توجه به عشق‌ورزی در کنار آموزش‌های دینی/ نماز منهای لقمه حرام انسان‌ساز است
کد خبر: 3596039
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
در همایش «خانواده و تعمیق فرهنگ نماز» عنوان شد:

توجه به عشق‌ورزی در کنار آموزش‌های دینی/ نماز منهای لقمه حرام انسان‌ساز است

گروه معارف: یک پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه آموزش بدون عشق، تربیت سوز است نه تربیت ساز، گفت: اشتباه ساختاری ما در تربیت دینی فرزندان این است که در کنار آموزش دینی به عشق‌ورزی بر کودکان توجه نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظمی، پژوهشگر و مدرس مرکز تخصصی نماز قم، ظهر امروز، 13 اردیبهشت ماه، در همایش کاربردی «خانواده و تعمیق فرهنگ نماز» که در سالن همایش‌های مجمع اهل بیت(ع) برگزار شد، در بخش اول سخنرانی خود اظهار کرد: آموزش بدون عشق، تربیت سوز است نه تربیت ساز و اشتباه ساختاری ما در تربیت دینی فرزندان این است که در کنار آموزش دینی به عشق‌ورزی بر کودکان توجه نمی‌کنیم.
انیمیشن‌های تلویزیون، کودک را با مهدویت آشنا نمی‌کند
وی اینترنت، ماهواره، فیلم و سریال و بازی‌های کامپیوتری را از عوامل مطرح شده دشمنان به عنوان راه مبارزه با دین اسلام بیان کرد و گفت: امروز، فرزندان ما با عقاید اسرائیلی و شیطان پرستی بزرگ می‌شوند، کودک با تماشای انیمیشن‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود دیگر نمی‌تواند مسئله مهدویت را آنگونه که ما به آن می‌پردازیم درک کند چرا که اکثر قهرمانان و شخصیت‌ها یا از آتش هستند که آتش پرستی را مطرح می‌کند، یا گل هستند که مسئله اومونیسم یعنی خاک پرستی به میان می‌آید.
حجت‌الاسلام کاظمی، با بیان آمار 80 درصدی استفاده دانش‌آموزان از اینترنت گفت: 90 درصد از پسران و 60 درصد از دختران زیر 13 سال از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به فیلم‌های غیر اخلاقی دسترسی دارند، اما جالب اینجاست که خود کشورهای غربی بر تاثیر این گونه از فیلم‎‌ها بر افزایش زنا در میان مردم معتقدند.
بازی‌هایی که فرزندان ما با قیمتی بسیار پایین خریداری می‌کنند در غرب ممنوع است
این پژوهشگر قرآنی افزود: بازی‌هایی که فرزندان ما با قیمتی بسیار پایین خریداری می‌کنند در غرب ممنوع و فروش آن‌ها جرم محسوب می‌شود، در کشورهایی مانند آمریکا، کودکان زیر 13 سال اجازه دسترسی به کانال‌های غیراخلاقی را ندارند، این در حالی است که در آمار رسمی اعلام شده، در تهران بیش از 90 درصد مردم به ماهواره دسترسی دارند.
وی با اشاره به سخن امام خمینی در کتاب چهل حدیث که می‌فرمایند: «آداب نماز دو دسته است، آداب ظاهری و باطنی» عنوان کرد: انسان دو بعد و 3 زاویه دارد. ابعاد بر دو پایه روح، که همان ملکوت است و جسم استوار است. تعقل و تفکر، احساس و رفتار نیز زاویه‌های وجودی یک انسان به شمار می‌رود و باطن نماز، عهده‌دار رشد باطنی انسان است.
نماز منهای لقمه حرام انسان‌ساز است
این پژوهشگر قرآنی با بیان این موضوع که احکام و آداب نماز عهده‌دار رشد رفتاری انسان است، ادامه داد: نماز 14 اثر دارد که انسان را به عصمت می‌رساند و سه اثر آن از همه مهمتر است که می‌توان به ولایت، نماز اول وقت و نماز منهای لقمه حرام اشاره کرد چرا که نمازی که پشت آن زکات نباشد فایده‌ای ندارد.
کاظمی در پاسخ به این سئوال که چرا وقتی به فرزندم خواندن نماز را تاکید می‌کنم توجهی نمی‌کند، بیان کرد: چنین فرزندی رشد فکری لازم را نداشته است، چرا که یکی از راه‌های دعوت به نماز ایجاد رشد فکری در فرد است. امروز ما در انگیزه سازی موفق نبوده‌ایم و در دعوت به فریضه نماز تک بعدی عمل می‌کنیم.
captcha