انسان‌ها در حقوق بشر آمریکایی درجه‌بندی می‌شوند/ مؤلفه‌‌های حقوق بشر اسلامی
کد خبر: 3510253
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
حجت‌الاسلام ذوالنور:

انسان‌ها در حقوق بشر آمریکایی درجه‌بندی می‌شوند/ مؤلفه‌‌های حقوق بشر اسلامی

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی و غربی زائیده اومانیسم و نگاه مطلق‌انگارانه به انسان است، گفت: با حاکمیت نظام سلطه بر جهان، انسان‌ها براساس منافع و مضراتی که برای نظام سلطه تولید می‌کنند تقسیم‌بندی می‌شوند و براین مبناست که کودک‌کشی در یمن، فلسطین، عراق و سوریه با سکوت مدعیان حقوق بشر همراه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) 6 تیر، سالروز ترور نافرجام مقام معظم رهبری تا 12 تیر، سالروز انهدام هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس توسط ناو آمریکایی، هفته حقوق بشر آمریکایی نام گرفته است.

حقوق بشر آمریکایی زائیده اومانیسم است

به همین مناسبت حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مشخصات و ویژگی‌های حقوق بشر غربی و آمریکایی گفت: در دنیا نسبت به جهان و انسان دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که تعبیر جهان‌بینی و انسان‌شناسی به آن داده می‌شود که در یک نگاه کلان شامل جهان‌بینی و انسان‌شناسی توحیدی و غیر توحیدی می‌شود.

وی ادامه داد: در جهان‌بینی غیر توحیدی ابتنای نظام‌های سیاسی امروز جهان بر بشر و نگاه مطلق‌انگارانه به بشر است و به ویژه پس از رنسانس این نگاه تقویت شد. رنسانس و انقلاب فرهنگی در غرب که در قرن شانزدهم اتفاق افتاد منشأ تحولات بزرگی در نگرش به انسان، فرهنگ و سیاست شد. در این نگاه غربی‌ها معتقدند بین آسمان و زمین رابطه بالا و پایین و آمریت وجود ندارد و اعتقادشان مبتنی بر اومانیسم است که خروجی آن در اجتماع سکولاریسم می‌شود.

ذوالنور با بیان اینکه معنای واقعی سکولاریسم جدایی دین از سیاست نیست، گفت: این معنای عامیانه و ظاهری این واژه است. در فرهنگ‌های اصطلاحات سیاسی دنیا سکولاریسم به عنوان باوری که در تضاد و جنگ با آموزه‌های دینی است تعریف شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: لذا غربی‌ها معتقدند انسان موجودی تک‌ساحتی است که آن ساحت هم مربوط به دنیاست. از طرفی انسان در نگاه غربی پس از رنسانس، فعال مایشاء است و هیچ محدودیتی را نمی‌توان با عناوین مختلف مانند دین، ایدئولوژی، اعتقاد و باور مذهبی برای وی وضع کرد و از درون چنین نگاهی است که حقوق بشر غربی و امریکایی متولد می‌شود.

نظام سلطه ارزشی برای منشور حقوق بشر ملل متحد هم قائل نیست

وی افزود: اما نکته مهم آن است که با حاکمیت نظام سلطه بر جهان حتی منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد هم رعایت نمی‌شود بلکه منافع نظام سلطه است که در ارتباط با حقوق بشر تعیین‌کننده است و براین مبنا تعریف از انسان متفاوت می‌شود.

ذوالنور با بیان اینکه در این تعریف انسان‌ها دسته‌بندی می‌شوند، گفت: انسان درجه اول سرمایه‌داران، صاحبان قدرت و ...هستند و افرادی که منافعی را برای نظام سلطه ایجاد نمی‌کنند و در تقابل با این نظام قرار می‌گیرند از دایره انسانیت خارج شده و هرگونه رفتار و برخورد با این انسان‌ها مجاز و مشروع شمرده می‌شود.

منتخب مردم در مجلس دهم عنوان کرد: از این زاویه است که مشاهده می‌شود منادیان و مدعیان حقوق بشر در دنیا نه تنها نسل‌کشی و کودک‌کشی در سوریه، عراق، یمن، فلسطین، افغانستان، بحرین و ... را نظاره می‌کنند بلکه از قاتلان و جنایتکاران حمایت می‌کنند، لذا معیار در حقوق بشر آمریکایی منافع نظام سلطه است.

بایدها و نبایدهای دینی، مصالح فردی و جامعه بشری؛ مولفه‌‌های شکل‌دهنده به حقوق بشر اسلامی

ذوالنور درباره نگاه اسلامی به حقوق بشر و نقاط افتراق آن با حقوق بشر غربی گفت: در دیدگاه اسلامی، انسان موجودی دوساحتی است که یک ساحت آن دنیا و یک ساحت آن آخرت است و این دو ساحت با هم پیوند دارند و از هم جدا نیستند. در این نگاه دنیا را بدون آخرت نمی‌توان تعریف کرد و آخرت هم منقطع از دنیا نیست، لذا دنیا یک گذرگاه و منزلگاه موقت برای کار و تلاش است و محل ثمر آخرت است.

وی تأکید کرد: در چنین نگرشی، قانونگذار همان کسی است که انسان را خلق کرده، بایدها و نبایدها را برای وی تعیین کرده و خیر و صلاح بشر را بهتر از خودش می‌داند و لذا این قانونگذار است که حقوق بشر اصیل و حقیقی را مشخص می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: این قانونگذار در قانونگذاری خود اولا علم کامل دارد، ثانیا آشنایی کامل با موجودی که می‌خواهد برای وی قانونگذاری کند، دارد، ثالثا از مسیری که آینده بشر است آگاه است و منافع و مضار رسیدن به آخرت را برای بشر تعیین می‌نماید، رابعا قانونگذار از این قانون نفع و ضرری نمی‌بیند تا بخواهد براساس منافع خود آن را تدوین کند.

ذوالنور تأکید کرد: براین مبنا در حقوق بشر اسلامی بایدها و نبایدهای شرعی و دینی، مصالح فردی بشر و جامعه بشری است که منظور می‌شود و منافع فردی، جریانی و حکومت خاصی در آن دخالت ندارد بلکه خیر و صلاح مطلق بشر در آن لحاظ شده است و چیزی به نفع بشر مجاز شده است که تعالی و تکامل و سعادت ابدی بشر را تضمین کند و چیزی نفی شده است که خسران و ضرر و سقوط بشر را به دنبال دارد.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین صلاح و صواب انسانیت در تبعیت از آموزه‌‌های دینی و حقوق بشری است که براساس بایدها و نبایدهای شارع مقدس تعیین شده است و این تفاوت اساسی و ریشه‌ای حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر آمریکایی است.

captcha