چرا دانشجویان شیراز كارتن‌خواب شدند/ مهلت‌ 4 روزه برای ساماندهی كارتن‌خواب‌ها
کد خبر: 3780062
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱

چرا دانشجویان شیراز كارتن‌خواب شدند/ مهلت‌ 4 روزه برای ساماندهی كارتن‌خواب‌ها

گروه اجتماعی ـ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به تبیین دلایل اعتراض دانشجویان در قالب كارتن‌خوابی مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر شیراز پرداخت و تأكید كرد كه تا روز یكشنبه به مسئولان مهلت دهیم تا پناهگاه مناسبی برای كارتن‌خواب‌ها در نظر بگیرند و وضعیت آن‌ها را ساماندهی كنند در غير اين صورت مجدداً به كارتن‌خوابی خود ادامه خواهيم داد.

به گزارش ایكنا از فارس، در پی اعتراض و كارتن‌خوابی دانشجویان به وضعیت نابسامان كارتن‌خواب‌ها در شیراز در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز، 19 دی‌ماه نشست خبری با مسئولان برگزاری این حركت برگزار شد.

لزوم بازخوانی مبانی انقلاب
احسان زیارتی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در این نشست به تبیین دلایل اعتراض دانشجویان در قالب كارتن‌خوابی مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر شیراز پرداخت و گفت: در گام نخست سئوالی كه مطرح می‌شود این است كه برای چه در سال 57 انقلاب كردیم و مبانی انقلاب ما چه بود و به چه كسانی می‌خواستیم خدمت كنیم و تا زمانی كه این‌ها را نفهمیم هیچگاه دغدغه‌ای برای ما ایجاد نمی‌شود.
وی افزود: حلاجی این مسئله باعث می‌شود كه نسبت به وقایع اطراف حساس شویم و برنامه‌ای برای افرادی كه طی 40 سال نادیده گرفته شدند، انجام دهیم.

بزرگترین وظیفه جریان دانشجویی پیگیری مطالبات مردم است
زیارتی با تأكید بر اینكه بزرگترین وظیفه جریان دانشجویی پیگیری مطالبات مردم است كه به واسطه حریت و آزادی كه دارد بسیار می‌تواند مؤثر باشد، گفت:‌ بحث وضعیت نابسامان كارتن خواب‌های شیراز از چندین سال پیش مطرح بوده و همیشه اقداماتی از سوی جریان دانشجویی صورت گرفته اما معمولاً مغفول مانده و به جایی نرسیده است.
سخنگوی دانشجویان بسیجی حامی كارتن‌خواب‌های شیراز یادآور شد: امسال با توجه به اینكه هم دمای هوا نسبت به سال گذشته كاهش داشته و هم میزان بارش بیشتری شاهد هستیم و هم اینكه جمعیت كارتن خواب‌های شیراز افزایش داشته است، برای ما دغدغه شد كه بسیار قوی‌تر از پیش پیگیر این مسئله باشیم و آن را به جایی برسانیم تا دوایی برای دردهای بی نهایت كارتن‌خواب‌ها پیدا كنیم.

همه چیز از مرگ «گلبس» آغاز شد
وی به مرگ «گلبس» اشاره كرد و گفت: یك بانوی كارتن‌خواب در سرما از دنیا رفت و خبر آن منتشر شد و همه به آن واكنش نشان دادند كه خبر تأسف‌آوری برای ما بود و این تلنگری برای ما شد كه كمی به خود بیاییم و برگردیم به مباحثی كه جریان دانشجویی باید پیگیری كند.
زیارتی اظهار كرد: در دانشگاه شیراز برای مسئله برنامه‌ریزی كردیم و در گام نخست 11 بسیج دانشجویی بیانیه شدید‌الحنی را صادر كردند كه این اوضاع خوبی نیست و وضعیت نابسامان كارتن‌خواب‌ها جلوه شهر را نازیبا می‌كند و اتفاقاتی می‌افتد كه زیبنده سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نیست.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز ادامه داد: تصمیم گرفتیم تا قوانین را مطالعه كنیم و ببینیم مشكل كار كجاست كه هر ساله چنین اتفاقاتی می‌افتد اما انتهای آن به جایی نمی‌رسد و وظایف ارگان‌های مختلف را در مقابل كارتن‌خواب‌ها استخراج كردیم و مشاهده كردیم برای 5 ارگان در مقابل كارتن‌خواب‌ها وظیفه تعریف شده است.
وی اضافه كرد:‌ یكی از این ارگان‌ها شهرداری است كه وابسته به به شورای شهر است لذا تصمیم گرفتیم در حد جمع دانشجویی كارتن‌خوابی روبه روی ساختمان شورای شهر داشته باشیم و حرف خود را بزنیم و از مسئولان بخواهیم كه به این موضوع پاسخ دهند.
زیارتی در عین حال یادآور شد كه بیانیه‌ای روز گذشته صادر كردیم و خطاب به شورای شهر اعلام كردیم كه طبق دوم وظایفتان باید ساماندهی كارتن‌خواب‌ها و تأمین سرپناهی برای آن‌ها را انجام دهند و برای آن طرح و برنامه داشته باشند و آن‌ها را اجرایی كنند.
سخنگوی دانشجویان بسیجی حامی كارتن‌خواب‌های شیراز با تأكید بر اینكه شورای شهر نقش بزرگی در این مسئله دارد، گفت: ما اعلام كردیم تا زمانی كه این اتفاقات حل نشود، ما به كارتن خوابی ادامه می‌دهیم.

وابسته به هیچ حزب و نهادی نیستیم
وی بر این نكته تأكید كرد كه ما وابسته به هیچ حزب و گروه و نهادی نیستیم و سعی می‌كنیم مطالبات خود را منطقی و متناسب با ادله‌ای كه داریم ارائه دهیم.
زیارتی گفت: دیشب نیز متناسب با قراری كه گذاشتیم جمعی از دانشجویان بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز روبه‌روی ساختمان شورای شهر رفتیم و سعی كردیم كه هم اتفاق و خشونتی نباشد تا دقیقاً مشخص شود كه مطالبه ما چیست.
وی ادامه داد: حدود ساعت 12 و نیم شب یكی از اعضای شورای شهر به همراه معاون خدمات شهری و رئیس سازمان رسیدگی به آسیب‌دیدگان شهرداری نیز به جمع ما آمدند و مسائل و دغدغه‌های دانشجویان مطرح شد و مسئولان نیز آن‌ها را پذیرفتند و قرار شد كه در سریع‌ترین زمان ممكن، جلساتی تشكیل شود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز اضافه كرد: امروز صبح نیز جلسه‌ای در خدمات شهری شهرداری برگزار شد و به نتایجی رسید اما قابل قبول برای ما نبود و بعد از آن هم جلسه‌ای در معاونت سیاسی امنیتی استانداری برگزار شد و در آنجا مطالبات خود را مطرح كردیم به نتایجی رسیدیم.

برپایی جلسه فوری در معاونت سیاسی استانداری
سجاد جباری، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس در ادامه این نشست و مباحث مطرح شده، گفت:‌ ظهر امروز جلسه‌ای در معاونت سیاسی استانداری با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد كه در آنجا مطالبات و اعتراضات خود را ابلاغ كردیم و خروجی این جلسه نیز یكسری مصوباتی بود.
وی گفت: بنا شد كه دو گرمخانه شهرداری كه از قبل فعال بوده است، به صورت ویژه‌تر و فشرده‌تر پیگیر این قضیه باشد و سه دستگاه ماشین برای جمع‌آوری كارتن‌خواب‌ها در سطح و انتقال آن‌ها به گرمخانه‌ها اختصاص یابد.
جباری ادامه داد: سازمان بهزیستی نیز 5 شلتر برای مردان و یك شلتر برای زنان دارد كه بنا شد با همكاری شهرداری دو شلتر دیگر اضافه شود و ستاد مبارزه با مواد مخدر قول دو شلتر دیگر داد كه در میان مدت به مجموعه بهزیستی اضافه كنند.
وی با بیان اینكه خروجی جلسه مذكور یكسری اقدامات كوتاه مدت است، گفت: قرار شد تا روز یكشنبه، 23 دی‌ماه تن‌خواهی از شورا به بهزیستی برای اداره شلترها داده شود همچنین بنا شده است كه این جلسات برای اقدامات میان‌مدت و بلندمدت نظیر هدایت و ساماندهی این افراد و ترك اعتیاد آن‌ها و غیره به صورت مكرر ادامه پیدا كند.

نظارت و همكاری دانشجویان در جمع‌آوری كارتن‌خواب‌ها
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس گفت: بنا شده است كه اعضای بسیج دانشجویی در این جلسات حضور داشته و در بحث جمع‌آوری كارتن‌خواب‌ها و هدایت آنان همكاری داشته باشند.
جباری اظهار كرد: توافقی با مسئول سازمان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز كردیم و بنا شده است كه این اقدامات از امشب آغاز شوند و بسیج دانشجویی هم به عنوان ناظر و هم نیروی همكار حضور داشته باشد.
وی با بیان اینكه در جلسه مذكور قول داده شده تا روز یكشنبه اقدامات كوتاه مدت انجام شده و به نتایج مطلوبی برسد، گفت: ما تا حل مشكل كارتن‌خواب‌ها پیگیر هستیم اما به احترام جلسه‌ای كه امروز تشكیل شده است و عزمی برای رفع مشكلات كارتن‌خواب‌ها در میان مسئولان ایجاد شده است،‌ موقتاً تا روز یكشنبه، 24 دی‌ماه كارتن‌خوابی دانشجویان را متوقف می‌كنیم و به جای آن پیگیری و همكاری با شهرداری برای گشت و جمع‌آوری كارتن‌خواب‌ها انجام می‌دهیم.

اگر اقدام مناسبی صورت نگیرد، باز هم كارتن‌خوابی را ادامه می‌دهیم
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس تأكید كرد: اگر اقدامات مناسب از سوی شورای شهر و بهزیستی صورت نگیرد مجدداً از روز یكشنبه دانشجویان كارتن‌خوابی را ادامه می‌دهند البته امیدواریم كه اقدامات مناسبی انجام شود تا دانشجویان مجبور به این كار نشوند.
جباری اضافه كرد: همچنین بنا شده است كه شهرداری مركز 137 را برای اطلاع از مكان كارتن ‌خواب‌ها در سطح شهر فعال كند تا هر كسی از آن‌ها اطلاع دارد به شهرداری اطلاع داده و نسبت به جمع‌آوری و انتقال آن‌ها اقدام شود.
در ادامه این نشست مجدداً زیارتی به تبیین نكاتی در این باره پرداخت و گفت: باز هم تأكید می‌كنیم كه ما در این قضیه نماینده قشر خاصی نیستیم بلكه مطالبه مردمی داریم و تا آخر این راه ایستاده‌ایم و اینطور نیست كه این جریان متوقف شود و تا زمانی كه برای كارتن خواب‌های شیراز و حاشیه شهر سرپناهی ایجاد شود كه در سرما نمانند، ما این كار را ادامه خواهیم داد.

تا زمان حصول نتیجه، كوتاه نمی‌آییم
وی با تأكید بر اینكه بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به صورت قاطع بر سر این موضع ایستاده است و تا زمانی كه اقدامی نشود، كوتاه نخواهد آمد، گفت: كارتن‌‌خواب‌ها هم انسان هستند و نباید آن‌ها را نادیده بگیریم.
زیارتی با بیان اینكه ما خود را نماینده مردم می‌دانیم و مرتب این قضیه را به مردم گزارش می‌دهمی، گفت: مسئولان قول‌هایی داده‌اند كه تا روز یكشنبه همه مطالبات ما را جواب دهند و دیگر كارتن‌خوابی در خیابان نخوابد و به آنان بی‌احترامی نشود و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و حداقل امكانات برای آنان فراهم شود.
سخنگوی دانشجویان بسیجی حامی كارتن‌خواب‌های شیراز اضافه كرد: قرار شده است شهرداری امشب عزم خود را بگذارد و تا جایی كه می‌تواند كارتن‌خواب‌ها را جمع‌آوری كند و آنان را به گرمخانه‌ها منتقل كند كه البته این كار با زور همراه نیست.
وی با تصریح اینكه البته ظرفیت گرمخانه‌ها كم است، گفت: شاید اتفاقی افتاده كه رغبت كمی میان كارتن‌خواب‌ها وجود دارد كه به این مراكز مراجعه كنند و شاید یكی از دلایل آن این باشد كه قبلاً رفتارهای خوبی در این مراكز ندیده‌اند.

اهمیت حفظ كرامت انسانی
زیارتی، اهمیت حفظ كرامت انسانی یادآور شد و گفت: ما هر روز با مسئولان به قسمت‌های مختلفی كه كارتن‌خواب‌ها حضور دارند، سر خواهیم زد و یادآور می‌شویم كه تمام توان خود را گذاشته‌ایم تا این موضوع را به سرانجام برسانیم.
وی این نكته را یادآور شد كه اكنون زمان امتحانات دانشجویان است اما این مسئله آنقدر برای آنان مهم بود كه در فصل امتحانات، كارتن‌خواب شدند و نشان می‌دهد كه تا چه حد پیگیر مسئله مذكور هستند.
زیارتی با تأكید بر اینكه مهلتی كه داده شده قطعاً به این معنی نیست كه ما این قضیه را رها كردیم و این قضیه مغفول می‌ماند، گفت: برای اینكه نشان دهیم كارمان فراجناحی است و هدفمان فقط شورای شهر نیست تجمع بعدی قطعاً در مقابل سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری و استانداری خواهد بود و تمام مسئولان را كنار هم می‌آوریم تا عزم جدی شود كه این كار انجام شود.
سخنگوی دانشجویان بسیجی حامی كارتن‌خواب‌های شیراز با بیان اینكه افكار عمومی قضاوت خواهند كرد كه كدام مسئول پای كار است و دغدغه دارد، ابراز امیدواری كرد: بنایی كه گذاشته شده بنای خیری باشد كه البته در این زمینه نقش مردم و خیران بسیار مهم است.
انتهای پیام

captcha