به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز 17 آبانماه، در خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن دعوت بندگان و مدعوین و خودش به پرهیز از هر گناه و ظلم و هر آنچه که رضای خدا در آن نیست و انجام آنچه که وظیفه جلب رضایت حق تعالی، اظهار کرد: تقوا با ملاحظه زندگی کردن است؛ تقوا با خدا رفاقت کردن است، تقوا از خطرات نفس اماره احساس ناامنی کردن است، تقوا دغدغه سلامت بعد از مرگ است، تقوا حرکت به سوی امان مطلق است و اهل تقوا در برزخ و قیامت در امان هستند؛ «يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ». گناه قلب را بیمار میکند و سیئات بیماری دل است. روز قیامت فردی که قلب سالم به آنجا نبرده است، پناهی ندارد.
وی با تأکید بر اینکه تقوا هم در زندگی دنیا پناه است و هم در عالم آخرت، اظهار کرد: شکر نعمت ولایت حضرت ولی الله اعظم، قطب عالم، قلب دایره امکان و حقیقت الحقائق و صدر الخلائق، حضرت حجت بن الحسن المهدی(عج) واجب است. بشارت خداوند، تحقق پیدا کرده است. یکی از حقوقی که امام حسن عسکری(ع) به گردن عالیمان دارد، همین است که این امانت الهی و ذخیره نهایی را این بزرگوار در دامن خود متجلی کرده است و عالم از وجود امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون چنین سرمایهای، ذخیره، شعله، خورشید، آب حیات و دادرس و فریادرسی را توانسته است در دسترس داشته باشد، چنانکه در روایت می خوانیم «لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله ذلک اليوم » اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را به اندازهای طولانی میکند تا حضرت مهدی(عج) ظهور کند تا عالم را از عدل و داد پر کند بعد از آنکه از ظلم و جور پر شده باشد. این پاسخگویی به فطرت است و فتوای عقل است. خداوند حکیم، کاری که نتیجه ندهد، انجام نمیدهد. خداوند عالم را برای عبودیت خودش خلق کرده است. باید شجره انسانیت این دوره را ببیند؛ دورهای که جز بندگی خدا چیزی بر روی زمین دیده نمیشود و ندای الله اکبر در اقصی نقاط کشور به گوش خواهد رسید و این حکم عقل و مطابق حکمت پروردگار و بشارت وحی و نوید قرآن و نوید به فطرتهای تشنه عدالت است.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: شما دورهای را پیدا نمیکنید که فردی باشد که آرزوی محبت عمومی و صلح کل را نداشته باشد و جستجو نکند و عدل و قسط عمومی را آرزو نکند؛ چیزی که خواست عمومی است و نه تلقینی. خداوندی که به انسان عطش میدهد و حکیم است، امکان ندارد آب ندهد، این خلاف عقل و حکمت است.
وی با تأکید بر اینکه جهان تشنه وحدت، امنیت، صفا، عدل، وفا و ارزشهای والای اخلاقی است، اظهار کرد: انسان میخواهد آیینهای پیدا کند که در آن تمام صفات خداوند را تماشا کند، چنین روزی در پیش است، چنانکه روز 9 ربیع الاول، غوغایی است و بشارت وجود حضرت مهدی(عج) است، لذا به همه منتظران و امیدواران و مهدی یاوران و مهدی باوران تبریک عرض میکنم و خداوند را به حقیقت خمسه طیبه قسم میدهد تا توفیق درک ظهور آن بزرگوار را به ما عنایت کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود گذری کوتاه به پیشینه طراحی و ساخت مسجد جمکران و اینکه آنجا قدمگاه است، داشت و ادامه داد: الحمدلله امروز نماز جمعه ما حضور خادم المهدیهای مسجد جمکران مزین شده و همراه است.
صدیقی در ادامه این خطبه با اشاره به مسئله 13 آبان و حضور ملت ایران در راهپیمایی و اعلام انزجار از سران غربی و امریکایی، بیان کرد: این نشاندهنده بصیرت، ملت عزیز نسبت به خطریست که از ناحیه امریکا، صلح و بشریت و امنیت و حقوق انسانها را تهدید میکند. ملت ایران در طول مدت طولانی، خیانت امریکا را نسبت به این کشور درک کردهاند. امریکا از سال 32 که دولت ملی (مصدق) را علیرغم اعتمادی که به امریکا کرد مثل همه افرادی که اعتماد میکنند، چگونه رها کردند. امروزه مسولان هنگامی که داستان مصدق را میشنوند، باید درس بگیرند. دولت ملی برای نجات از انگلیسیها به امریکا پناه برد، اما دیدید با چه وضعیتی او را از کار برکنار کردند و تحقیرش کردند و یک رژیم منحوس را بر سر کار آوردند. هنگامی که امام(ره) بر سر کار آمد و انقلاب به پیروزی رسید، امریکا هر کاری میتوانست برای ضربه زدن به منافع این ملت بزرگ انجام داد و از هیچ کاری مضایقه نکرد.
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: تسخیر لانه جاسوسی نه تنها مورد تأیید امام قرار گرفت، بلکه ایشان فرمودند: «خوب جایی را گرفتهاید و مواظب باشید آن را از دست ندهید» و آن را انقلاب دوم نامیدیند. انقلاب اول به نظر میرسید مقابله با استبداد داخلی است، اما این انقلاب دوم نشان داد برای مقابل با استکبار بیرونی، ملت ایران زیر پرجم حضرت حجت و ولایت فقیه مصمم است تا کشور را از قدرتهای بگانه وارسته کند و از این کشور جبههای بسازد که پایان آن حضور حضرت مهدی(عج) باشد.
وی با اشاره به اینکه امسال را رهبر حکیم، دلسوز و مشرف بر همه امور کشور، سال رونق تولید نامگذاری کردند، افزود: ایشان در دیدار با دانشآموزان و دانشجویان فرمودند: «هشت ماه ازاین سال گذشت اما آنچه که ما را با مشکلات مواجه کرد، جشم امید به بیرون و منتظر بودن است». تا مدتی در انتظار برجام نشستند و گفتند بدون آن آب خوردن نیز گیرمان نمیآید و آنچه که نباید گفته میشد در شعارها گفته شد و کاری انجام ندادند تا برجام عملی انجام شود، نتیجه آن چه شد؟! مگر طرفداران مذاکره نمیگفتند دیوار بیاعتمادی فرو ریخت و در روز اجرا تمام تحریمها برداشته میشود، آیا یک تحریم برداشته شد و یا اینکه تحریمهای دیگری نیز اضافه شد. چنانکه مقام معظم رهبری بر اعتماد نکردن بر آنها تأکید داشتند و دیگران نیز بر فرجام برجام تأکید کردند و حال هم در انتظار فرانسه نشستن که اشتباه است. مگر مؤمن از یک سوراخ چند بار باید گزیده شود؟!
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: این جوانان و استعدادهای درخشان و جوانهایی که مسئله موشک را به خوبی انجام دادند و در جهان مایه عزت این کشور شدند و به جبهه مقاومت پیروزی تزریق کردند، اگر در جنگ اقتصادی به آنها میدان داده شود و به کار گرفته شوند و از انزوا بیرون آیند، آیا در جنگ اقتصادی ما را به جایی نمیرسانند؟! لذا ما امروز در این شرایط و ایامی که متعلق به حضرت حجت است، امید آن را داریم که انقلاب ما به انقلاب حضرت مهدی(عج) متصل شود، انتظار این را داریم که با کسب مهارتهای لازم برای رویارویی با ابر قدرتها در اقتصاد خودکفا شویم و در فرهنگ، آسیبها را ریشه کن کنیم و در مسائل نظامی باید حرف اول را بزنیم و در همه عرصهها جوانان کاری، مجاهد، جهادگر وایثارگر و از جان گذشته را مثل مدافعان حرم، بکار گیریم. بیش از این مسئولان اقتصادی مردم را منتظر نگذارند که ثبات را از بین میبرد. به دنبال انتظار مجدد و کشور فرانسه ننشینند.
صدیقی در پایان تصریح کرد: مردم ایران در روز 13 ابان با تمام وجود حضور پیدا کردند و در بیش از هزار شهر مردم به صحنه آمدند و مسئله مذاکره با امریکا را درش را بستند و مایه تأسف است که هنوز هم مسئله FATF را عدهای دنبال میکنند و به دروغ میگویند سران قوا، بر آن توافق کردند و آن را حتی به بیت رهبری نیز مرتبط کردند که تکذیب شد. برجام عبرت نشد و میخواهند مضیقهها را بر مردم بیشتر کنند. بس کنید و به ملت تکیه کنید و به وعدههای الهی دل ببندید و جهادگرانه کمر ببندید و از مردم و جوانان عزیز کمک بگیرید که نیازی به اینگونه ذلتها نیست.
بنابر گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجتالاسلام صدیقی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران نیز ضمن توصیه خود و همگان به تقوای الهی و ورع در دین و دعوت به اجتهاد و مجاهده برای رفع موانع وصال حق تعالی و نجات از جهنم نفس و آتش آخرت، اظهار کرد: یاد خدا برای انسان سنگر است. خداوند متعال از بندگان دعوت میکند با « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا»؛ ای مؤمنین همیشه خدا را زیاد یاد کنید؛ یعنی هیچ گاه خدا را از یاد نبرید. فردی که خدا را باور دارد و یقین دارد که خداوند با اوست چنانکه در سوره حدید فرمود: «هُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ» ؛ خدا باشماست هر جا که باشید». چگونه آدم جرئت میکندقدرت لایتناهی با او باشد و انسان در برابر قدرت قهار و جبار، دست از پا خطا کند واگر این باور برای خانوادهها پیش آید، همیشه با رضای خدا در خدمت همدیگر خواهند بود.
وی بیان کرد: زودرنجی، لجبازی و پرخاشگری خلاف صفات و ذات، ناظر بر نیت و اعمال شما است. بزرگترین نیرویی که انسان را در برابر غضب کنترل میکند، یاد خداست و بزرگترین نیروی بازدارنده در برابر شهوت جنسی، مالی، یاد خدا و خداباوری است؛ «إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ ». اهل تقوا و پارسایان و پرواپیشگان و پاکان، هنگامی شیاطین آنها را به گناه دعوت میکند و وسوسه میکند، خدا را بر خود ناظر میبینند و خود را آلوده نمیکنند.
صدیقی ادامه داد: در یک تعبیری خداوند با ما رفاقتی برخورد کرده است؛ «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي » خدای بی نیاز، کمال مطلق و قدرت لایزال و مالک آسمان و زمین و صاحب ملکوت، به بنده عاجز و ضعیف خود میگوید «یادم کنم» که محبت دو طرفی است «که من هم یادت میکنم». دل بدهید با خدا آشنا شوید و آشتی کنید، دل ما خانه خداست؛ یعنی یا با من باش یا با اثر و نعمت من. ذکر و شکر لازم و ملزوم است. هر چه داریم مهمان او هستیم یا صاحب خانه را ببین و یا سفره را تماشا کن.
خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه با خداوند پیمانی ببندیم که او را از یاد نبریم، بیان کرد: و آنچه که او را ناراحت میکند انجام نمیدهیم به ویژه این پیمان را مسئولان و خدمتگزاران به مردم ببندند که این حقوقها از سفره مردم است. از سفره این مردم شهید داده است؛ اینها اگر یاد خدا را کنند، عائله خدا را از بین نمیبرند.
صدیقی اضافه کرد: برای رضای خدا، قسط و عدل و رعایت حقوق مردم را مسئولان نصب العین خود را قرار دهند و نوکری و خدمت به مردم را برای خود افتخار بدانند. یاد خدا سازنده است و هم برای انسان آرامش میآورد و هم انسان را آشنای به وظیفه میکند و هم در برابر گناه و آسیبها انسان را بیمه میکند.
وی با اشاره به اینکه در خطبه اول در نزد سوره «فاتحة الکتاب» هستیم، بیان کرد: در آیه « ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» و بعد از اقرار به عبودیت خداوند و توجه به اینکه خداوند غایب نیست و من در محضر خالقم هستم و به او می گویم: «ایاک نعبد» و در این پرستش استقلال ندارم و حول و قوهای در من نیست و در همین هم از تو کمک میگیریم و حال که مقام، مقام کمک کردن است و خودت دستور دادهای؛ «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ » در هر جا که کم آوردید از صبر کمک بگیرید و در کلاس مقاومت آموزش ببینید و به مقاومت و شهدای مقاومت دل بدهید و الگو بگیرید از آنها و از نماز کمک بگیرید. حال که خداوند نماز را به عنوان یک پناه و یار و یاور به ما نشان داده است و خودش از ما خواسته است که به نماز اقبال کنیم و گرفتاری و مشکلاتمان را با نماز برطرف کنیم.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: آنچه در استعانت خداوند مهمترین است، درخواست هدایت است؛ «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ» این «اهدنا» دو مفعول دارد و این امر است، امر در مقابل مولا، معنایش التماس و تقاضا است و اگر این امر در مقابل کوچکتر از خودش باشد دستور است و اگر در برابر مساوی خود باشد، خواهش است؛ یعنی ما میخواهیم خداوند ما را به صراط مستقیم هدایت کند. این کلمه مستقیم از باب استفعال است. انسان هنگامی که به پا میخیزد توجهش به اطراف کافی است و در کارش کارآمدتر از شرایط دیگر است، لذا از خداوند میخواهیم ما را به راهی هدایت کند که از اهل قیام کند و از غیر جبههای بودن و خواب بودن نجات دهد و ما جبهه ای بشویم و همیشه در سنگر باشیم و همیشه حواسمان به دشمن باشد و هیچگاه از او غفلت نکنیم.
وی ادامه داد: در متن این سنگر و دایر این جبهه در محضر خداوند از او میخواهیم که مردانه زندگی کنیم و حماسهآفرین باشیم و همیشه رستاخیز داشته باشیم و به پا خیزیم و در برابر همه مشکلات و دشمنان قائم باشیم و در حال قیام باشیم اما آن هدایتی که از خداوند در خواست میکنیم تا در صراط ملازم با قیام مستقر شویم، در این هدایت بعضی از مفسرین گفتهاند، هدایت در سه مرحله تعریف میشود؛ یکی اینکه هدایت برای عموم است «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً» انسان هنگامی که متولد میشود هیچ راهی را آدرس ندارد، خداوند گوش و چشم، دل و فکر و عقل به او داده است تا انسان به کمک آنها راه درست را از نادرست تشخیص دهند. همگان در سیر به سوی لقاء الله احتیاج به رهنما و رهنمود و معلم دارند و ما همیشه محتاج هستیم که خداوند توسط بلدچیها راه خودش را جلوی راه ما قرار دهد تا گرفتار غضب خداوند نشویم. مرحله دوم هدایت، هدایت خواص است؛ «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ» اینها آشنای به ایمان هستند و راه را از بلدچیها پرسیدهاند. فردی که راه در راه نجات گذاشته است از خدا خواسته است هر قدمی که بر میدارم یک قدم به تو نزدیکتر شده باشم. لذا هدایت خواص معنای خاص خودش را دارد. نماز خواص، نماز تکراری نیست. نمازهای یومیه ما منزل جدید در قرب حضرت حق تعالی است. گام سوم هدایت بالاتر از دو مرحله گذشته است. بلکه خداوند بر دل آنها حقایق را باز میکند و آنها با اسرار آشنا میشوند در هر مرحله ای از نماز سر جدید و راز جدیدی برای آنها باز می شود.
صدیقی اظهار کرد: اگر خواستیم خداوند با ما سخن بگوید، قرآن بخوانیم و اگر خواستیم خداوند حرفهای ما را گوش دهد، نماز بخوانیم، لذا حال که در میهمانی خود با خدا سخن میگوییم و همچنین در آن نماز سوره فاتحه را همرا با دیگر سوره قرآن میخوانیم، در مقام کلیم الله قرار میگیریم.
انتهای پیام