نخستین جشنواره ملی شبکه‌های ارتباطی قرآن و استقبال کم مخاطبان/ اعلام برگزیدگان
کد خبر: 3550735
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

نخستین جشنواره ملی شبکه‌های ارتباطی قرآن و استقبال کم مخاطبان/ اعلام برگزیدگان

گروه معارف: معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: نخستین جشنواره ملی شبکه‌های ارتباطی قرآن کریم در حالی آذرماه سال جاری با اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد که در بسیاری از بخش‌ها شاهد عدم حضور و استقبال مخاطبان بودیم.

علیرضا حاتمی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد نخستین جشنواره ملی شبکه‌های ارتباطی قرآن کریم، ابراز کرد: این جشنواره به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با ارسال فراخوان به دانشگاه‌ها و مدارس حوزه علمیه سراسر کشور از اردبیهشت‌ماه سال 1395 آغاز شد.
وی ادامه داد: زمینه‌سازی و ایجاد زمینه‌های مناسب جهت تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی و دینی، ایجاد شناخت صحیح و کامل از اسلام، ارتقاء سطح اطلاعات دینی و مذهبی تمامی اقشار دانشجویان، آموزش غیر مستقیم و ...، شناسایی گروه‌های فعال و تاثیرگذار در حوزه قرآن و معارف دینی و ... از جمله اهداف این جشنواره به شمار می‌رود.
حاتمی گفت: همچنین این جشنواره در پنج محور اطلاع‌رسانی و تحلیل اخبار حوزه دین و قرآن، تفسیر و تحلیل آموزه‌های قرآنی و احادیث، بازنشر آیات و احادیث، پاسخ به سؤالات و شبهات دینی و تبلیغ دین مبین اسلام، معرفی شخصیت‌های قرآنی و فعالیت‌های شاخص قرآنی، معرفی و انتشار محصولات هنری ـ قرآنی برگزار شد که بخش‌هایی مانند گروه، کانال، صفحه، پروفایل قرآنی، متن و اینفوگرافی، عکس، فیلم و انیمیشن را شامل می‌شود.
وی تصریح کرد: در نهایت بعد از پایان مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به این جشنواره در تاریخ سی‌ویکم مردادماه سال جاری، هیئت داوران کار ارزیابی بخش‌های این جشنواره را انجام دادند.
حاتمی ابراز کرد: طبق نظر هیئت داوران، «کانال جامع حفظ قرآن» با مدیریت زهرا ابوترابی، از دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران رتبه اول و «کانال قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه» با مدیریت زهرا روحی از دانشگاه آزاد واحد خوراسگان استان اصفهان، رتبه دوم بخش گروه، کانال، صفحه و پروفایل قرآنی را به خود اختصاص دادند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین طبق نظر هیئت داوران به دلیل استقبال کم مخاطبان از سایر بخش‌های جشنواره، این بخش‌ها به حدنصاب داوری نرسیده و مورد ارزیابی قرار نگرفتند.
وی در این زمینه افزود: در ارزیابی و نگاه اولیه به این جشنواره آنچه به ذهن می‌رسد، این است که با توجه به اهمیت و جایگاه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تأکید همه جانبه و چندین باره رهبر معظم انقلاب در این زمینه و آگاهی که خود مسئولان و حتی مردم بر اهمیت و تاثیرگذاری آن دارند، چرا شاهد این نوع خروجی از چنین جشنواره‌هایی هستیم؟
حاتمی افزود: مگر نه این است که در حال حاضر، استفاده از این فضا و شبکه‌ها در انواع مختلف آن بخش مهمی از زندگی و وقت مردم به ویژه جوانان را به خود اختصاص داده است؟
حاتمی عنوان کرد: از طرفی مردم هم به انواع مختلف و در موضوعات متنوع از این فضا استفاده و بهره‌برداری می‌کنند، اما چه می‌شود که وقتی پای نخستین جشنواره ملی شبکه‌های ارتباطی قرآن کریم برای قشر جوان دانشجو و طلبه به میان می‌آيد، استقبالی صورت نمی‌گیرد؟
وی ادامه داد: شاید این موضوع مهجوریت مضاعف قرآن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را برساند. محیطی که اگر برای آن برنامه‌ریزی صحیح و جهت‌دار انجام شود، می‌تواند یک فرصت مناسب برای تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن کریم و دیگر اقدامات دینی در این فضا باشد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: این در حالی است که بارها رهبر معظم انقلاب آن هم از سال‌ها قبل بر اهمیت و ضرورت این شبکه‌ها تأکید و همه دست‌اندرکاران امر را به بهره‌برداری بهینه از این فضا تشویق ‌کرد‌ه‌اند.
وی گفت: ایشان در جایی فرمودند: «رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می‌توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آن‌ها را نمی‌شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد».
حاتمی با بیان اینکه این سخن ایشان، اهمیت انتقال همه جانبه یک فکر را به راحتی و با استفاده از این فضا و فرصت شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کند، ابراز کرد: توجه به صحبت‌ها و توصیه‌های ایشان نوع نگاه به این فضا و استفاده آن را به وضوح برای ما روشن می‌کند.
وی گفت: از طرفی برگزاری چنین جشنواره‌هایی متناسب با خواست، نیاز و روحیه جوانان دانشجو و طلبه است، اما عدم استقبال از آن نیاز به بررسی دقیق‌تر و کار کارشناسی دارد تا برای دوره‌های بعدی بتوانیم این حضور را افزایش دهیم.
captcha