بی‌‌توجهی به جنبه‌های هنری تلاوت بانوان/ با رکود سطح کیفی قرائت مواجه هستیم
کد خبر: 3728098
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳

بی‌‌توجهی به جنبه‌های هنری تلاوت بانوان/ با رکود سطح کیفی قرائت مواجه هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی - سرپرست هئیت داوران بخش بانوان مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، اظهار کرد: به نظر می‌آید آن طور که باید و شاید به جنبه‌های هنری تلاوت و قرائت قرآن کریم در بین بانوان ارزش و بها داده نمی‌شود و متاسفانه بانوان در این حوزه مانند آقایان نمی‌توانند رشد کنند.

متاسفانه به جنبه‌های هنری تلاوت بانوان اهمیت داده نمی‌شود

مژگان خان‌بابا، سرپرست هیئت داوران بخش بانوان مرحله استانی چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌ شرقی، گفت: در بخش بانوان در حفظ پنج جزء 22 نفر، در حفظ 10 جزء 29 نفر، در حفظ کل 6 نفر، حفظ 20 جزء 9 نفر و در بخش قرائت تحقیق 20 نفر، قرائت ترتیل 44 نفر و بخش دعاخوانی 19 نفر در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند.

وی افزود: استان آذربایجان‌ شرقی به نسبت سایر استان‌ها از لحاظ تعداد نفرات شرکت‌کننده در مسابقات استانی در صدر قرار دارد ولی از نظر کیفیت شرکت‌کنندگان مانند تمامی استان‌ها سطح مسابقات قرائت ترتیل و تحقیق پایین است و با رکود سطح کیفی قرائت در حالت کلی مواجه هستیم.

خان‌بابا، عوامل زیادی را در بروز این موضوع دخیل دانست و گفت: به نظر می‌آید آن طور که باید و شاید  به جنبه‌های هنری تلاوت و قرائت قرآن کریم در بین بانوان ارزش و بها داده نمی‌شود و متاسفانه بانوان در این حوزه مانند آقایان نمی‌توانند رشد کنند.

بی‌مهری به اساتید خانم در زمینه قرائت

داور مرحله استانی چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف آذربایجان‌شرقی، بی‌مهری به اساتید خانم در زمینه قرائت را یکی دیگر از عوامل موثر در این زمینه ذکر کرد وگفت: متأسفانه نسبت به بانوان اساتید قرآنی در زمینه قرائت بی‌مهری‌هایی صورت گرفته است و این موضوع باعث بی‌انگیزه شده آنان گردیده است.

 وی ادامه داد: در آسیب‌شناسی این موضوع که چرا به جنبه‌های هنری تلاوت و قرائت توجه نمی‌شود می‌توان گفت مهم ترین علت شاید این باشد که تدریس صوت و لحن دست افراد خاص با سلایق خاصی است به طوری که فقط یک سری از اساتید در سطح کشور تدریس می‌کنند و تجربه‌های همین افراد خاص مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که باید از تنوع تجربه‌های اساتید بزرگ در زمینه صوت و لحن استفاده شود.

خان بابا تصریح کرد: وقتی ما به عنوان داور در مسابقات مختلف کشوری حضور می‌یابیم متوجه می‌شویم تلاوت‌ها و قرائت‌ها شبیه هم هستند و همین موضوع در مسابقات کشوری هم خودش را نشان می‌دهد و این حاکی از این است که انگار یک استاد به همه شرکت کنندگان تدریس کرده است و این همه تشابه و داشتن یک نوع سبک در قرائت اتفاقی به نظر نمی‌آید و این سوال به وجود می‌آید که آیا معلم و استاد همه شرکت کنندگان یک نفر است.

سطح قرائت کیفی بانوان در آذربایجان‌شرقی پایین است

این فعال قرآنی در ادامه با اشاره به اینکه در استان آذربایجان‌شرقی از ظرفیت اساتید ملی و بین‌المللی استفاده نمی‌شود خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که گریبانگیر آذربایجان‌شرقی است اینکه سطح قرائت کیفی پایئن است با وجودی که استان از لحاظ دارا بودن اساتید بین المللی یک استان فاخر است ولی سطح قرائت کیفی در این استان پایئن است و آن چنان که باید از تجارب خوب قاریان و اساتید برجسته استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع به شدت باید مورد بازبینی و آسیب‌شناسی قرار گیرد تا به ریشه موضوع پی برده شود که اشکال کار کجاست.

خان بابا با مقایسه سطح کیفی حافظان مبتدی و سطح بالا گفت: از نظر کیفی در زمینه حفظ 5جزء و 10جزء مشکل وجود دارد، حافظ 5جزء هنوز یک حافظ مبتدی است و زمان لازم است تا حسن حفظ خود را ارتقا دهد. در روز دوم مسابقات در زمینه حفظ 20جزء به لحاظ صوت و لحن حفظ های خوبی داشتیم هر چند که تا مرحله خیلی خوب فاصله دارند.

حفاظ بانوان در کل کشور در زمینه صوت و لحن وضعیت خوبی ندارند

وی با اشاره به اینکه حفاظ بانوان در سراسر کشور عموماً در زمینه صوت و لحن وضعیت خوبی ندارند خاطرنشان کرد: برخی از این نقص‌ها به تن صدای افراد بر می گردد و دربرخی دیگر از افراد می‌توان با کار کردن روی صدا و برطرف کردن عوامل خارجی ضعف‌ها را کاهش داد.

بخش دیگری از این مسابقات به بخش دعاخوانی اختصاص دارد که بنا به گفته سرپرست هیئت داوران 19 نفر در این بخش شرکت نموده اند و مسابقات دعاخوانی یک بخش نوپایی است که در کنار مسابقات قرآن کریم با هدف اینکه سنت پیامبر اکرم(ص) در کنار تلاوت قران به عنوان یک رکن مطرح شود برگزار می‌شود .

وی ادامه داد: این دو موضوع باید به موازات همدیگر حرکت کنند چرا که مکمل همدیگر هستند لذا دعا خوانی هم ثقل با قران کریم باید جلو بیاید.

سرپرست هئیت داوران بخش بانوان مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، نداشتن داورممتحن قوی در حوزه دعاخوانی را یکی از آسیب‌ها و چالش‌های این حوزه مطرح کرد و افزود: گاهی اوقات مشاهده می‌شود داور قوی و مسلط در بخش دعاخوانی وجود ندارد و داوران در برخی حوزه ها هم ثقل با متسابقین هستند.

خان بابا در حالت کلی وضعیت متسابقین چهل ویکمین دوره مسابقات استانی قران کریم اوقاف آذربایجان‌شرقی، را رضایت بخش اعلام کرد و افزود: مسابقات آذربایجان‌شرقی رضایت بخش است ولی با توجه به وجود افراد کاریزما و اساتید برجسته در این شهر و استان جای کار دارد که بهتر از این ظاهر شوند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات کشوری اوقاف در اوائل مهرماه برگزار می شود خاطرنشان کرد: امید است استان آذربایجان‌شرقی با توجه به داشتن اساتید مجرب و استفاده از تجارب آنها در مسابقات کشور بهتر ازمسابقات استانی ظاهر شود.

انتهای پیام

captcha