اختلافات سیاسی، حاکمیت دولت را به خطر می‌اندازد
کد خبر: 3635433
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰

اختلافات سیاسی، حاکمیت دولت را به خطر می‌اندازد

گروه سیاست و اقتصاد: یک نماینده سابق مجلس با بیان اینکه به لحاظ حقوقی مسئولیت و تکالیف سنگینی بر عهده دولت است، گفت: مسائل داخلی نظیر منازعات سیاسی، اخلال‌گری‌های برخی از افراد و جریان‌ها در روند امور و دخالت قوای سه‌گانه در امور یکدیگر، حاکمیت دولت را با چالش مواجه ساخته و در راه اجرای تکالیف خود دچار مشکل می‌کند.

محمدعلی اسفنانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: براساس قانون اساسی، دولت به معنی اخص کلمه که شامل رئیس‌جمهور و هیئت وزیران است، تکالیف بسیار مهمی را در بحث حاکمیت بر عهده دارد، به گونه‌ای که رئیس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام رسمی بعد از مقام معظم رهبری، مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را عهده‌دار است.
وی افزود: اصول اولیه قانون اساسی که نوع حکومت را مشخص کرده و جمهوری اسلامی ایران را نظامی بر پایه ایمان به خدا، وحی الهی، معاد، عدل، امامت و کرامت انسانی معرفی نموده و دولت را مکلف به تحقق اهدافی چون ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی، بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی و عمل براساس آموزه‌ها و ارزش‌های دینی می‌کند، تا اصول بعدی که بحث حقوق شهروندی، حقوق و آزادی‌های فردی و تأمین شغل، مسکن و ازدواج را مطرح کرده و مسئولیت تحقق آنها را متوجه دولت می‌داند؛ حاکی از آن بوده که به لحاظ حقوقی مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دولت است تا مبادا اصول قانون اساسی نادیده گرفته شده، یا اجرا نشود و یا اجرای آنها به درستی صورت نپذیرد.
اسفنانی ادامه داد: طبیعی است که اجرای کامل این اصول و قوانین به سادگی میسر نبوده و با مشکلات زیادی همراه است. بخشی از این مشکلات به خارج از مرزها مربوط می‌شود که بارزترین آن، تحریم‌ها و اعمال فشارهایی است که در هر مقطعی به گونه‌ای رخ نشان می‌دهد؛ در قالب جنگ، محاصره اقتصادی، شبیخون فرهنگی، ایجاد ناامنی در اطراف مرزها و یا در قالب‌هایی که ظاهر امر نشان نمی‌دهد ریشه در بیرون از مرزها داشته باشد، ولی با بررسی متوجه می‌شویم ناشی از سیاست کشورهایی است که مخالف پیشرفت نظام‌اند، از جمله مشکلات اجتماعی نظیر گسترش تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر، عدم اشتغال و موانع موجود بر سر راه تولید ملی که گاهی ریشه در خارج از مرزها دارد.
این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: بخشی از مشکلات نیز به داخل کشور مربوط می‌شود. متأسفانه اختلافات و منازعات سیاسی، عدم درک کامل شرایط از سوی برخی از افراد و جناح‌ها و بعضا اخلال‌گری‌های آنها در روند امور، عدم تعامل صحیح میان قوای سه‌گانه و دخالت در امور یکدیگر، در راه اجرای تکالیف دولت مانع ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: دولت باید بتواند شرایط تأمین معاش مردم را فراهم کند و اینکه مشاهده می‌کنیم مردم در تأمین معیشت خود با سختی مواجه‌اند، نشان می‌دهد که دولت هنوز نتوانسته به نحو شایسته برای تحقق این امر عمل کند. نکته مهم دیگر، آزادی انتخاب شغل است، به گونه‌ای که یک جوان بعد از فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار، بتواند به سادگی شغل متناسب با تحصیلات و تخصص خود را انتخاب کند؛ اما امروز نه تنها چنین شرایطی فراهم نیست، بلکه بعضا جوانان برای اداره زندگی مجبورند به مشاغلی با درآمد اندک تن دردهند و متأسفانه وضعیت اشتغال در سال‌های اخیر مطلوب نبوده است؛ بنابراین مردم در صورتی از دولت رضایت خواهند داشت که در تأمین خواسته‌های خود اعم از تحصیل، اشتغال، تولید و آزادی‌های مشروع با مشکل مواجه نباشند.
اسفنانی افزود: اگر دولت‌ها موفق به ایجاد چنین شرایطی شوند، مردم نیز با آنها همراهی خواهند نمود و اگر مردم با دولتی همراهی کنند، آن دولت موفق خواهد بود.
وی اظهار کرد: عمده‌ترین مشکلی که از ابتدای انقلاب همواره در تمام دولت‌ها وجود داشته، عدم توجه به توانمندی‌ها و تخصص افراد در بحث اعطای مسئولیت است، مثلا در زمان معرفی کابینه، سهم‌خواهی‌ها و اعمال فشارها شروع می‌شود. در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست یا کمتر مرسوم است که هنگام معرفی کابینه، هر جریانی مدعی سهم خود باشد و بگوید نقش من در پیروزی دولت به این میزان بوده است و بر همین اساس باید سهمی به من تعلق گیرد؛ این سهم‌خواهی‌ها گاهی پنهان و گاهی نیز آشکار است، این مسئله به همراه مصلحت‌اندیشی در انتخاب افراد باعث می‌شود تا دولت‌ها آنچنانکه باید، موفق نباشند؛ ضمن اینکه در بدنه تمام دولت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون، در زمینه برخورد با فساد نقص وجود داشته است.

captcha