توجه به استانداردهای ایمنی در اماکن مذهبی
کد خبر: 3585982
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷

توجه به استانداردهای ایمنی در اماکن مذهبی

گروه شهرستان‌ها: اماکن مذهبی با توجه به عشق مردم به اهل‌بیت(ع) در ایام مختلف سال شاهد حضور جمعیت کثیری از زن و مرد هستند از این‌ رو رعایت نکات ایمنی و استانداردهای لازم، می‌تواند جان و سلامتی مردم را تأمین کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اماکن مذهبی با توجه به عشق مردم به اهل‌بیت(ع) در ایام مختلف سال شاهد حضور جمعیت کثیری از زن و مرد هستند از این‌ رو رعایت نکات ایمنی و استانداردهای لازم، می‌تواند جان و سلامتی مردم را تأمین کند.
مردم باید توجه داشته باشند که در هنگام ایجاد تکایا و یا آماده‌سازی مساجد و حسینیه‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری، باید به اولین و مهم‌ترین پارامتر که ایمنی آن است، توجه کنند زیرا با جان مردم ارتباط دارد.
در همین رابطه احسان فخرایی، یکی از کارشناسان عمران و شهرسازی کاشمر در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: از آنجایی که تأمین منابع مالی ساخت این اماکن، به صورت کمک‌های مردمی بوده و هم‏چنین هزینه‌های اخذ مجوزهای موردنیاز ساخت، رایگان بوده، دیگر هیچ توجهی به مهندسی معماری، سازه و از همه مهم‌تر ایمنی این بناها نمی‌شود.
وی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در ایمنی اماکن تجمعی را «مسیر خروج» دانست و افزود: متأسفانه گاهی در اماکن بزرگ به‌دلیل قدمت ساختمان در این زمینه با مشکل مواجه می‌شویم.
وی اظهار کرد: با توجه به ضوابط طراحی معماری، استاندارد فضاهای تجمعی درب‌های مسیرهای خروجی باید به سمت خارج فضا باز شود.
وی بیان کرد: حداقل تعداد خروجی‌های موردنیاز براي فضاهاي بزرگ با تراکم جمعیتی تا 500 نفر، سه درب با حداقل عرض 160 سانتیمتر است که اکثر این اماکن فاقد این امر بوده یا مکان‌یابی و جهت‌گیری راه‌های خروج آن‌ها استاندارد نیستند.
این کارشناس عمران و شهرسازی افزود: در مورد مراکز مذهبی که درگذشته ساخته شد، شرایط کمی پیچیده‌تر است زیرا تغییر معماری در آن‌ها غیرممکن بوده و بسیار هزینه‌بر است اما به‌هرحال باید برای ایمنی شهروندان تمام امکانات به کار گرفته ‌شود تا از بروز هرگونه حادثه‌ پیشگیری شود.
وی با اظهار تأسف از اینکه در زمان بروز حوادثی از جمله زلزله و آتش‌سوزی مسیرهای خروج عمدتاً بسته هستند، ادامه داد: در زمان برگزاری مراسم عزاداری، تراکم و هجوم جمعیت در اماکن مذهبی زیاد است به همین دلیل درب‌های موجود، ظرفیت تخلیه افراد در زمان کوتاه را نداشته و در صورت بروز حادثه‌ای قطعاً جان مردم به خطر می‌افتد.
وی بیان کرد: چنانچه متولیان امر، فاکتورهای پیشگیری را برای ایمنی این اماکن در نظر بگیرند(تجهیز امکانات اولیه اطفایی) آن موقع می‌توانیم امیدوار باشیم، مراسم بدون حادثه خاصی برگزار شده و مردم نیز از مواهب و ثواب آن بهره‌مند شوند.
فخرایی اقدامات سازمان آتش‌نشانی برای ایمن‌سازی اماکن مذهبی را کافی ندانست و گفت: از آنجایی‌که مکان‏‌های مذهبی در این ایام به دلیل استفاده از چادر، پارچه، پرچم، فرش، تابلو، پرده و ... از بار اشتعال بالایی برخوردارند، ضروری است که عزاداران، متولیان و مؤسسان مکان‌های مذهبی، به خصوص مسئولان و مدیران شهری پس از بروز حوادث نظاره‌گر نباشند بلکه نکات ایمنی را به دقت و بدون هیچ‌گونه سهل‌انگاری رعایت کنند، تا هیچ‌گونه حادثه‌ای برای شهروندان رخ ندهد.
captcha