جزئیات داوری آزمون انتخابی دومین مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان
کد خبر: 3566677
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹

جزئیات داوری آزمون انتخابی دومین مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان

گروه مسابقات: رقابت انتخابی برای تعیین نماینده کشورمان جهت حضور در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام از صبح امروز آغاز شده است، در ابتدای این مسابقات هر کدام از داوران حاضر در این رقابت به بیان برخی تذکرات آئین‌نامه در بحث داوری پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آزمون انتخابی تعیین نماینده کشورمان در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام، ‌صبح امروز ششم بهمن‌ماه در ساختمان پیامبر اعظم(ص) سازمان بهزیستی آغاز شد و تا پایان وقت امروز نیز پایان می‌یابد.
بر همین اساس در ابتدای این مسابقات عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران مسابقات به معرفی هیئت داوران این رقابت انتخابی پرداخت و در ادامه از هر کدام از آنها خواست تا در مورد نحوه داوری هر بخش توضیحاتی را ارائه دهند.
در ادامه علی‌اکبر حنیفی،‌ داور بخش لحن این مسابقات در توضیحاتی با اشاره به اینکه در نوبت صبح رقابت‌ها در رشته حفظ کل برگزار می‌شود، گفت: در این رقابت بحث قرائت 100 نمره دارد که 50 نمره برای صوت و لحن و 30 نمره به طور خاص برای لحن در نظر گرفته شده است بنابر این باید قرائت و تلاوت جذابی داشته باشید.
وی با اشاره به اینکه جذاب خواندن در قرائت قرآن بستگی به آیتم‌های مختلفی دارد، افزود: آهنگی که شما در تلاوت به کار می‌برید و تحریری که استفاده می‌کنید در نمره‌دهی بسیار موثر است.
حنیفی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل مسئله خروج است که باید به هیچ وجه خروج نداشته باشید، هرچه خروج‌ها بیشتر باشد نمرات شما کمتر خواهد شد؛ چرا که در مسابقات بین‌المللی حضور خواهید داشت. لذا باید به سلامت قرائت خود بسیار توجه داشته باشید و بسیار تمیز و پاکیزه و منزه از عیب و نقص تلاوت کنید.
داور بخش لحن آزمون انتخابی تعیین نماینده ایران در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام در ادامه با اشاره به اینکه شرکت کنندگان تلاش داشته باشند تا سبک را به خوبی اجرا کنند، اظهار کرد: آلات ترتیبی محض و برجسته‌ای در تلاوت به کار برده شود و از ترکیب مقامات و نغمات نیز خودداری شود. بیشتر تلاش شود تا هر قطعه در قالب یک مقام اجرا شود و تندتند مقام‌ها را تغییر ندهید که باعث خروج‌های بیشتری می‌شود.
در ادامه نیز عباس امام‌جمعه، داور بخش تجوید این رقابت به بیان نمره این بخش بسنده کرد و گفت: در بخش تجوید همه چیز مشخص است و 28 امتیاز مخارج و هفت امتیاز هم برای فصاحت در نظر گرفته شده است.
در ادامه نیز سعید رحمانی داور بخش وقف و ابتداء با اشاره به اینکه داوران در غلط‌گیری باید یک مرحله از متسابقان جلوتر باشند، گفت: در وقف و ابتدا وصل‌ها فراموش می‌شود، اصل این است که آن را وقف و وصل و ابتدا بنامیم. قبلاً اگر وصل‌هایی صورت می‌گرفت که مخل معنا باشد،‌ نمره کم می‌شد، اما در حال حاضر یک مرحله جلوتر رفته و وصل‌هایی که لزومی نداشته باشد هم نمره منفی دریافت می‌کند.
وی افزود: یعنی برای وصل هم باید توجیه داشته باشیم، اینکه غلبه لحنی و لحن ایجاب کرد یا نفس ایجاب کرد، توجیه نیست،‌ مبنا در وقف و ابتدا تفکیک و وقف است مگر اینکه برای وصل یک دلیل و استدلال واضح و اولویت داشته باشید. بعضاً دیده می‌شود روال برعکس است و مبنا وصل قرار می‌گیرد،‌ مگر اینکه ضرورتی آنها را به وقف برساند. در اولویت‌هایی که در آیین‌نامه هست اتصالاتی که اولویتی نداشته باشد نیم نمره منفی خواهد داشت.
همچنین مهدی قره‌شیخلو، داور بخش صوت این دوره از مسابقات نیز در صحبت‌های کوتاه خود در مورد نحوه داوری در این رقابت انتخابی گفت: در بخش صوت، استفاده مناسب و صحیح از پرده‌های مختلف صوت و صدا بدون اینکه تک روی و فشار و حالت تصنعی در صدا وجود داشته باشد، مهم‌ترین بخش است.
وی افزود: هر متسابق باید طبیعت صدای خود را به نحو احسن ساماندهی کند و آن را ارائه دهد، در بخش صوت آیتم‌هایی نظیر طنین،‌ مساحت، شدت یا قدرت،‌ تحریر و استفاده مطلوب و هنرمندانه از صوت دارای نمره است که هر کدام نمره خاص خود را دارد و در مجموع 20 امتیاز در این بخش در نظر گرفته شده است.
در ادامه این بخش نیز امیر آقایی، ‌داور بخش حسن حفظ این دوره از مسابقات به بیان توضیحات خود پرداخت و گفت: در مسابقات حفظ از هر شرکت‌کننده سه سوال 10 سطری پرسیده می‌شود، سوالات از قبل به صورت قرعه تهیه شده و برای هر فردی یک قرعه مجزا در نظر گرفته شده است.
آقایی بیان کرد: نکته دیگر این است که در این مسابقات غالباً غلط‌های اعرابی و حرفی را تذکر نمی‌دهیم تا تمرکز از بین نرود،‌ اگر کسی غلط اعرابی یا حرفی داشته باشد، اگر خودش بلافاصله اصلاح کند نیم نمره منفی و اگر اصلاح نکند یک نمره منفی دریافت خواهد کرد.
وی اذعان کرد: نکته دیگر این است که در این مسابقه 200 در نظر گرفته شده است که 100 امتیاز برای صحت حفظ  و 100 نمره برای صحت قرائت است. اکر فردی سه سوال خود را بدون اشتباه پاسخ دهد تنها 100 نمره حسن حفظ را دریافت خواهد کرد و با 100 نمره صحت قرائت جمع خواهد شد و مجموع این دو شاخص است که نفرات برتر مشخص می‌شود.
captcha