز مسابقه دچار بیماری شود و نتواند توانمندی خود را نشان دهد در نتیجه به جای توجه به انتخاب و تربیت اشخاص توجه را بر تربیت تیمی دانش‌آموزان متمرکز کرد به طوری که در حال حاضر انتظار می‌رود دانش‌آموزی که سال گذشته مقام‌آور بوده امسال هم در مسابقات حاضر شود و رتبه آورد.

خزلی پیشنهاد کرد: هنگامی که از یک قاری مصری برای تلاوت دعوت شد، نباید فقط توجه را به شنیدن تلاوت متمرکز کرد بلکه باید از آن قاری برجسته برای آموزش کارگاهی ویژه دانش‌آموزان استفاده کرد.

نیازمند نهضت قرآنی و حرکتی جهادی هستیم

داور رشته قرائت ترتیل سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای قرآن، نماز و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: نیازمند یک نهضت قرآنی و حرکتی جهادی هستیم به این صورت که عده‌ای از مربیان و داوران خانم و آقا برجسته استانی به صورت هفتگی در مناطق محروم استان برای آموزش قرآن حضور یابند. همچنین به جای برگزاری مسابقات منطقه‌ای، همه دانش‌آموزان متسابق در رشته ترتیل، صوت، لحن و اذان را از سراسر استان در دو روز متوالی در یک مکان جمع کنند.

وی با ابراز گلایه مندی از توجه بیش از حد به آمار و ارقام، گفت: برای آموزش مناطق محروم می‌توان از اوقات فراغت تعطیلات و تابستان استفاده کرد.

سعید نیسی، داور رشته تفسیر این مسابقات در بخش پسران نیز هدف از برگزاری این مسابقات را آموزش تفسیر قرآن به دانش‌آموزان و جرأت‌مندی آنان برای بیان نکات تفسیری در جمع دوستان است.

حضور موفق دانش آموزان در بخش تفسیر

وی تصریح کرد: بعضی از دانش‌آموزان به حدی در رشته تفسیر قوی هستند که در حد دانشجویی ارزیابی شده‌اند.

حمیدرضا رضایی داور رشته حفظ بخش تجوید این دوره از مسابقات، گفت: غیر از 5 نفر از متسابقین که در حد مطلوب عمل کردند دیگر شرکت‌کنندگان نیازمند کار فراوان سالانه هستند.

داود بچاری‌زاده داور رشته صحیفه سجادیه از توانمندی بالقوه بالا میان دانش‌آموزان خبر داد و در پایان گفت: در این مسابقات شاهد شور و اشتیاق بالا در میان متسابقین بودیم ولی کم‌کاری معاونین پرورشی باعث کسب امتیازات پایین‌ در این بخش شد.


captcha