طرح پیشگیری از معلولیت‌های سالمندی در استان اردبیل اجرا می‌شود
کد خبر: 3620750
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

طرح پیشگیری از معلولیت‌های سالمندی در استان اردبیل اجرا می‌شود

گروه اجتماعی: معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل از اجرای طرح پیشگیری از معلولیت‌های سالمندی برای اولین بار در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل به نقل از روابط عمومی بهزیستی اردبیل، طاهره رزاق پور معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل روز گذشته 27تیرماه در آئین افتتاح نمایشگاه توانمندی های معلولین خلخال تصریح کرد:6 استان کشور از جمله اردبیل برای اجرای این طرح به عنوان استان های پایلوت طرح انتخاب شده و این طرح در سال جاری در تمام شهرستان های استان با همکاری ادارات بهزیستی اجرایی خواهد شد.
وی گفت: در این طرح راهکارهایی برای افراد سالمند آموزش و ارائه داده می شود تا دچار معلولیت نشوند و افراد سالمند ناتوان نیز تحت پوشش خدمات بهزیستی از جمله مشاوره و درمان قرار بگیرند.
رزاق پورهمچنین از اجرای طرح موسوم به ماد برای اولین بار در استان خبر داد و اظهار کرد: هدف از این طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان با همکاری ادارات آموزش و پرورش مناطق مختلف استان در مصون سازی کودکان و خانواده در مقابل بلای خانمانسوز اعتیاد است.
وی اظهار کرد: اداره بهزیستی خلخال با تلاش مستمر در زمینه کنترل ، پیشگیری ، معاینه و درمان معلولیت های شنوایی و چشمی به موقع کودکان موفق به پیشگیری وکنترل این معلولیت ها در بین جمعیت کودک و خردسال این شهرستان شده و از این لحاظ برترین رتبه در بین شهرستان های استان اردبیل را کسب کرده است.
رزاق پور افزود: طرح پیشگیری از معلولیت های شنوایی و چشمی بهزیستی استان اردبیل مختص به افراد تحت پوشش این اداره نبوده و خدمات ارائه شده در زمینه معاینه ، درمان و تامین هزینه های مربوط به پیشگیری از این گونه معلولیت ها شامل همه مردم و آحاد مختلف جامعه است.
دل انگیز مسروری ، رئیس اداره بهزیستی خلخال نیز گفت: برای احداث واحدهای مسکونی خانواده های با 2 فرزند معلول بیش از 300 میلیون ریال هزینه شده است.
وی افزود: از این مبلغ 120 میلیون ریال اعتبار بلاعوض از سوی بنیاد مسکن و 60 میلیون ریال اعتبار بلاعوض از سوی اداره بهزیستی تامین شده و 120 میلیون ریال تسهیلات بانکی بدون کارمزد بانکی در اختیار این خانواده ها قرار گرفته است.
حدود 10 درصد جمعیت استان اردبیل را معلولان سالمندان ، بیماران روانی و معلول تشکیل می دهند.
بر اساس آخرین آمار استان اردبیل یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد.
یک هزار و 500 معلول در استان اردبیل در 33 مرکز نگهداری معلولان ذهنی ، جسمی و حرکتی زیرپوشش خدمات تخصصی، بهداشتی ، درمانی ، دارویی ، پرستاری ، روانی و رفاهی قرار دارند.
captcha