مرکزی برای کاهش آلام بیماران سردرگم مشهد
کد خبر: 3721329
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

مرکزی برای کاهش آلام بیماران سردرگم مشهد

گروه اجتماعی- بیماران پای دیابتی به دلیل شرایط خاص بیماریشان قبل از افتتاح مرکز پای دیابتی بیمارستان علوی مشهد سردرگم بودند اما امروز با کمترین صرف وقتی به درمان مورد نیاز خود دست یافتند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، گاهی روحیه انسان دوستی عدهای از افراد، زخم‌هایی را التیام می‌دهد که در تصور فردی نیست، بیماران دیابتی نیز از جمله افرادی بودند که مرهمی برای زخم خود نمی‌شناختند اما بعد از افتتاح مرکز پای دیابتی، مکانی را برای کاهش آلام خود یافتند، از همین رو خبرنگار ما به سراغ موسس این مرکز رفته تا از انگیزه ایجاد این مرکز و شرایط بیماران بعد از افتتاح مرکز پای دیابتی مشهد اطلاعاتی را کسب کند.
دکترمحمد هادی سعید مدقق، رئیس بیمارستان علوی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: آمار دیابت در تمام دنیا و مملکت ما بیداد می‌کند و یک اژدهای نهفته‌ای است که اکنون عوارض این قضیه ظاهر شده اما در آینده خیلی بیشتر این مشکل تظاهر خواهد کرد.
از کارافتادگی در سایه زخم‌های پای دیابتی
وی با اشاره به اینکه آمار خیلی دقیقی از ابتلا به دیابت نداریم اما همه آمارها 10-15 درصدی ابتلا به این بیماری را نشان می‌دهد که یک رقم بالا است، عنوان کرد: درصد قابل توجه‌ای از بیماران دیابتی دچار زخم پا می‌شوند که بسیار بیماری ناراحت کننده‌ای است چه برای بیمار و چه سیستم‌های خدمات بهداشت درمانی، به دلیل این که از کارافتادگی جدی به بیمار می‌دهد و نیاز به درمان‌های طولانی مدت است، همچنین این مشکل و عارضه بسیار قابل پیشگیری است.

مدقق با بیان اینکه مشکلات بیماران پای دیابتی دغدغه چندین ساله ما بود، اظهار کرد: در مشهد شروع قضیه از این جا کلید خورد که ما می‌دیدیم که بیماران دیابتی، بیماران بی‌سرپناه هستند و هیچ کس متولی آن‌ها نیست و اغلب پزشکان رشته‌های مختلف نیز درگیر این موضوع نبوده و در این زمینه تجربه کافی ندارند، بنابراین هیچ کار مطلوبی برای این بیماران صورت نمی‌گیرد.

مرکزی برای کاهش آلام بیماران سردرگم مشهد

رئیس بیمارستان علوی مشهد با تأکید براینکه ما از اول بخش جراحی عروق را در اختیار این بیماران قرار دادیم به گونه‌ای که بار این بیماران را بخش جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی می‌کشد و خدمات زیادی را به این بیماران می دهیم، عنوان کرد: در مرحله بعدی به طور سیستماتیک برنامه‌ریزی کردیم، در زمانی که در واقع 3-4 دوره قبل ریاست دانشگاه که آقای دکتر ملکی رئیس دانشگاه بودند، طرح جامعی را طبق هماهنگی‌های صورت گرفته به ایشان دادیم برای این که به این بیماران سرو سامان دهیم اما متاسفانه با وجود اینکه طرح بسیار جامعی بود، اجرایی نشد و به این طرح پس از اینکه بیمارستان علوی در اختیار جراحی عروق قرار گرفت جامه عمل پوشاندیم.
دکتر مدقق با اشاره به اینکه ما در این طرح جامع، علاوه بر درمان، مباحث پیشگیری از بیماری را نیز دیده بودیم، ابراز کرد: در این طرح استفاده از امکانات بیمارستانی در حداقل آن در 10 تخت بیمارستانی با خدمات لازم به بیماران دیابتی ارائه می‌شود و مابقی خدمات را بیماران در منزل دریافت می‌کنند و این بخش به صورت چند رشته‌ای توسط پزشکان در رشته‌های مختلف مدیریت می‌شود.
وی ادامه داد: همین فعالیت در حال حاضر با مشارکت پزشکان برای بیماران پای دیابتی انجام می‌شود، به این صورت که از رشته‌های مختلف پزشکی، افرادی که می‌توانستند برای درمان بیماران مشارکت داشته باشند که پایه‌اش جراحی عروق و رشته‌های دیگر مثل ارتوپدی، پوست و غدد، عفونی و جراحی پلاستیک و...با محرویت جراحی عروق همکاری دارند.
رئیس بیمارستان علوی مشهد گفت: به بیمارستان علوی که آمدیم چون شرایط مساعدتر بود و امکانات مدیریتی در دسترس ما بود، کار را به این صورت شروع کردیم و کلینیک پای دیابتی که بیماران را تحت پوشش دارند، راه اندازی شد.
دکتر مدقق گفت: کنترل قندخون و بررسی مشکلات و عوارضی که دیابت برای آن‌ها ایجاد کند مثل مشکلات کلیوی، قلبی و مربوط به پای بیماران، در کلینیک دیابت مرکز موردبررسی قرار می‌گیرد و بیمارانی که مشکل پا داشته باشند، به کلنیک جداگانه تحت عنوان کلینیک پای دیابتی راهنمایی و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بیماران پای دیابتی ممکن است مشکل عروقی داشته باشند و یا نداشته باشند، زیرا یک زخمی که در پای دیابتی ایجاد می‌شود، ممکن است در زمینه‌ گرفتگی عروق باشد و یا مسائل دیگری مثل عفونت‌ها، اختلالات حسی و تغییرات استخوانی بیماران زمینه‌ساز آن باشد که در این صورت بیماران مشکل عروقی ندارند، از همین رو برای این بیماران کار همه جانبه و گروهی باید انجام شود تا هر کسی، سهم کار خودش را انجام دهد.
رئیس بیمارستان علوی مشهد با اشاره به اینکه هدف از ایجاد مرکز پای دیابتی متمرکز کردن این بیماران در یک مکان بود که بتوانند همه این مشاوره‌ها را از پزشکان مختلف دریافت کنند، گفت: بیماران پای دیابتی می توانند روزهای یکشنبه به کلینیک مراجعه کنند و خدمات ارتوپدی وغدد، داخلی و جراحی عروق را دریافت کنند.
وی اظهار کرد: پس از معاینه پزشکان، بیماران برای دریافت خدمات مورد نیاز به سمت کارهای مورد لزوم راهنمایی می‌شوند، تا تمام خدمات مورد نیاز خود را در این کلینیک دریافت کنند.

مرکزی برای کاهش آلام بیماران سردرگم مشهد

دکتر مدقق با بیان اینکه یک ماه از افتتاح این مرکز به صورت رسمی می‌گذرد، عنوان کرد: اما به صورت غیررسمی این مرکز از بهمن ماه فعال شده و از سال جدید تقریباض چارچوب‌ها مشخص شده و به طور رسمی فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: شاید یک سوم بیماران بیمارستان علوی، بیماران پای دیابتی هستند و حجم بیماران زیاد است به گونه‌ای که ماهیانه از 500 عمل جراحی که در این بیمارستان صورت می‌گیرد، چندین دبریدمان درناژ در ماه داریم، زیرا این بیماران خیلی از اوقات همزمان مشکلات عروقی دارند و مستقیم به یک متخصص خاص مراجعه می‌کنند.
فقر اقتصادی وفرهنگی؛ زمینه‌ساز مشکلات پای دیابتی
دکتر مدقق با اشاره به اینکه یکی از فاکتورهای که باعث ایجاد زخم می‌شود، فقر اقتصادی است اما مسائل دیگر مثل فقر فرهنگی و سطح پایین آموزش و اطلاعات این بیماران شاید عوامل مهم‌تری در ابتلا به این بیماری است، عنوان کرد: بیمارانی که از سطح فرهنگی بالاتری برخوردار هستند در مراقبت از خودشان دقت بالاتری دارند و هم اینکه بهتر و راحت‌تر اون مطالب و صحبت‌هایی که برایشان ارائه می‌شود را درک و اجرایی می‌کنند.
پله آخر؛ قطع عضو بیماران پای دیابتی
رئیس بیمارستان علوی مشهد با اشاره به اینکه بیمارانی که از لحاظ فرهنگی در حد بالاتری هستند، کمتر دچار مشکل می‌شود و بیمارانی که از ضعف فرهنگی و اقتصادی برخودار هستند، خیلی از دستورات پزشکی را نمی‌توانند اجرا کنند و یا متوجه نمی‌شود و این عوامل باعث می‌شود که مشکلات حادتری پیدا کنند، گفت: در سال ۹۶ به طور متوسط ماهانه 10قطع اندام تحتانی و در سال گذشته به طور متوسط ماهانه ۳۰ عمل جراحی مربوط به رسیدگی و درمان زخم های دیابتی بوده است و ماهیانه حداقل 10 بیمار پای دیابتی دچار قطع عضو می‌شوند زیرا شدت عفونت و عدم مراجعه به موقع آن‌ها باعث شده که زخم پای آنها حتی خطرات جانی برای آنها به همراه دارد، از همین رو در این موارد تصمیم گرفته می‌شود که منبع عفونت که پا است به صورت موقت قطع شود تا بعداً برنامه‌های تکمیلی صورت بگیرد و به شکل مطلوب و نهایی بازسازی شود.
رشته تخصصی پای دیابتی ایجاد شود
وی ادامه داد: در کشورهای خارج رشته ای مختص بیماران پای دیابتی وجود دارد اما متاسفانه این رشته دانشگاهی را در کشور نداریم و ضرورت دارد که این رشته تخصصی ایجاد شود، زیرا بیماران پای دیابتی ناگزیر هستند که به چندین پزشک مراجعه کنند و دچار سردرگمی می‌شوند چراکه در واقع پزشکان به دلیل اینکه درگیر مسائل غیر تخصصی نشوند این بیماران را نمی‌پذیرند و به همین دلیل هیچ‌کس به فکر این نیفتاده که به فکر حل مشکل باشند و اینکار نیز منافع مادی ندارد، بنابراین مکانی نیاز بود که پزشکان دغدغه‌مند در این حوزه جمع شوند و خدماتی را به این بیماران ارائه دهند که مرکز پای دیابتی ایجاد شد.
مرکز پای دیابتی، مکانی برای پزشکان دغدغه‌مند
دکتر مدقق عنوان کرد: ویزیت مرکز دیابت بیمارستان رایگان است اما سایر خدمت براساس تعرفه های دولتی از بیماران گرفته می‌شود که در نهایت هزینه گزافی را برعهده بیماران نمی‌گذارد ولی پزشکانی در این مرکز فعالیت دارند که نسبت به کاهش آلام بیماران دغدغه دارند.
در ادامه سری به کلینیک پای دیابتی می‌زنیم، جایی که شرایط اکثر بیماران وخیم است، در نگاه اول زخم‌هایی روی پای بیماران دیده می‌شود که بدون داشتن علم پزشکی نیز از وخامت اوضاع بیمار روایت می‌کند.

مرکزی برای کاهش آلام بیماران سردرگم مشهد

دکتر علیرضا موسویان، متخصص ارتوپدی و فلوشیپ مچ پا از دانشگاه جانزهاپکینز آمریکا می‌گوید: اکثر بیمارانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند، در شرایط وخیمی قرار دارند و به خاطر داشتن دیابت کنترل نشده طولانی مدت، کاهش اطلاعات و آگاهی در خصوص این بیماری و عدم درمان مناسب، به مراحل انتهایی عملکرد کلیه، عروق و أعصاب نزدیک می‌شوند.
وی ادامه داد: اقدامات کلینیک زخم پای دیابتی شامل بررسی زخم، اقدامات درمانی اولیه و مشخص کردن بیماران نیازمند به اقدامات تخصصی‌تر است.
موسویان عنوان کرد: پانسمان، دبریدمان، گچ گیری و بررسی سریال کلاس زخم و روند بهبودی از دیگر اقداماتی است که در این مرکز برای بیماران انجام می‌شود.

نجمه ابراهیمی

انتهای پیام

 

 

 

captcha