مشکل اصلی در نظام آموزشی/ قرآن جزو دروس اصلی مدارس به حساب نمی‌آید
کد خبر: 3484843
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
اسدتاش:

مشکل اصلی در نظام آموزشی/ قرآن جزو دروس اصلی مدارس به حساب نمی‌آید

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر دفتر فعالیت‌های قرآنی دانشگاه قم بیان کرد: هنوز این مسئله تفهیم نشده است که قرآن، فوق برنامه نیست و باید درس اصلی در میان دروس دیگر به حساب آید.

محمدعلی اسدتاش، مدیر دفتر قرآن و عترت دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: در سال‌های اخیر بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری تلاش‎های بسیاری برای گسترش و تعمیق قرآن کریم در بین دانشجویان انجام شده است.

وی افزود: برگزاری مسابقات گسترده و طرح‏‎های مختلف دانشجویی در بین دانشجویان در دانشگاه‎های کشور از جمله برنامه‎هایی بوده است که از سوی دولت و مراکز دانشگاهی انجام شده است.

مدیر دفتر قرآن و عترت دانشگاه قم بیان کرد: در همین راستا بود که در سال‌های 73 و 74 آیت‎الله فاضل لنکرانی و طاهری خرم آبادی به عنوان اعضای هیئت امنای این دانشگاه مسئولان آموزش را موظف به ایجاد درس قرآن در واحدهای درسی دانشجویان کردند و این کار به شکل مستمر ادامه دارد.

وی گفت: در همین راستا فعالیتی در این دانشگاه آغاز شد که در هیچ دانشگاه دولتی دیگر نظیری نداشته و ندارد و آن هم این است که دانشجویان مقطع کارشناسی یک واحد درس پیش نیاز قرائت قرآن را میگذارنند و در همین راستا نیز کلاس‎های روخوانی قرآن کریم نیز ویژه دانشجویان برگزار می‎شود.

اسدتاش بیان کرد: در این دانشگاه همیشه سعی بر برگزاری دوره‎های آموزشی و کلاس‎های روخوانی و تجوید قرآن کریم است و طرح‎های تعمیقی قرآن کریم نیز در این دانشگاه به شکل مستمر برگزار می‎شود.

وی گفت: به عنوان یک مسئول قرآنی در دانشگاه که سالها نیز در مسابقات ملی دانشگاهی نیز در زمینه قرآن حضور داشته‎ام بیان می‎کنم که حدود 10 درصد دانشجویان در زمینه قرائت عادی قرآن نیز مشکل دارند.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل زمانی وخیم‎تر می‎شود که برخی از این دانشجویان در رشته ادبیات عرب و حتی علوم مرتبط با قرآن فعالیت می‎کنند ولی متاسفانه در زمینه قرائت قرآن مشکل دارند.

این فعال قرآنی دانشگاه قم بیان کرد: این مساله یک مشکل ملی است و وخامت آن زمانی بیشتر حس می‎شود که از ابتدای دوران دبستان کلاس‎ها و درس قرآن برای همه دانش آموزان مقرر شده است و هزاران معلم قرآن و میلیاردها تومان سرمایه مملکت هرساله به همین بهانه در مدارس خرج می‎شود و حال این سوال پیش می‎آید که چرا با این همه فعالیت و ده سال درس قرآن دانشجویان روخوانی ساده قرآن را هم بلد نیستند.

وی گفت: یکی از دلایل آن است که این دانشجویان و معلمان آنها در مقاطع پایین تر اهمیتی به نمره آوری در این درس نمی‎دادند ومعلمان آنها با خواهش تمنا، به آنها نمره میدهند و دانش آموزان نیز رمز نمره آوری در این دروس را به خوبی فراگرفته‎اند و به طور کلی اصلا درس قرآن را درس به حساب نمی‎آورند.

این معلم قرآن بیان کرد: این مسئله مشکل اصلی نظام آموزشی در قرآن است زیرا تفهیم نشده است که قرآن یک مساله فوق برنامه نیست و باید درس اصلی در میان دروس دیگر به حساب آید؛ این درک هنوز در بین بسیاری از فرهنگیان نیز ایجاد نشده است و به قرآن به دید یک درس جدی نگاه نمی‎کنند و به همین جهت باید در مقاطع پایین درس قرآن در زمینه روخوانی جدی گرفته شود و در مقطع دبیرستان و دانشگاه روی مباحث مفهومی و عمیق قرآن کار شود.

captcha