مراسم معارفه تولیت جدید آستان قدس رضوی برگزار شد
کد خبر: 3482771
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری؛

مراسم معارفه تولیت جدید آستان قدس رضوی برگزار شد

گروه سیاسی: مراسم معارفه تولیت جدید آستان قدس رضوی صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت جدید آستان قدس رضوی و ... در تالار آیینه اماکن متبرکه حرم رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم معارفه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، به عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی، صبح امروز، 22 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و ... در تالار تشریفات آستان قدس رضوی برگزار شد.
آغازگر این مراسم تلاوت آیاتی از سوره انسان و سوره کوثر توسط هاشم روغنی، قاری بین‌المللی قرآن کریم کشورمان بود و در ادامه، مهدی عزیزیان، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن تجلیل از خدمات آیت‌الله واعظ طبسی بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در آستان قدس رضوی رقم خورد و بعد از انتساب آیت الله طبسی توسط امام خمینی به سرپرستی و سپس تولیت آستان قدس رضوی نور به جای ظلمت و امانت به جای خیانت جایگزین شد.
وی در ادامه به ارائه گزارشی از خدمات آستان قدس رضوی در دوره تولیت آیت‌الله واعظ طبسی پرداخت و گفت: حفظ و صیانت از موقوفات و بهره‌برداری صحیح از آن، توسعه اماکن متبرکه، افزایش صحن‌ها از سه به 9 صحن و رواق‌ها از 18 به 32 رواق از جمله خدمات آیت‌الله واعظ طبسی در دوره تولیت وی بود؛ اینها اقدامات شایسته‌ای است که در طول 37 سال انجام شد و قابل مقایسه با تاریخ 1200 ساله قبل نیست.
بر اساس گزارش قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، توسعه فضاهای زیارتی  و سرعت بخشیدن به تغییرات اماکن متبرکه حرم در راس برنامه‌های سال جدید است.
وی با اشاره به دو برنامه پنج ساله تا سال 1404 در آستان قدس رضوی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در 10 سال آینده 40 میلیون زائر وارد مشهد شوند که در همین راستا توسعه اماکن متبرکه، بهره‌مندی از موقوفات، گسترش خدمات فرهنگی، مشارکت در تولید و صنعت و ... در دستور کار قرار گرفته است.
خدمات عظیم آیت‌الله واعظ‌طبسی در آستان قدس رضوی
در ادامه برنامه آیت‌الله حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و با اشاره به خدمات عظیم آیت‌الله واعظ‌طبسی در آستان قدس رضوی ابراز کرد: فقدان و درگذشت ایشان واقعا برای ما جای تأسف دارد اما گریزی نیست و طبق فرموده قرآن هر کسی باید از این جهان به جهان دیگر برود.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به نقش ولایت فقیه در برجام، انتخابات پیشین و ... ادامه داد: نقش ولایت فقیه خلأ وجود آیت‌الله طبسی را پر کرد و رهبر معظم انقلاب بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند، کسی که بتواند راه آیت‌الله واعظ طبسی را ادامه دهد، حجت‌الاسلام رئیسی است؛ فردی با سابقه درخشان پاکی وجود تمحض در انجام وظیفه و با اراده به ولایت فقیه به تولیت جدید آستان قدس رضوی منصوب شد. ایشان از زمان امام هم مورد اعتماد عنایت خاص امام بودند و با گرفتن احکام خاص از امام در استان‌ها و مراکز مختلف خدمات ارزنده‌‌ای انجام دادند که دادستانی کل کشور آخرین مسئولیتشان بود.
وی در همین راستا ادامه داد: انتصاب کسی مانند ایشان در مقام دادستانی کل کشور سخت است اما تولیت آستان قدس رضوی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی با اشاره به انتصاب آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی به عنوان نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: ایشان حقا و انصافا در سابقه‌ای که دارند، خوش درخشیدند و مورد عنایت رهبر معظم انقلاب هستند و خطبه‌ها و منش ایشان بسیار برجسته است.
فقدان آیت‌الله طبسی فراموش ناشدنی است
پس از سخنرانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه تالم در فقدان آیت‌الله واعظ طبسی واقعیت فراموش نشدنی است و همواره ادامه دارد، ابراز کرد: هر وقت در هر کجای آستان مقدس امام رضا(ع) قدم می‌گذاریم بر تالم از دست دادن ایشان افزوده می‌شود و حرم مطهر گویای خلأ این خادم با اخلاص امام هشتم است.
وی ضمن تشکر از عنایت رهبر معظم انقلاب برای انتصاب ایشان به عنوان نمایندگی ولایت فقیه اظهار کرد: عمده تشکر من از ایشان و حجت‌آلاسلام محمدی‌گلپایگانی این است که آرزوی دیرینه مرا برای همجواری با امام هشتم(ع) در سال‌های آخر عمرم محقق کردند و بزرگ‌ترین عنایت را در حق بنده انجام دادند، من در شبانه روز دعاگو و نایب زیاره ایشان و حجت‌آلاسلام محمد گلپایگانی که مقدمه این اتفاق را فراهم کردند، هستم. سیدابراهیم رئیسی، تولیت جدید آستان قدس رضوی با بیان اینکه همه حوزه‌های مختلف حکومتی و اجتماعی که می‌خواهند جامعه‌سازی توحیدی و قرآنی انجام دهند، باید آهنگ توحیدی داشته باشند، اظهار کرد: امروز خادمان آستان قدس رضوی که الگوی انسان‌سازی برای همه زائران بوده و از جایگاه محبت، معرفت، دلدادگی و اعلام موضع و برنامه‌های عادی زندگی برخوردار هستند باید در راستای انسان‌سازی و رهنمود دادن برای زندگی انسان تکامل یافته توحیدی تلاش بیشتری داشته باشند.
خدمت رسانی به محرومان سطح معاونت مستضعفان ادامه پیدا می‌کند
وی ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده در دوره تولیت آیت‌الله واعظ طبسی در حرم مطهر رضوی و با اشاره به حکم رهبر معظم انقلاب برای تولیت این آستان توجه به محرومان را اولویت اول آستان قدس رضوی برشمرد و افزود: در این زمینه تلاش‌های قابل تقدیری انجام شده که لازم است در سطح معاونت امداد مستضعفان ادامه پیدا کند.
وی نگاه به دیگران و دگرخواهی را تابلوی پیش روی آستان قدس رضوی برای آینده عنوان کرد و افزود: امروز دگرخواهی گوش عالم را پر کرده اما دگرخواهی در این آستان مقدس در پرتوی خداوند خواهد بود.
حجت‌الاسلام رئیسی، زائرمحوری را یکی دیگر از برنامه‌های پیش روی آستان قدس رضوی دانست و اظهار کرد: مسئولان در همه سطوح حکومت باید نگاهشان به استان و مشهدالرضا تسهیل خدمت‌رسانی به زائران باشد.
وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی و مشهد شهری فرهنگی است، اعلام کرد: مشهد با وجود دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا(ع) و حوزه خراسان که چهره‌های نورانی بزرگان زیادی را به خود دیده است، باید مرجعیت علمی برای همه جهان اسلام پیدا کند.
captcha