شب یلدا بازخوانی هویت اجتماعی و فرهنگی است
کد خبر: 3774130
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۷

شب یلدا بازخوانی هویت اجتماعی و فرهنگی است

گروه فرهنگی - یک محقق و پژوهشگر اجتماعی گفت: مراسمی مانند شب یلدا نوعی هویت‌بخشی برای مردم جامعه دربردارد، یعنی شب یلدا بازخوانی هویت اجتماعی افراد جامعه با تکیه بر سرمایه‌های فرهنگی است.

برگزاری مراسمی مانند شب یلدا همبستگی اجتماعی را بالا می‌برد

به گزارش ایکنا از اصفهان، ایرانیان باستان همواره توجه خاصی به تعامل و ارتباط با یکدیگر و برگزاری مراسم‌ شاد داشته‌اند. یلدا سنت نیکی است که از نیاکان ما به ارث رسیده و در این شب خاص همه اعضای خانواده و فامیل دور هم جمع شده و با یکدیگر دیدار می‌کنند و به سنت‌هایی مانند حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی و بیان خاطرات گذشته می‌پردازند. اسلام نیز توجه خاصی به صله رحم دارد؛ پس توصیه اسلام و سنت پیشینیان ما دلیلی دال براین است که مراسم این شب با توجه خاص برگزار شود.

مرتضی پدریان، استاد جامعه‌شناسی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره شب یلدا گفت: در دنیایی که عدم ارتباط خانواده‌ها با هم شدت گرفته است، مراسمی مانند شب یلدا می‌تواند بهانه‌ای بسیار خوب برای گردهمایی اعضای خانواده باشد که این بسیاری از سنت‌های اجتماعی را زنده می‌کند.
وی ادامه داد: با هم بودن بهانه‌ای است برای اینکه به گذشته و به سرمایه‌های فرهنگی‌مان نگاهی دیگر داشته باشیم، کارهایی مثل حافظ‌خوانی، سعدی‌خوانی یا شاهنامه‌خوانی جزء سرمایه‌های اجتماعی ما هستند که نقطه اتکایی در جامعه در نظر گرفته می‌شوند.
این جامعه‌شناس افزود: این نوع مراسم‌ نوعی هویت‌بخشی برای مردم جامعه دربردارد، یعنی شب یلدا نوعی بازخوانی هویت اجتماعی با تکیه بر سرمایه‌های فرهنگی است.
پدریان اظهار کرد: نظام اجتماعی ما حالتی تعارضی با سنت‌های ملی دارد و این باعث شده که جامعه کمتر برای گرد هم آمدن ترغیب شود. در واقع همه افراد به اینکه این موضوع با اسلام همخوانی دارد معتقد نیستند، چراکه معتقدند چنین برنامه‌هایی نوعی سنت ملی است. پس گاه این نوع پارادوکس هم باعث می‌شود که در ساختار رسمی جامعه به آن کمتر توجه شود.
وی گفت: با این حال به نظر می‌رسد که مردم این سنت را فراموش نکرده و به دنبال راه‌ها و شیوه‌های متفاوتی برای برگزاری آن هستند. اگر نظام اجتماعی می‌خواهد روی این پدیده کار کند، بهتر است سازوکارها و تدابیری بیندیشد تا مردم به راحتی بتوانند از این سنت برای افزایش همبستگی و انسجام اجتماعی استفاده کنند.
این جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: مثلاً باید مکان‌هایی مانند فرهنگسراهای شهرداری یا میدان نقش جهان، سی و سه پل یا مکان‌های تاریخی دیگر در نظر گرفته شود و برای برگزاری بهتر این مناسک ملی، که انسجام اجتماعی را تقویت می‌کند، بسترسازی شود.
انتهای پیام

captcha