مخالف استفاده از عبارت «ترتیل وهابی» هستم/ سخنان تکفیری و تفرقه‌انگیز محکوم است
کد خبر: 3638646
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
علی‌اکبر حنیفی:

مخالف استفاده از عبارت «ترتیل وهابی» هستم/ سخنان تکفیری و تفرقه‌انگیز محکوم است

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشور ضمن محکوم کردن سخنان تفرقه‌انگیز برخی مرتلان قرآن، کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس و توهین به شیعیان، گفت: بنده مخالف استفاده از عبارت ترتیل وهابی هستم.

عمل شنیع برخی مرتلان وهابی محکوم است/ مخالف استفاده از عبارت «ترتیل وهابی» هستم
علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با تعدادی از مرتلان کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس که علیه شیعیان به بدگویی پرداخته و کینه و عداوت خود را ابراز کرده‌اند، ضمن محکوم کردن اقدام این افراد، اظهار کرد: این‌گونه مسائل وجود دارد و درست است و حتی در گذشته از این بدتر نیز وجود داشته است و نمی‌توان چنین مسئله‌ای را کتمان کرد.

پیشکسوت قرآنی کشور ادامه داد: اما اگر ما بخواهیم نام‌گذاری کرده و از ترتیلی به نام ترتیل وهابیت نام ببریم، به نظر بنده این کار درست نیست و اشتباه خواهد بود و نمی‌توان آن را توجیه کرد؛ چرا که اگر منظور ما از ترتیل وهابیت، ترتیلی باشد که در کشورهای خلیج رایج است، خیلی از این کشورها وهابی نیستند و به کار بردن چنینی چیزی درست نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید عمل تعدادی معدودی از این افراد وهابی توجه و از کلمه ترتیل وهابی استفاده کرد، اظهار کرد: اگر در این زمینه اطلاع‌رسانی و اعلام کنیم که مردم و قرآنیان سراغ این اشخاص نروند، این امر توجیه دارد، ولی به کار بردن نام ترتیل وهابیت درست نیست، زیرا اگر به کار رود، نمی‌توانیم آن را توجیه کنیم و حتی ممکن است که به ما بگویند که شما قرآن را نیز تحریم کرده و تبدیل به ترتیل وهابیت کرده‌اید که ما باید حتما به تبعات این موضوع فکر کنیم.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به اینکه بنده موافق به کار بردن این نام نیستم، با بیان اینکه باید از مروارید حتی اگر در ناپاک‌ترین مکان‌ها باشد نیز استفاده کرد، تصریح کرد: شخص پیامبر اکرم(ص) با خانواده‌ای نظیر خاندان ابوسفیان که دشمنان اصلی ایشان بود، با مهربانی رفتار می‌کرد و با این خاندان رابطه داشتند. به نظر بنده ‌به کار بردن این‌گونه نام‌ها کار عاقلا‌نه‌ای نیست و نباید از آن استفاده شود.

حنیفی در ادامه با بیان اینکه باید از کار خوب استفاده کرد به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: برخی کشورهای غربی دشمن ما هستند و ما بسیاری از کالاها را از آنجا وارد می‌کنیم. در این زمینه نیز ما نباید این باب را باز کنیم چون اشتباه است و نمی‌توانیم قرآن را تحریم کنیم.

وی افزود: البته ممکن است که عده‌ای از این وهابیان عقایدی برای خود داشته باشند که ما نیز آن را به شدت محکوم می‌کنیم و در این مسئله شکی نیست ولی ما در کار فنی و قرآنی باید برعکس با تمام دنیا تعامل داشته باشیم. امروز ما با اهل سنت در مسائل مختلف قرآنی کار می‌کنیم و ایشان نیز در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کنند و تعصب کورکورانه در این مورد ندارند و حتی برنامه‌های قرآنی ما باعث جذب ایشان نیز می‌شود. ما همواره باید وحدت داشته باشیم و اجازه ندهیم تعصبات کورکورانه مانع این وحدت باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور در پایان ضمن تأکید بر مخالفت خود با استفاده از نام‌هایی این‌چنینی نظیر ترتیل وهابی و ... ضمن محکوم کردن عمل شنیع برخی از این وهابیان، تصریح کرد: نباید بهره بردن از قرآن را در محدوده فرقه‌گرایی قرار دهیم.

captcha