آرزویم اتحاد جهان اسلام است
کد خبر: 3709466
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
قاری روشندل ترکیه‌ای در گفتگو با ایکنا:

آرزویم اتحاد جهان اسلام است

گروه بین‌الملل - ابراهیم آلتونتاش، قاری و حافظ روشندل ترکیه‌ای، گفت: آرزوی من این است که قرآن کریم در محوریت زندگی مسلمانان قرار گیرد و جهان اسلام با یکدیگر متحد شود.

 
آرزوی من اتحاد جهان اسلام است /  در حال تکمیل
 
ابراهیم آلتونتاش، قاری و حافظ روشندل ترکیه‌ای، در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام که در تهران برگزار شد، شرکت کرده است.
 
وی که در مسابقات قرآن ایران در رشته قرائت با دیگر متسابقین روشندل به رقابت می‌پرداخت، گفتگویی را با خبرگزاری ایکنا انجام داد که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

چند سال دارید و در کدام شهر ترکیه زندگی می‌کنید؟
من 42 ساله هستم و در شهر استانبول زندگی می‌کنم. هم اکنون نیز به عنوان یک مؤذن در مسجد «سلطان احمد» این شهر مشغول به کار هستم.

از چه زمانی حفظ آیات قرآن را آغاز کردید؟
از دوران کودکی. تقریبا در سنین 8 ویا 9 سالگی برخی سوره‌‌های قرآن مانند یس، نبأ و ملک را تلاوت می‌کردم؛ سپس به حفظ آیات قرآن روی آورده و با تمرین و تلاش حافظ کل قرآن شدم. پس از آن نیز در زمینه تصحیح تلاوت یا به عبارتی دیگر برای رعایت مخارج حروف و صفات آن آموزش دیدم. از آن هنگام بود که علاقه زیادی در من برای قاری قرآن شدن شکل گرفت.

سابقه حضور در چه مسابقاتی را در سطح ملی و یا بین‌المللی دارید؟
تا کنون در 5 مسابقه مهم قرآنی ترکیه هم در رشته حفظ و هم قرائت شرکت کرده‌ و دو بار مقام اول را کسب کرده‌ام. در سطح جهانی نیز اولین سابقه حضور من به مسابقات قرآن مکه مکرمه در سال 2000 میلادی باز می‌گردد و پس از آن نیز ایران دومین کشوری است که در مسابقات قرآن آن حضور یافته‌ام. البته باید این نکته را نیز قید کنم که این برای اولین بار است که به ایران می‌آیم.

 به نظر شما اهمیت اصلی برگزاری مسابقات قرآن چیست؟
من این را به حج تشبیه می‌کنم، در حج می‌توان مسلمانانی را از بلاد‌ها، زبان‌ها و نژاد‌های مختلفی دید. مسابقات قرآن نیز باعث می‌شود، حافظان و قاریان از ملل مختلف گردهم آیند. این موضوع نشان می‌دهد که قرآن کتابی جهان‌شمول است و اختصاصی به زمان، مکان، نژاد، آداب و سنن خاص ندارد.

سطح مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
طبیعتا هر مسابقه‌ای نقاظ ضعف و قوت مختص خود را دارد؛ اما وقتی تمام موارد را با هم مقایسه می‌کنیم در می‌یابیم که نقاط قوت بیشتری در برگزاری این مسابقات وجود دارد. به نظر من مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بسیار کار خوب و سازنده‌ای است. از طرفی دیگر برگزاری مسابقات قرآن ویژه روشندلان اقدامی ستودنی است که فرصت شکوفایی استعدادهای قرآنی را در اختیار متسابقین روشندل قرار می‌دهد.

آیا در کشور شما نیز فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود؟
در این باره می‌توانم بگویم از دیر باز تا کنون در بسیاری از مساجد ترکیه سلسله جلسات ختم قرآن وجود دارد و فعالیت‌های خوبی انجام می‌شود. این سنت از قدیم وجود داشته و هم اکنون نیز پا برجا است.

آروزی شما به عنوان یک قاری و حافظ قرآن چیست؟
آرزوی من این است که قرآن کریم در محوریت زندگی مسلمانان قرار گیرد و جهان اسلام با یکدیگر متحد شود.

انتهای پیام
 
captcha