خلاً تبیین مبانی قرآن در جامعه کاملاً مشهود است
کد خبر: 3532826
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
دیانی:

خلاً تبیین مبانی قرآن در جامعه کاملاً مشهود است

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت و داور مسابقات قرآن اوقاف گفت: برای مبارزه با ولنگاری فرهنگی نیاز به مبلغ قرآن نداریم، بلکه مبیّن کلام وحی می‌خواهیم، خلأ تبلیغ و تبیین مبانی قرآن در جامعه کاملاً مشهود است، کمترین تأثیر ترویج فرهنگ قرآنی الگو شدن فعالان این حوزه است.

مرضیه دیانی، پیشکسوت و داور مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به اشاعه ولنگاری فرهنگی در جامعه گفت: برای جلوگیری و مبارزه با  این مشکل باید در سطح کلان فعالیت گسترده انجام شود، خدمات ریشه‌ای و بنیادین ویژه نسل جوان سبب می‌شود لذات آنی و زودگذر این دوران کنترل شود.
وی برلزوم سرمایه‌گذاری فرهنگی بر دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: اگر سرمایه‌گذاری کلان از مدارس آغاز شود قطعاً شاهد خروجی مناسب خواهیم بود، معلمان باید خود از لحاظ فرهنگی در سطحی باشند که بتوانند دانش‌آموزان را مجاب کنند و زمینه تغییر نگرش را فراهم آورند.
دیانی بااشاره به فضاسازی لازم و تبدیل محیط‌های فرهنگی به فضای شاد و تأثیرگذار با اولویت قرآنی ادامه داد: متولیان امر باید از تمام امکانات برای تجهیز افکار دانش‌آموزان در برابر هجمه سنگین و پر رنگ و لعاب دشمن استفاده کنند، ازاین رو اولویت دادن طرح‌های قرآنی امری واجب است اما این اقدام باید از طریق روش‌های نو و جذاب انجام شود تا دانش‌آموز به این فضا ورود پیدا کند و بماند.
وی تصریح کرد: امروز ولنگاری فرهنگی به اشکال و تفکرات مختلف در تمام جوامع بشری مشهود است، دشمن افکار انحرافی را در قالب آزادی اندیشه بیان و از درون آن اهداف خود را آن طور که دلخواه دولت‌های آنهاست دنبال می‌کند، نهایتاً لاابالی‌گری را به قشر جوان به ویژه جوامع اسلامی القا می‌کنند.
این مدرس دانشگاه از وجود لاابالی‌گری هرچند در سطح بسیار پایین در جامعه قرآنی ابراز تأسف کرد و افزود: فعالان حوزه قرآن الگو هستند و باید الگو باقی بمانند، درخواست ما از قرآن‌آموزان و افرادی که تازه قدم در این مسیر می‌گذارند این است که به قرآن تنها به دید شرکت در مسابقات و برگزیده شدن به عنوان نفر برتر نگاه نکنند، قرآن کتاب راهگشاست و در لحظه به لحظه زندگی قابل استفاده.
دیانی در ادامه بابیان اینکه علاوه بر قرآن از اندیشه‌های نبوی نیز می‌توان در زندگی سعادتمند استفاده کرد گفت: حتی یک آیه یا یک روایت می‌تواند زندگی انسان را تحت‌الشعاع قرار دهد و تحولی عظیم ایجاد کند، ولنگاری و لاابالی‌گری فرهنگی از طریق نهادینه کردن اصول قرآنی از بین خواهد رفت و تمام کشور به مدینه فاضله‌ای که همگی به آن چشم دوخته‌ایم تبدیل خواهد شد و از سوی دیگر نیز دغدغه رهبری نیز درباره فرهنگ رفع می‌شود.
دیانی با ابراز امیدواری از اینکه مسئولان ریشه‌های اسلام ناب و نبوی را بین مردم ترویج دهند و ولنگاری فرهنگی را از ریشه بخشکانند، تصریح کرد: ما برای مبارزه با ولنگاری فرهنگی نیاز به مبلغ قرآن نداریم؛ بلکه نیازمند به مبیّن کلام وحی هستیم، بدون شک تبیین دین اسلام رابطه تنگاتنگی با نشر اندیشه‌های اسلامی و عملکرد درست دینی دارد.
داور مسابقات قرآن با اشاره به اینکه خلأ تبلیغ و تبیین مبانی قرآن در جامعه کاملاً مشهود است، اظهار کرد:  کمترین تأثیر ترویج فرهنگ قرآنی این است که قرآن‌آموزان و فرهیختگان حوزه قرآن در عمل به این کتاب اصرار بیشتری خواهند داشت و هرکدام به سهم خود می‌توانند الگو باشند و اندیشه‌های دینی را در سطح اجتماع گسترش دهند.
این مدرس دانشگاه در پایان گفت: فعال و نخبه قرآنی بودن منوط به قشر و طبقه خاصی نیست، بانوان خانه‌دار نیز می‌توانند به عنوان یک الگوی قرآنی در منزل و اجتماع مطرح باشند و اطرافیان را با اندیشه‌های قرآنی آشنا کنند.

captcha