جزئیات دومین جشنواره مدهامتان روستایی/ ورود عشایر به رقابت‌ها
کد خبر: 3559547
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

جزئیات دومین جشنواره مدهامتان روستایی/ ورود عشایر به رقابت‌ها

گروه مسابقات: دومین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی در حالی امسال در نیمه‌های بهمن‌ماه برگزار می‌شود که در این دوره، اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از میان عشایر نیز در رقابت‌ها حضور خواهند یافت.

میثم رئیسی، مسئول دبیرخانه جشنواره قرآنی مدهامتان در بخش روستایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برگزاری دو جلسه از جلسات دبیرخانه اجرایی این جشنواره در روستای «روتان» که محل دبیرخانه دائمی این جشنواره است، گفت: در این جلسه معایب کار در سال گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و به یک جمع‌بندی رسیدیم. همچنین جلسه‌ای در مرکز استان هرمزگان با عوامل قرآنی استان برگزار شد که در آن برنامه‌هایی که قرار است در دومین جشنواره برگزار شود، بررسی کردیم.
وی افزود: سومین نشست نیز اخیراً با حضور معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... برگزار شد و در آن قول‌هایی مبنی بر حمایت‌ مادی و معنوی از این جشنواره اتخاذ شد.
مسئول دبیرخانه جشنواره قرآنی مدهامتان در بخش روستایی در ادامه در مورد تغییرات این جشنواره نسبت به دور قبل، تصریح کرد: در این دوره علاوه بر کانون‌های روستایی کانون‌های عشایری را نیز تحت پوشش قرار خواهیم داد. سال گذشته تنها میزبان جامعه قرآنی روستایی کشور بودیم، اما امسال میزبان قرآنی‌های عشایری نیز خواهیم بود.
رئیسی در پاسخ به این سوال کانون‌های قرآن و عترت عشایری در کشور نیز فعالیت دارند و به چه تعدادی هستند، گفت: جمعیت عشایری کشور نیز دارای کانون‌های مساجد قرآن و عترت هستند، ‌حدود 70 درصد کانون‌های مساجد در روستاها و عشایر هستند که دارای فعالیت هستند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال پیشنهاد شده است تا رشته ترتیل به دو رشته قرائت و حفظ نیز اضافه شود، خاطرنشان کرد: تاکنون البته این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابر این تا این لحظه برگزاری دو رشته قرائت و حفظ  20 جزء قرآن را خواهیم داشت و منتظر هستیم تا برگزاری مسابقات در رشته ترتیل نیز نهایی شود.
مسئول دبیرخانه جشنواره قرآنی مدهامتان در بخش روستایی افزود: نکته برجسته‌ای که امسال شاهد آن هستیم این است که نفر اول رشته قرائت در مسابقات روستایی و عشایری مستقیم به مسابقات کشوری اوقاف راه خواهد یافت. این تصمیم به واسطه سطح کیفی خوبی که سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم بوده است.
رئیسی با تأکید بر اینکه سال گذشته داوران مسابقات داورانی بود که سابقه داوری در رقابت‌های بین‌المللی را داشتند، گفت: همین داوران اذعان به سطح بالای مسابقات داشتند و این سطح به گونه‌ای بود که ناگزیر بودیم تا در رشته قرائت مرحله فینال را در بین شرکت کنندگان داشته باشیم، همه اینها نشان می‌دهد که کار قرآنی در سطح روستاها نیز به خوبی در حال انجام شدن است.
وی در مورد دیگر جزئیات این مسابقات نیز بیان کرد: در حال حاضر مدهامتان روستایی تنها در بخش آقایان در سطح ملی برگزار می‌شود، در بخش بانوان این مسابقات تنها در بین شرکت کنندگان استان هرمزگان برگزار می‌شود. بانوان تنها در رشته حفظ 15 جزء و از بین ساکنان استان هرمزگان در این رقابت‌ها حضور می‌یابند، این تصمیم به دلیل دوری مسافت و مشکلات رفت و آمد است.
مسئول دبیرخانه جشنواره قرآنی مدهامتان در بخش روستایی همچنین در مورد زمان برگزاری این جشنواره عنوان کرد: دومین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی روز 19 تا 22 بهمن‌ماه خواهد بود. همچنین تعداد شرکت کنندگان اگر در دو رشته باشد حدود 70 نفر خواهد بود اما اگر رشته ترتیل نیز مورد پذیرش قرار بگیرد این تعداد به 100 نفر خواهد رسید که البته این تعداد منهای بانوان هرمزگانی حاضر در این مسابقات است.
رئیسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برگزاری جشنواره دیگری در دل جشنواره قرآنی مدهامتان روستایی خبر داد و گفت: سال قبل تنها توانستیم از ظرفیت بانوان قرآنی استان هرمزگان استفاده کنیم، امسال طبق تفاهم نامه‌ای که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اداره کل ارشاد استان منعقد کردند، جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره قرآن، عترت و وحدت» در استان هرمزگان برگزار می‌شود که این جشنواره آیتم‌ها مختلفی دارد که برگزاری مسابقات آن را ما بر عهده گرفته‌ایم.
وی اذعان کرد: مسابقات قرآن این جشنواره در رشته‌های قرائت، حفظ 15 جزء، حفظ کل و حفظ عمومی قرآن کریم است که البته ویژه استان هرمزگان اعم از قرآنیان شهری و روستایی است و از هر نهادی که در کل استان هرمزگان فعالیت داشته باشد، می‌تواند در این جشنواره شرکت داشته باشد. این جشنواره نیز همزمان و همراه با مدهامتان روستایی برگزار می‌شود.
مسئول دبیرخانه جشنواره قرآنی مدهامتان در بخش روستایی در مورد جوایز این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: سال گذشته جوایز نفرات برتر در رشته قرائت و حفظ حدود 500 هزار تومان دریافت کرد، نفر دوم 400 و نفر سوم نیز 300 هزار تومان دریافت کرد که البته امیدواریم این مبلغ افزایش پیدا کند.
رئیسی در پایان گفت: امسال نیز همچون سال قبل شرکت کنندگان در خانه‌های خود روستائیان اسکان داده خواهند شد و خود روستائیان در این فرآیند حضور خواهند داشت.
captcha