اساس اصلی کنترل آسیب‌های فضای مجازی «سواد رسانه» است
کد خبر: 3876227
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵

اساس اصلی کنترل آسیب‌های فضای مجازی «سواد رسانه» است

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا همدان بابیان اینکه زمینه اصلی کنترل آسیب‌های فضای مجازی سواد فضای مجازی است گفت ابتدا پدر و مادر خودکنترلی داشته باشند بعد به فرزندان خود تعمیم دهند.

اساس اصلی کنترل آسیب‌های فضای مجازی «سواد رسانه» استبه گزارش ایکنا از همدان، مهدی نقوی، رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا استان همدان، امروز 14 بهمن‌ماه در جلسه کمیته آموزش انتخابات فرمانداری شهرستان تویسرکان با اعلام اینکه ۷۲ میلیون کاربر فضای مجازی در کشور داریم، گفت: مهم‌ترین ویژگی‌های فضای مجازی این است که محدودیت جغرافیایی و محدودیت زمانی هم در این فضا وجود ندارد و کلیه امور بانکی بدون وابستگی به زمان انجام داده می‌شود، تجارت پیشرو از بستر فضای مجازی است.
وی با اشاره به اینکه دسترسی به اطلاعات سریع و ساده است، افزود: ۹۵درصد اطلاعات در وب تاریک و وب عمیق است که از آن استفاده مجرمانه می‌شود و این پیگیری و شناسایی در این حوزه بسیار مشکل می‌سازد.
نقوی بابیان اینکه سن بلوغ جنسی به ۱۱و نیم سال رسیده است و سن ازدواج حداقل ۲۷سال است، گفت: جذابیت از دیگر ویژگی‌های فضای مجازی و اینترنتی است که کاربران در ایران روزانه ۵ تا ۹ ساعت را در فضای مجازی و اینترنت می‌گذرانند لذا روزی بالاتر از یک ساعت جا در اعتیاد اینترنتی دارد.
نقوی با اشاره بر اینکه در کنار اعتیاد اینترنتی نسل و افراد استفاده‌کننده از این فضا را تربیت می‌کنند، تأکید کرد: راهی جز ارتقای سواد رسانه و فضای مجازی نداریم و فقدان سواد مجازی است که موجب ایجاد مشکل می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه فرزندان خود را باید کنترل کرد و زمینه اصلی این کنترل سواد فضای مجازی است افزود: حداقل قوانین نانوشته مانند نهار خوردن را داریم که همه تبعیت می‌کنند و باید قوانین این‌چنینی را به فضای مجازی منتقل کنیم مثلاً روزانه حداقل یک ساعت برای اینترنت وقت بگذاریم.
وی بابیان این نکته که ابتدا پدر و مادر خودکنترلی داشته باشند بعد به فرزندان خود تعمیم دهند تصریح کرد:می‌توان از محتوای مطالب و آموزش‌های سایت پلیس فتا استفاده کنیم.
وی بابیان اینکه ما یاد نگرفتیم و عدم یادگیری را به اعضای خانواده انتقال داده‌ایم گفت: اینستاگرام بر اساس ذائقه فکری هر فرد محتوا در اختیار کاربران قرار می‌دهد و همین باعث می‌شود گذر زمان مشخص نباشد.
رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا استان همدان متوسط زمان مطالعه در ایران روزانه متوسط ۱۲دقیقه بیان کرد و افزود: یکی دیگر از معضلات فضای مجازی افراد را پرتوقع و بی‌مسئولیت بار می‌آورد.
وی در پایان بیان داشت: شدیدتر از کشتن داعش، بازی‌هایی است که کشتن را آموزش و در ذهن جوانان نهادینه و آن را عادی نشان می‌دهد.

۵۳درصد شهروندان ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند
سید رسول حسینی فرماندار تویسرکان بابیان اینکه ۵۳درصد شهروندان ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند گفت: ارتباط با دنیای روز یک فرصت است که اگر درست استفاده نشود به یک تهدید تبدیل می‌شود.
وی گفت: طبق آمار و اطلاعات تا سال گذشته ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در دست استفاده است که بدون استثنا در هر خانواده چهار نفره حداقل یک گوشی همراه اندروید وجود دارد.
وی افزود: ۵۳درصد شهروندان ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند که ۵ تا ۹ ساعت از وقت خود را در شبکه اجتماعی حضور دارند و با این شرایط اگر جوانان را خوب مدیریت نکنیم با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم.
وی بابیان این که استفاده از فضای مجازی در کشور ماهیانه ۲۱۰ساعت است که این میزان در دنیا تنها ۱۶ساعت است، گفت: جوانان و نوجوانان و حتی افراد مسن‌تر سالیانه حدود ۱۵میلیارد ساعت وقت را صرف بازی رایانه‌ای و موبایل می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه ایراد اصلی در کشور ما عدم شناخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موبایل، اینترنت و فضای مجازی در بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه است تصریح کرد:امروز فرصت ارتباط با دنیای روز از قبیل دهکده جهانی، سوارشدن بر قطار حرکت و توسعه و... است که درصورتی‌که درست استفاده نکنیم به‌عنوان یک تهدید و اگر درست استفاده کنیم یک فرصت برای ماست.
وی در پایان تصریح کرد: دشمنان سعی دارند در انتخابات نظام ما را خدشه‌دار کنند که اخلاقاً و شرعاً می‌طلبد همه در راستای اعتلای نظام و حضور پرشور مردم در انتخابات قدم بردارند.

انتهای پیام
captcha