انسان‌ در مدل غربی حقوق بشر کرامت ذاتی ندارد/ حقوق بشر اسلامی بدون دوگانگی است
کد خبر: 3512335
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
علیرضا سلیمی:

انسان‌ در مدل غربی حقوق بشر کرامت ذاتی ندارد/ حقوق بشر اسلامی بدون دوگانگی است

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه انسان‌ها در مدل غربی حقوق بشر کرامت ذاتی ندارند، گفت: در این الگو کرامت انسان‌ها براساس منافع غرب و آمریکا تعریف می‌شود در حالی که در حقوق بشر اسلامی به واسطه دخیل نبودن امیال و منافع انسان‌ها در تعریف حقوق بشر، هیچ‌گونه دوگانگی و تضاد وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دوگانگی‌‌ها و تضادهای حقوق بشر آمریکایی گفت: حقوق بشر آمریکایی یک فریب بزرگ و سراب بی‌پایان برای تسلط بر افکار عمومی دنیاست. آمریکایی‌ها به حقوق بشر نگاه ابزاری دارند و آن را وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف نامشروع خود در سراسر جهان می‌دانند.

وی افزود: حقوق بشر آمریکایی واژه‌ای ظاهرا زیبا اما با محتوایی خشن است. آمریکایی‌ها بسیاری از جنایات خود را در ویتنام، عراق، افغانستان و ... به اسم دفاع از حقوق بشر انجام داده و می‌دهند، از بسیاری از رژیم‌های مستبد و دیکتاتور در نقاط مختلف جهان حمایت می‌کنند و به اسم حقوق بشر حامی اصلی رژیم مرتجعی مانند عربستان سعودی در کشتن مردم یمن و سوریه هستند و از رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی دفاع و قطعنامه‌‌های ضد این رژیم جعلی را وتو می‌کنند.

سلیمی اظهار کرد: در واقع حقوق بشر برای آمریکایی‌ها روکش و پوششی برای توجیه انواع و اقسام جنایتکاری و کشتار در سراسر جهان است. این واقعیت حقوق بشر امریکایی است که میان ظاهر و باطن آن فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: در واقع آمریکایی‌ها به واسطه همان خو و مشی استکباری برای خود حقی به نام دفاع از حقوق بشر تعریف کرده‌اند و برای بسط این حق که به صورت جعلی برای خود قائل شده‌اند هرگونه اقدامی را مجاز می‌شمارند.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها در این میان انسان‌ها را نیز به خوب و بد تقسیم می‌کنند ولذا جنایت علیه برخی انسان‌ها خوب است و علیه برخی انسا‌ن‌های دیگر بد و نامشروع است و این ریشه در همان نگاه ابزاری و دوگانه به مفهوم حقوق بشر دارد.

سلیمی خاطرنشان کرد: انسان‌ها در مدل غربی حقوق بشر کرامت ذاتی ندارند بلکه کرامت انسان‌ها براساس منافع غرب و آمریکا تعریف می‌شود. براین اساس حقوق بشر آمریکایی یک دروغ بزرگ و نیرنگ خطرناک برای چپاول و غارت منابع و سرمایه‌های کشورهای مستقل است.

وی در تشریح جایگاه حقوق بسر در اسلام گفت: حقوق بشر در اسلام دارای یک جایگاه اصیل، حقیقی و الهی است نه اینکه بر مبنای منفعت و امیال انسانی تعریف شود و برمبنای نگاه قرآنی حقوق بشر دفاع از انسانیت، فضایل و کرامت‌های انسانی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در حقوق بشر اسلامی اجازه داده نمی‌شود که مانند خاخام‌های صهیونیست فتوا صادر شود که آب شرب فلسطینیان مسموم شود. پیامبر اکرم(ص) اجازه نمی‌داد در زمان جنگ آب بر روی دشمن بسته شود یا درختان قطع شود و این بیانگر یک نگاه لطیف و خداگونه به بشریت و همه موجودات عالم است.

سلیمی با بیان اینکه نگاه اسلامی به حقوق بشر دچار دوگانگی و تضاد نیست، گفت: آنچه در این نگاه اهمیت دارد جایگاه بالای انسان به واسطه انسان بودن و حقوقی است که خداوند برای انسان قرار داده است.

وی در پایان عنوان کرد: تراژدی قضیه آن است که در دنیای امروز به واسطه تبلیغات رسانه‌ای اسلام را ضد حقوق بشر معرفی می‌کنند و آمریکا با این حجم جنایت مدافع حقوق بشر معرفی می‌‌شود. هرچند دیگر با روشن و آشکار شدن نقش آمریکا در همه جنگ‌ها و جنایات در جهان اسلام و سایر نقاط جهان برای افکار عمومی، این حربه نیز دیگر به مانند گذشته کارآیی ندارد.

مهدی مخبری

captcha