ارتباط میان قاریان ایرانی و خارجی / فضای مجازی و امکانی برای گسترش فضای اخلاقی
کد خبر: 3877753
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰

ارتباط میان قاریان ایرانی و خارجی / فضای مجازی و امکانی برای گسترش فضای اخلاقی

یکی از صفحات مجازی قاریان اندونزی با بازنشر قرائت قرآن سیدجاسم موسوی از قاریان خوزستانی قرآن این فضا را برای بهره‌مندی از توانمندی قاریان ایرانی و همچنین نزدیکی بیشتر میان هم‌کسوتان قرآن در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده است. 

ارتباط میان قاریان ایرانی و خارجی / فضای مجازی و امکانی برای گسترش فضای اخلاقی

فضای مجازی با همه فراگیری و آسیب‌هایی که از آن سخن می‌گویند و نقشی که در زندگی بشر امروز از سیاست تا مناسبات خانوادگی ایفا می‌کند با شتاب بخش گسترده‌ای از روابط انسان‌ها را مدیریت می‌کند و گویی هیچ‌کس جلودار آن نیست؛ اما انسان‌ها می‌توانند آن را به نفع خود مدیریت کرده و از آن ابزاری مناسب بسازند. 

quran# با هشت میلیون پست در زبان انگلیسی و #قرآن با بیش از 4 میلیون پست در زبان فارسی، بخش بسیار زیادی از فضای اینستاگرام را به خود اختصاص داده که در این گستردگی مسلمانان با قرائت،‌ تفسیر، آموزش و بیان نکات اخلاقی و ارزشی نقش دارند. جمعیت نزدیک به دو میلیارد نفری مسلمانان قطعاً می‌توانند در گستره فضای مجازی با آموزه‌های دینی و قرآنی ایفای نقش کنند. 

ارتباط قاریان و قرآنیان کشورهای مسلمان در تبادل دانش و علم قرائت یکی از زمینه‌هایی است که باعث فراگیری پست‌های اینستاگرامی با محوریت قرآن می‌شود و به شبکه‌های مجازی که برخی از مطالب آن مردود است، فضای اخلاقی می‌بخشد. 

توانمندی قاریان ایرانی در  کسب رتبه‌های برتر مسابقات بین‌المللی در دنیا باعث شده تا قاریان دیگر کشورها به این برتری واقف باشند و تلاوت‌های آنها را پیگیری کنند. اگرچه حضور قراء در کشورهای دیگر به منظور اجرای برنامه در مناسبت‌های دینی مختلف هم در ایجاد این شناخت بیشتر بی‌تأثیر نیست. فضای ایجادشده میان قاریان از طریق فضای مجازی فرصتی برای معرفی بیشتر فرهنگ ایرانیان و همچنین گسترش مذهب تشیع است.

در این میان یکی از صفحات مجازی قاریان اندونزی با بازنشر قرائت قرآن سیدجاسم موسوی از قاریان خوزستانی این فضا را برای بهره‌مندی از توانمندی قاریان ایران و همچنین نزدیکی بیشتر میان هم‌کسوتان قرآن در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده است. 

فضای مجازی و گسترش فعالیتهای قرآنی

سیدجاسم موسوی، قاری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: صفحه‌ای در شبکه مجازی اینستاگرام با نشانی qori.channel وجود دارد که علاوه بر بارگذاری قرائت قاریان اندونزیایی، چند کلیپ از تلاوت‌هایم را هم بازنشر داده بود.

وی ادامه داد: در ارتباطی که با مدیر این صفحه مجازی گرفتم متوجه شدم که بر زبان عربی هم مسلط است و در همین تماس‌های مجازی بود که پیشنهاد آموزش مجازی قرآن از همین صفحه بیان شد تا از طریق پخش زنده اینستاگرام قاریان و علاقه‌مندان به قرائت قرآن از فضای آموزشی بهره‌مند شوند.

موسوی افزود: این صفحه با 60 هزار دنبال‌کننده ویدئوی قاریان اندونزیایی را به صورت مستمر بارگذاری می‌کند. جلسه‌ نخست آموزشی روز شنبه با حضور 70 نفر به صورت برخط برگزار شد، تلاوت‌ها انجام و برخی نکات آموزشی مطرح و قرار شده است که این جلسات آموزشی پخش زنده از طریق این صفحه ادامه داشته باشد.

این قاری قرآن کریم گفت: سطح قرائت قاریان کشور اندونزی در حد قابل قبولی قرار دارد و مصداق این مطلب آن است که نماینده این کشور در سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را از آن خود کرد.

وی بیان کرد: می‌توانیم از وسایل ارتباطی مجازی به نفع جمهوری اسلامی و به نفع تشیع استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha