معماری و نقوش و کتیبه‎های حرم مطهر گویای هنر و فرهنگ اسلامی است
کد خبر: 3524673
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س):

معماری و نقوش و کتیبه‎های حرم مطهر گویای هنر و فرهنگ اسلامی است

گروه اجتماعی: رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) گفت: معماری و نقوش و کتیبه‎های حرم مطهر گویای هنر و فرهنگ اسلامی است که از دل تاریخ به میراث رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، به نقل از روابط عمومی حرم حضرت معصومه(س)، حجت‎الاسلام محمد نظری، رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به هنر معماری و کتیبه‎های بر جای مانده از دل تاریخ در این حرم مطهر عنوان کرد:ظرفیت عظیم و بالنده و سرمایه بی‎نظیری در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نهفته است که شاهکارهای معماری با استفاده از هنرهای معماری نقش مهمی در ایجاد فضای معنوی دارد.
رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) افزود:حرم مطهر متنوع ترین، ارزشمندترین و هنرمندانه‎ترین هنرهای جهان اسلام را در بر دارد که با قدمتی بیش از 1000 سال به دست ما رسیده است.
وی تصریح کرد: شاهکارهای معماری با سابقه ای هویت‎دار از ویژگی‎های آن است که بخشی از این هویت در آرایه‎های معماری اتفاق می‌افتد خوشبختانه بخش قابل توجهی از این میراث که در آرایه‎های معماری در اماکن مقدس و بقای متبرکه وجود دارد در دسترس علاقه مندان است.
نظری خاطرنشان کرد:خطوط به کار گرفته در کتیبه‎ها هم به لحاظ محتوا و هم شکل و نحوه قرار گیری در فضا و تعداد و تقسیمات و خود نقوش و کشف چرخه هنر شیعی موجب معرفی فرهنگی شیعی است ما در این زمینه نمادها و اشکال مختلفی را در هنر اسلامی داریم.
وی بیان کرد: تمامی صحن حرم مطهر (س) و ساختمان در زمان ناصرالدین شاه توسط میرزا علی خان اتابک ترکیب بندی آن انجام گرفت و به مرور زمان کاشی کاری ها، معماری ها و آئینه کاری‎ها انجام شد که مربوط به دوران قاجار است.
رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) تصریح کرد: اکثر به اتفاق این نقوش ترکیب شده است اما اصالت این نقوش و کتیبه ها حفظ شده است.
وی در مورد کتیبه ها نیز گفت: کتیبه ها به معنای نوشته ها است که آیاتی و اشعاری بر آن نوشته شده و یا بخشی از کاشی کاری ها را شامل می شود.
نظری گفت: بخشی از کتیبه ها نقش و نگارهایی است که در جاهای مختلف در اندازه های مختلف و به اشکال متنوع و نقاشی های خاصی ترکیب شده که هر کدام با هنرنمائی های خود پیامی خاص را برای مخاطبان دارد و حاوی معارف دینی و مضامین قرآنی است.
رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) در پایان عنوان کرد: کلیه طرح های کتیبه ها مربوط به دوران قاجار است و قدمتی بیش از 150 سال دارد.
captcha