ضرورت توجه به ارزش‌های معماری اسلامی ـ ایرانی در ساخت نمای ساختمان‌ها
کد خبر: 3582771
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

ضرورت توجه به ارزش‌های معماری اسلامی ـ ایرانی در ساخت نمای ساختمان‌ها

گروه فرهنگی: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج با تأکید بر ضرورت توجه به ارزش‌های هویت معماری اسلامی ـ ایرانی در ساخت نمای ساختمان‌ها، گفت: نمای ساختمان‌ها نباید با فرهنگ و اعتقادات دینی مغایرت داشته باشد.

محمد صادق باغستانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از البرز، اظهار کرد: بدون شک ساختار و نمای ساختمان‌ها و بنای شهرها به نوعی نشان دهنده فرهنگ و هویت آن شهر و به صورت کلان، آن کشور است.
وی با بیان اینکه لازم است در کشور اسلامی، به نماها و سبک معماری آن توجه شود، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد بهره‌گیری از الگوهای غربی در ساخت نمای بناها و طراحی داخلی ساختمان‌ها هستیم و کمتر از نقش‌های اسلیمی که به عنوان نماد ایرانی اسلامی در طراحی‌ها به کار برده می‌شد اثری می‌یابیم.
 این مسئول عنوان کرد: امروزه سبک‌های معماری در نمای ساختمان‌ها، نوعی بی‌هویتی در مولفه‌های فرهنگی و عدم یکپارچگی و پیوستگی در مفاهیم مرتبط با معماری در حوزه نماهای شهری را به وجود آورده و بدیهی است که خود مبین افتادن سایه سنگین مدل‌های غربی و شرقی بر نماهای شهری و در نتیجه ایجاد نوعی بی‌هویتی در شهر کرج است، وضعیتی که به هیچ وجه شایسته شهری با ویژگی‌های فراوان فرهنگی، علمی، مذهبی اجتماعی و قومیتی و ... نیست.
 رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: لازم است در این خصوص و به منظور اصلاح وضعیت موجود و پیشگیری از تداوم این روند در سازه‌های آتی، شهرداری کرج نسبت به مطالعه و ارئه طرح جامع یکسان سازی معماری داخلی و نمای بیرونی سازه‌های شهر بر اساس الگوی ایرانی اسلامی اقدام کند.
 باغستانی با بیان اینکه شهرداری‌ها به عنوان متولی اصلی در ساخت و سازها باید در استفاده از سبک‌های ایرانی اسلامی پیشقدم شوند، افزود: در اجرای این طرح و اعمال سبک معماری ایرانی اسلامی در پروژه‌های عمرانی، نیاز به هم‌افزایی و تعامل و هماهنگی سایر ادارات دولتی و بخش خصوصی با شهرداری است.
 وی در پایان بر لزوم هماهنگی و همکاری مردم با مسئولان در این راستا تاکید کرد و گفت: استفاده از مشوق‌های لازم و ارائه راهکارهای قانونی جهت تشویق و یا الزام شهروندان به ویژه سازندگان بزرگ به طراحی بناهای احداثی، می‌تواند متولیان امر را در دستیابی به این مهم کمک کند.
captcha