پنجره/ شاه‌کلیدی برای انتخاب همسر
کد خبر: 3555173
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳

پنجره/ شاه‌کلیدی برای انتخاب همسر

گروه جامعه: بررسی رفتار فردی دختر و پسر در هنگام انتخاب به عنوان همسر، کاری بس مهم و ضروری است؛ خصوصا اگر بدانیم این صفات، شبکه‌ای منسجم و مرتبط با یکدیگر هستند که خلل در یکی باعث بروز اشکال در همه شبکه خواهد شد؛ از جمله کلیدی‌ترین این صفات «سکوت» و «رازداری» است.

همه انسان‌ها در پسینه وجود، اعمال و رفتار خود مسائل و مواردی را دارند که تمایل ندارند کسی از آن با خبر شود؛ به این موارد در اصطلاح «راز» می‌گوییم و شاید روزانه هر کدام از ما رازهای مختلفی را داشته باشیم که تمایل به بیان آن نداریم؛ چراکه در هر صورت، افشای آن سبب بروز آسیبی برای ما خواهد شد.

همین انسان گاهی اوقات برای رهایی از فشاری که در حراست از این راز می‌کشد یا برای کسب مشورت درباره آن رازی که در دل خود دارد به سراغ افرادی می‌رود که از نظر او جایگاه حفظ راز او را دارند و به نوعی آن فرد را امین خود قرار می‌دهد تا این امانت (راز) را در اختیار او قرار دهد.

برای فرد رازدار ویژگی‌ها و برای رازداری ثمرات زیادی را ائمه علیهم‌السلام بیان کرده‌اند از جمله اینکه فرد رازدار؛ عاقل و فقیه‌ترین افراد است، رازداری جهاد در راه خداست، مایه خوشبختی و شادی است، سنت الهی و نشانه ایمان است و وصف‌هایی دیگر از این دست که هرکدام خود حدیثی مفصل دارد.

با این توصیف اگر بتوانیم نسبت به رازداری فردی اطمینان حاصل کنیم، قاعدتا بسیاری از این صفات نیز در او به اثبات می‌رسد؛ چرا که پیشتر بیان شد که اعمال دارای آثار وضعی هستند و انجام عمل اثرات خاص خود را به همراه دارد و شاید این تعبیر وجهی از بیان این حدیث شریف باشد که انسان اگر بدانچه می‌داند عمل کند، خداوند آنچه را که او نمی‌داند به او آموزش می‌دهد؛ توضیح بیشتر اینکه شما با رعایت یک خصلت به نام رازداری، ثمراتی؛ چون عاقل بودن، فقیه بودن، جهاد، ایمان و غیر آنها را نیز کسب خواهی کرد؛ چراکه اثر وضعی رازداری این اوصاف است.

پس برای انتخاب لباسی در قواره عمر باید دقت کنیم که خصلت رازداری را در همسر آینده خود جویا شویم و دراین زمینه او را مورد آزمون قراردهیم و بیابیم که تا چه اندازه او نسبت به راز ما امانتدار بوده و مقید به حفظ آن است؛ این آزمون از جمله مهمترین آزمون‌ها برای انتخاب همسر است؛ چراکه نزدیکترین و آگاه‌ترین فرد نسبت به شخصی‌ترین مسائل فرد، همسر اوست و باور به اینکه همسر انسان امین و رازدار اوست، حسی بسیار نیکو در انسان ایجاد می‌کند و این حس در تمامی مراحل زندگی جریان می‌یابد و سبب پیشبرد اهداف مشترک ایشان خواهد شد.

یکی از ویژگی‌هایی که ارتباط تنگاتنگ با مسئله رازداری دارد «اهل سکوت بودن» است؛ معمولا افرادی که به این صفت متصف‌اند افراد رازداری هستند پس بررسی این ویژگی نیز می‌تواند ما در تشخیص بهتر رازداری همسر آینده کمک کند و از طرفی خود ویژگی «سکوت» نیز دارای ثمرات رفتاری مهمی است که در انتخاب لباسی در قواره عمر حایز اهمیت است.

ثمرات سکوت برای عامل به آن بسیار است؛ از جمله آنها است: سکوت یاور در کار دین و طرد کننده شیطان است، نشانه فهم عمیق و درست است، ویژگی مؤمن است، نشانه تفکر است، دری از درهای دانش است، حکمت بزرگ است، یکی از ارکان کمال ادب و مروت است.

یک وجه مشترک مهم بین «رازداری» و «سکوت» بسیار مورد توجه است و آن، صفت «فقاهت» و «حکمت» است که از آثار وضعی این دو ویژگی است؛ از این جهت این ویژگی مهم است که هم‌زیستی در عالی‌ترین و نزدیکترین سطح با انسان عاقل، نعمتی است بس گران که از شدت بزرگی، پاسداشت آن کاری سخت است، اما زندگی با انسانی که ویژگی عقلانیت در او بارز شده باشد ایده‌آل هر دختر و پسری است.

در واقع اعمال و رفتارهای انسان به صورت شبکه‌ای به هم مرتبط هستند و نمی‌تواند کسی به طور کلی از صفتی خالی باشد، اما در صفات دیگر به کمال برسد و این نکته از آن جهت حایز اهمیت است که فردی اگر از صفت سکوت یا رازداری و یا بسیاری از صفاتی که پیشتر به آنها اشاره کردیم خالی باشد به قطع و یقین از آثار وضعی آن صفات هم خالی خواهد بود؛ حال با یک بررسی ساده، خواهیم دانست که فقدان در تمامی شبکه صفات پسندید؛ محسوس و ملموس خواهد بود.

برای روشن شدن بیشتر این موضوع مثال هواپیما، مثال خوبی است؛ هواپیمایی که همه اجزا را داشته باشد، اما بنزین نداشته باشد، آهن پاره‌‌ای بیش نیست؛ چون نمی‌تواند به کمال خود که پرواز است برسد، هواپیمایی که همه چیزش درست باشد، اما سیستم برقش مختل باشد کارآیی ندارد و حتی اگر کمی هم پرواز کند عاقبتش جز سقوط و نقصان نخواهد بود؛ هواپیمایی به کمال پرواز می‌رسد که شبکه اجزا و لوازمش کامل باشد.

ممکن است این ذهنیت پیش آید که واجد بودن این صفات؛ یعنی انسان کامل شدن و این کار مشکلی است! توجه کنیم که مقصود ما داشتن این صفات در حد کمال نیست، بلکه حداقل‌هایی از صفات را دار بودن مهم است در واقع بذر صفت در وجود فرد نهاده شده باشد، رشد دادن آن ممکن است، اما اگر بذری نباشد عملا رشدی هم نیست؛ مثلا هواپیمایی که باک بنزینش نیمه است امکان حرکت و پرواز را دارد و با برنامه‌ریزی می‌تواند در طول مسیر سوختگیری کند، انسان نیز می‌تواند با حداقل این صفات کم کم در طی مسیر به مراتب و درجات بالاتری در هرکدام از این صفات برسد.

دختر و پسر در انتخاب همسر ایده‌آل خویش باید به مبانی و بنیان رفتاری همسر خویش اهمیت دهند، شاید این جمله که «95 درصد ازدواج موفق در رسیدن به ایده‌آل‌های اخلاقی و رفتاری همسر آینده در زمان انتخاب است.» حرف بی‌راهی نباشد.

ادامه دارد...

حمیدرضا یونسی

مطالب پیشین را در انتهای خبر پیگیری کنید

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلطان احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۱۱:۰۰
0
0
بسیار عالی بود،به نکات ظریف و مهمی اشاره شده
captcha