اهمیت و ارزش آب در تمدن ایرانی- اسلامی
کد خبر: 3518556
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

اهمیت و ارزش آب در تمدن ایرانی- اسلامی

گروه اجتماعی: یک محقق و پژوهشگر تاریخ گفت: اهمیت آب و آبرسانی در تمدن ایرانی- اسلامی نشان از ارزش آب و استفاده از آن در فضاهای معماری و بناهای مختلف بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، محمدحسین ریاحی، استاد دانشگاه روز گذشته پنجشنبه، 7 مردادماه در همایش آب در معماری اصفهان، اظهارکرد: قرآن کریم نیز به مسئله آب توجه زیادی دارد، به طوری که فضای بهشت و طبیعت آن را همراه با آب توصیف کرده است.
وی با بیان اینکه  آب در تاریخ باستان، احترام و جایگاه خاصی داشته است، افزود: این نعمت الهی در فضاهای معماری شهرهای مشرق زمین نیز جایگاه خاص و منحصر به فردی داشته است.
استاد تاریخ دانشگاه اصفهان بیان کرد: قبلا آب علاوه براینکه  در تمامی مساجد و میدان‌هایی که در شهرهایی بزرگ مثل اصفهان وجود داشته، جاری بود، تا همین 50 سال پیش هم در بسیاری از خانه‌های شهر اصفهان و یا شهرهای دیگر  حوض و فواره وجود داشت.
وی ادامه داد:  فضای خانه‌ها در شهرهای تاریخی چون اصفهان، ری و بخارا تا چند سال پیش چاه و حوض داشته است و حتی در تکیه‌ها مانند تخته فولاد اصفهان هم آب انیارهایی وجود دارد. در تمدن ایرانی، همواره از نوعی تکنولوژی برای آبرسانی استفاد می‌کرده‌اند که نشانگر اهمیت آب در معماری‌ها و بناها می‌باشد.
ریاحی تصریح کرد: متاسفانه اکنون با بحران جدی آب مواجه‌ایم، به طوری که شاهد خشک شدن زاینده‌رود  هستیم.
همچنین یک استاد معماری نیز گفت: انسان‌ها در طول تاریخ به خصوص در مناطق کویری، آب را به مثابه یک کیمیا قلمداد می‌کرده‌اند و به نحو بهینه از آن استفاده می‌شده است.
سید مرتضی فرشته نژاد با اشاره به معماری و بناهای مختلف اصفهان، گفت: در این بناهای تاریخی از آب استفاده می‌کرده‌اند که نمونه بارز آن پل الله وردی خان، سی و سه پل، حمام‌ها و عمارت هشت بهشت و غیره است.
وی گفت: در گذشته از آب در معماری خانه‌ها نیز استفاده می‌کردند که نمونه آن همان حوض‌های کوچک در خانه‌های قدیمی بود.
captcha