اجرای طرح مطالعاتی تفسیر و حدیث در جشنواره قرآن المصطفی(ص)/ چاپ و تهیه 8 کتاب
کد خبر: 3539693
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
حجت‌الاسلام رفیعی خبر داد:

اجرای طرح مطالعاتی تفسیر و حدیث در جشنواره قرآن المصطفی(ص)/ چاپ و تهیه 8 کتاب

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره قرآن و حدیث این نهاد علمی با بیان اینکه هشت اثر برای برگزاری جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی تولید و تهیه شده است، گفت: سعی شده تا یک دوره سیر مطالعاتی قرآنی و حدیثی در این زمینه به دانش‌پژوهان ارایه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، عضو شورای سیاستگذاری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره منابع مکتوب و تولید شده برای برگزاری علمی و باشکوه‌تر این جشنواره، گفت: جشنواره قرآن و حدیث المصطفی همه ساله با حضور هزاران نفر از طلاب غیرایرانی در سه بخش برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه این جشنواره در سه بخش کتبی، شفاهی و آثار برگزار می‌شود ادامه داد: برای برگزاری بخش کتبی این جشنواره هشت کتاب چاپ و تهیه شده که شش کتاب آن توسط دبیرخانه جشنواره تولید و منتشر و دو جلد دیگر نیز از قبل موجود بوده است که البته برای استفاده در جشنواره با تغییراتی همراه شده است.
رفیعی با بیان اینکه محور بخش آثار این جشنواره، مقالات تمدن و تمدن‌سازی اسلامی است و موضوعات آن نیز تعیین و ابلاغ شده، عنوان کرد: در بخش کتبی نیز مجموعا هشت جلد کتاب به آزمون گذاشته خواهد شد که دو عدد آن یعنی الکاشف محمدجواد مغنیه و مباحث علمی در تفسیر المیزان موجود بوده است و تنها مباحثی از المیزان برگزیده و چاپ کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه این منابع برای سه گروه کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تولید شده است، اظهار کرد: برای مقطع کاردانی کتاب شمیم هدایت در 230 صفحه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تهیه و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته است.
وی با اشاره به محتوای این اثر بیان کرد: در این اثر، احادیثی درباره فرهنگ انس با قرآن کریم که مجموعا 200 روایت است بیان شده همچنین 30 تا 40 آیه در خصوص فرهنگ و آداب قرائت و انس با قرآن مطرح شده است.
رفیعی ادامه داد: گزیده‌ای از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه راهبردهای توسعه و حضور قرآن کریم در جامعه نیز در این اثر مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته شده است.
عضو شورای سیاستگذاری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) با اشاره به منابع تولید شده برای مقطع کارشناسی عنوان کرد: دو منبع تفسیری و روایی نیز برای این مقطع در نظر گرفته شده است؛ بخش تفسیر شامل؛ دو کتاب آیات حیات برگرفته از تفاسیر متعدد و تفسیر الکاشف مغنیه است که به عربی نشر یافته است.
وی اظهار کرد: امسال سال چهارمی است که سیر مطالعات تفسیری و حدیثی را آغاز کرده‌ایم و سوره‌های یونس، هود، یوسف، رعد، ابراهیم، حجر و نحل و ... مورد آزمون قرار گرفته‌اند و هدف این است که شرکت‌کنندگان یک دوره تفسیر بگذرانند.
عضو هیئت علمی المصطفی با اشاره به سیر مطالعاتی حدیثی نیز ادامه داد: متن نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای طلاب عربی و فارسی زبان در نظر گرفته شده و امسال نامه‌ها و حکمت ها به آزمون گذاشته می‌شود.
وی با بیان اینکه سیر مطالعاتی حدیثی امسال خاتمه می‌یابد ولی تفسیر تا سه سال آینده ادامه دارد، به منابع کارشناسی ارشد این جشنواره اشاره کرد و افزود: در این مقطع سیر مطالعاتی تفسیری شامل سوره‌هایی مانند رعد، یونس، هود، یوسف، ابراهیم، حجر و نحل و ... براساس تفسیر مجمع البیان از بخش المعنای آن اجرا می‌شود.
رفیعی ادامه داد: این مجموعه در قالب 400 صفحه در مقطع ارشد به زبان‌های فارسی، عربی تدریس می‌شود و همچنین در مقطع دکتری نیز مباحث علمی تفسیر المیزان در قالب سه جلد تالیف و به معرض آزمون گذاشته می‌شود.
وی اظهار کرد: امسال سال پنجم از برگزاری آزمون از این منبع در مقطع دکتری است و بخش اول جلد سوم که حدود 400 صفحه است در جشنواره امسال به آزمون گذاشته می‌شود و دو جلد قبلی نیز در آزمون‌های گذشته ارایه شده است و سال بعد نیز سه جلد تمام خواهدشد.
رفیعی با اشاره به منبعی که برای بخش شفاهی نیز در نظر گرفته شده است، گفت: برای این بخش نیز یک منبع کتبی از سال‌های قبل تالیف کرده‌ایم و طلاب شرکت‌کننده در بخش شفاهی نیز الزام به فراگیری مفاهیم شده‌اند و در واقع شرط ورود به بخش شفاهی است تا حفظ و قرائت مفاهیم‌محور تقویت شود.
وی افزود: این اثر با عنوان جرعه‌ای از نور در حدود 150 صفحه منتشر شده است که آئین‌نامه مسابقات و قرعه های انتخابی در آن آورده و در ذیل هر آیه نیز نکات وقف و ابتداء و نکات تفسیری بیان شده است همچنین مفاهیم آیات که در قالب سیر مطالعاتی آموزش داده می‌شود در این اثر بیان شده و در خاتمه نیز گزیده‌ای از نهج‌البلاغه برای حافظان نهج‌البلاغه با موضوع جاهلیت مدرن و عقلانیت گنجانده شده است.
captcha